«علی‌آباد» برازجان محروم است/ لزوم تقویت امکانات و زیرساخت‌ها


«علی‌آباد» برازجان محروم است/ لزوم تقویت امکانات و زیرساخت‌ها

بوشهر- محله علی‌آباد شهر برازجان علیرغم گستردگی و حضور جمعیت بسیار زیاد، با محرومیت‌های فراوانی روبرو است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: پویش مردمی ۴۸ ماه خدمت، ۴۸ جلسه پاسخگویی در مساجد شهر برازجان یکی از مهمترین برنامه‌ها در راستای شفاف‌سازی عملکرد اعضای شورای شهرها است که این پویش در برازجان با جدیت در جریان است.

دهمین جلسه پویش مردمی ۴۸-۴۸ با حضور شش نفر از اعضای شورای اسلامی شهر برازجان و معاون عمران و شهرسازی شهرداری برازجان در مسجد چهارده معصوم (علیهم‌السلام) محله علی‌آباد برگزار شد.

در این نشست در خصوص موضوعات مهمی همچون شفافیت شورای شهر و شهرداری، دیوارکشی دره‌های فصلی، احداث مدرسه دخترانه در مقطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در محله، احداث چمن مصنوعی برای تفریح و ورزش جوانان محله، احداث مجتمع فرهنگی، ایجاد بازارچه محلی برای فروش تولیدات خانگی زنان بی سرپرست و بدسرپرست، تأمین امنیت محله، جابه جایی جمعه بازار واقع در انتهای محله علی آباد و توازن منطقه‌ای و عدالت اجتماعی در ارائه خدمات و امکانات شهری مطرح شد.

حجت‌الاسلام رضا بحرانی خادمی دبیر پویش مردمی ۴۸-۴۸ اظهار داشت: حسینی بودن به این است که پیگیر مسائل و مشکلات باشیم. نقش مردم در همراهی و مشارکت در حکومت داری بسیار مهم است.

وی افزود: بعد از گذشت یک سال از وعده شفافیت متأسفانه شفافیتی اتفاق نیفتاده است. اعضای شورای شهر قول شفافیت و انتشار مصوبات و بودجه را داده‌اند ولی تا این لحظه این وعده عملی نشده است. اگر این شفافیت اتفاق بیفتد مردم بهتر و بیشتر می‌توانند مشارکت کنند و خیلی از این ابهامات و سوالات مردمی برطرف می‌شود.

بحرانی بیان کرد: برای مردم سوال است که بودجه عمرانی یا فرهنگی فلان محله چقدر است و تا به الان چقدر از آن و در چه مواردی هزینه شده است؟ یا مثلاً اینکه اکثر مردم نسبت به نوبت بندی آسفالت کوچه‌ها اعتراض دارند که چرا بعداز گذشت ماه‌ها هنوز کوچه آنها آسفالت نشده است که این مشکل و اعتراض می‌تواند با انتشار لیست نوبت‌بندی آسفالت به‌طور شفاف از جانب شهرداری حل شود.

کمبود امکانات در محله

یکی از اهالی و نماینده محله علی‌آباد با اشاره به بیانات امیرالمؤمنین علی علیه اسلام اظهار داشت: یکی از دلایل و عوامل فقر در سطح جامعه که باعث بروز معضلات اجتماعی می‌شود، مسئولین هستند و کارگزار باید مراقب اعمال و رفتار خود باشد. محله علی‌آباد محله فقیری نیست بلکه اتفاقاً محله با ظرفیت بالا در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی، علمی و مذهبی است.

احمدزاده در مورد مسائل و مشکلات محله علی‌آباد گفت: سالانه به دلیل عدم دیوارکشی دره‌های فصلی در ایام بارندگی و بروز سیل، مشکلات و خسارت‌های جدی برای مردم محله به وجود می‌آید. همچنین این محله نیازمند مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و زمین چمن مصنوعی برای فعالیت‌های ورزشی جوانان و نوجوانان و پارکی برای تفریح و بازی کودکان است.

لزوم جمع‌آوری معتادان و فروشندگان مواد مخدر

وی خاطرنشان کرد: از اعضای شورای شهر تقاضا داریم که نسبت به ساماندهی جمعه‌بازار جدیت به خرج داده و این مشکل جمعه‌بازار را حل کنند و البته یک بازارچه محلی برای فعالیت و فروشندگی زنان بی سرپرست و بدسرپرست راه اندازی شود.

احمدزاده تاکید کرد: به دلیل عدم وجود مدارس دخترانه در مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در این محله، متأسفانه دانش آموزان دختر مجبور هستند که برای تحصیل و با سختی به محلات دیگر رفت‌وآمد کنند

وی مسئله امنیت محله را مطرح کرده و خواستار جمع‌آوری معتادان و فروشندگان مواد مخدر و مشروبات الکلی در این محله شدند.

بخشی از محله فاقد تلفن ثابت است

امام جماعت مسجد علمدار کربلا محله علی‌آباد اظهار داشت: ضمن تشکر از اعضای شورای شهر بابت پیگیری مسائل و مشکلات خیابان ابوذر محله علی‌آباد و اقدامات انجام‌گرفته در یک سال گذشته، متأسفانه جوی آب خیابان ابوذر بسیار کثیف بوده و نیازمند نظافت مستمر هست. کوچه‌های خیابان شهید محمود ثنائی واقع در محله علی‌آباد فاقد تابلو و اسم کوچه و بخشی از محله علی‌آباد فاقد خط تلفن ثابت هستند.

کره بندی افزود: یک سال پیش اعضای شورای شهر در اولین جلسه پویش ۴۸-۴۸ وعده‌ای مبنی بر آسفالت کوچه پشت مسجد امام سجاد علیه‌السلام داده بودند ولی متأسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی در ادامه تعریض انتهای خیابان شهید ثنائی و همچنین احداث مجتمع فرهنگی برای خیابان ابوذر را از اعضای شورای شهر خواستار شدند.

اولویت پروژه‌ها با محلات کم برخوردار

ریاست کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر برازجان بیان کرد: مسائل و مشکلات مطرح شده در پویش ۴۸-۴۸ یادداشت و به صورت اولویت بندی در بودجه سال آینده قرار خواهند گرفت.

ارسطو قایدی ادامه داد: سیاست ما در سال اول شورا، محلات حاشیه نشین مثل علی آباد، حسین آباد، اکبر آباد، گرمسیری و والفجر بوده و در بودجه امسال مورد توجه قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: درخواست ما از معاون عمران و شهرسازی شهرداری این است که پروژه‌ها به صورت اولویت بندی و با در نظر گرفتن محلات کم برخوردار اجرایی شوند. طبق بررسی‌های به عمل آمده از پروژه‌های عمرانی، ۸۰ درصد آنها تکرار ۱۰ سال گذشته است و از معاون عمرانی شهرداری تقاضا داریم که این پروژه‌ای ناتمام به اتمام برسد. چون پروژه ناتمام دردسری برای محله است و همچنین باید برای پروژه‌ها برنامه ریزی و زمانبندی داشته باشند و به صورت هفتگی گزارش بدهند.

قایدی افزود: یکی از اولویت‌ها، احداث زمین چمن مصنوعی محلات است که املاک شهرداری قرار است زمینی را پیدا و تملک کند و چمن مصنوعی را در این محله احداث کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دوتا از پارک‌های شهر به نام شهید کشتکار و دانش آموز بهسازی می‌شوند و از میدان مجاهد تا دیوار سپاه جاده سلامت ۲ انجام خواهد گرفت. پل محله والفجر در اولویت قرار دارد و باید امسال استارت بخورد. امیدواریم بتوانیم کمیسیون ماده ۹۹ را فعال کنیم و خانه‌های در حریم را با گرفتن مبلغی مشکلاتشان را حل کنیم. پروژه‌ی دیوار کشی در اولویت ما قرار دارد.

پیگیری احداث مدرسه

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر برازجان نیز گفت: یکی از وظایف کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر این است که بتواند برای مناطق کم برخوردار و محروم برنامه ریزی داشته باشد و بتواند برنامه‌های خوب فرهنگی داشته باشد.

محراب بنافی اضافه کرد: من یکی از کسانی هستم که به طور جدی پیگیر مسئله احداث مدرسه بودم به طوری که جلسه‌ای با مدیرکل آموزش و پرورش استان داشتم. با سازمان نوسازی جلسه داشتم. با رئیس آموزش و پرورش سابق دشتستان جلسه گذاشته‌ام. نامه‌ای تنظیم شده که دو مدرسه در سال ۱۴۰۱ احداث شود. یکی برای محله علی آباد و دیگری برای محله کارگر.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم یک نفر از محله شما برای جلوگیری از آسیب‌ها اجتماعی منطقه علی آباد به کمیسیون فرهنگی شورای شهر معرفی بشود.

ترک تشریفات دیوارکشی دره‌های فصلی

معاون عمران و شهرسازی شهرداری برازجان نیز گفت: واقعیت امر این است که واحد عمران و شهرسازی شهرداری برازجان با این وسعت شهر برازجان فقط یک لودر و یک گریدر و یک بیل مکانیکی دارد. به جهت محدودیت امکانات و تأخیر در اتمام پروژه‌ها ما شرمنده مردم هستیم.

عباسی افزود: هرگونه دخل و تصرف و اقدامات عمرانی در دره‌های فصلی، شهرداری رأسا نمی‌تواند این کار را انجام دهد و باید استعلامات لازم را از اداره آب منطقه‌ای اخذ کند که استعلامات و مکاتبات زیادی صورت گرفته و با توجه به شرایط وضع موجود ما باید حدود ۳۳ منزل مسکونی تملک کنیم که عملاً این امر غیرممکن و بسیار بسیار سخت خواهد بود.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون باید به قیمت کارشناسی این املاک تملک شوند و از آنجایی که کارشناس رسمی دادگستری هم به دلیل محدودیت قیمت گذاری و قرار گرفتن این املاک در حریم دره، قیمت بسیار ناچیزی را اعلام می‌کند، مطمئناً با این قیمت برای صاحبان این املاک حتی پول زمین در محدوده‌ی قانونی شهر هم نمی‌شود و با مخالفت صاحبان املاک مواجه می‌شویم.

عباسی ادامه داد: با این شرایط و درخواست‌هایی که داشته‌ایم و شرایط را توضیح داده‌ایم به ما مجوز داده شده که با ترک تشریفات و بدون برگزاری مناقصه، کار اجرایی دیوارکشی دره‌های فصلی در شهریورماه آغاز خواهد شود.

ترمیم آسفالت کوچه‌ها / ‏‬ توسعه پیاده‌روها

وی بیان کرد: برای ترمیم آسفالت کوچه‌ها با معرفی یک نماینده از محله به شهرداری، ما آمادگی این را داریم که یک کامیون آسفالت در اختیارشان قرار دهیم و کار لکه گیری آسفالت کوچه‌های محله را انجام دهیم.

معاون عمران و شهرسازی شهرداری برازجان ادامه داد: احداث کمپ سگ‌های ولگرد در حدود ۸۰ درصد آن انجام گرفته و تا ۲۰ شهریورماه به اتمام خواهد رسید و کار زنده گیری و عقیم سازی آنها به روش اصولی و بهداشتی انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: پروژه پیاده رو سازی خیابان شهید محمود ثنائی محله‌ی علی آباد به اتمام رسیده که در ادامه پروژه‌ی پیاده روسازی خیابان ابوذر را شروع کرده‌ایم که ان شاالله تا اواخر مهرماه و قبل از شروع بارندگی به اتمام خواهد رسید.

پیگیری زمین چمن مصنوعی و کانون قرآنی

نایب رئیس شورای شهر برازجان نیز در این نشست اظهار داشت: در رابطه با زمین چمن مصنوعی، ما اعضای شورای شهر قول پیگیری به شما می‌دهیم و نتیجه را به شما اعلام خواهیم کرد.

سید اصغر طالبی افزود: درخواست داریم که یک نفر به نمایندگی از محله به عنوان شورایار به شورا معرفی کنید تا پیگیر مطالبات شما در شورا باشد. در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر که اخیراً تشکیل شد تصمیم گرفته شد که ان شاالله کانون قرآن محله علی آباد پیگیری و اجرا شود.

وی اضافه کرد: پیگیر بازارچه محلی هستیم چرا که بستر مناسبی برای فروش تولیدات و صنایع دستی بانوان این محله است. قصد راه اندازی شهرداری الکترونیک را داریم که مردم بدون زحمت و به صورت الکترونیکی مسائل و مشکلات خود را بیان و پیگیری کنند.

۲۰ درصد بودجه شهرداری برای علی‌آباد

سخنگوی شورای شهر برازجان نیز در مورد مطالبات مردم محله علی آباد اظهار داشت: از مبلغ ۲۶۴ میلیارد تومان بودجه، قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی شهرداری است. قریب به ۲۰ درصد این بودجه متعلق به محله علی آباد است.

مسیب غریب زاده بودجه فرهنگی سال ۱۴۰۱ مبلغی حدود پنج میلیارد و نیم است و تملک زمین چمن مصنوعی محله علی آباد که در نظر گرفته ایم چیزی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شده است که در این باره با رئیس آموزش و پرورش بابت استفاده از زمین مدرسه حجاب به عنوان زمین چمن مصنوعی گفتگو داشته ایم.

این وضعیت محله حق اهالی علی‌آباد نیست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر برازجان نیز اظهار داشت: در بازدیدی که از محله شما داشتیم واقعاً شرمنده شما شدیم. این حق شما نیست که محله‌ی شما به این شکل و وضعیت باشد. اعضای شورا متفق القول هستند که نگاه ویژه ای به محله شما داشته باشند و اولویت با محله‌های کم برخوردار خصوصاً محله علی آباد باشد. معاون عمرانی شهرداری هم موافق بودند که آسفالت کوچه‌ها و اصلاح کانیو محله شما در اولویت قرار بگیرد.

صدیقه مهدویان پور در خصوص احداث مجتمع فرهنگی، نمایندگان محله نیز گفت: یک خانه قرآن را به ما نشان دادند که الحمدلله احداث آن انجام گرفته و فقط نیازمند تجهیزات لازم می‌باشد. در بودجه سال ۱۴۰۱ احداث زمین چمن مصنوعی محله علی آباد مد نظر قرار گرفته شده است.

شفافیت شورای شهر افزایش می‌یابد

رئیس شورای شهر برازجان در مورد شفافیت بیان کرد: جلسات هیئت رئیسه شورا هر هفته چهارشنبه‌ها برگزار می‌شود که در آن جلسه موضوع جلسات هفته آینده را مشخص می‌کنیم. جلسات یکشنبه‌ها و سه شنبه‌ها اختصاص دارد به بررسی مکاتبات مردمی و رسیدگی به مشکلات مردمی با حضور خودِ مردم. هر دو سه هفته یک بار یک مسئول را دعوت می‌کنیم و مشکلات شهری متناسب با حوزه اختیارات آن مسئول را مطرح و پیگیری می‌کنیم. سخنگوی شورا، هر هفته چهارشنبه‌ها و به صورت ویدئویی مصوبات آن هفته را به مردم اعلام می‌کند و پس از تصویبِ مصوبات توسط هیأت تطبیق، در سایت شورا بارگذاری خواهد شد.

مهدی بهبهانی در مورد سایت شورای شهر که سوال خیلی از دوستان هم هست، خیلی تلاش کردیم ولی متأسفانه طرف قرارداد به تعهدات خود عمل نکرد و از طریق حقوقی پیگیر این مسئله هستیم و سعی می‌کنیم که این هفته یا نهایتاً هفته آینده سایت شورا را راه اندازی کنیم. همه‌ی مصوبات شورای شهر در سال ۱۴۰۰ به صورت پی دی اف درآمده و در اختیار مردم قرار می‌دهیم. ما هیچ‌گونه پشت پرده‌ای نداریم هرچند، شاید ما در این مصوبات ایراداتی داشته‌ایم و مورد انتقاد مردم قرار خواهیم گرفت ولی مسلماً این انتقادات به ما کمک خواهد کرد.

وی افزود: در خصوص کمیسیون‌ها هم قرار بر این شده که جلسات به صورت پخش زنده برگزار شود. قصد داریم که با همکاری پویش ۴۸-۴۸، هر محله یک نماینده به شورای شهر معرفی نماید تا از این طریق بیشتر و بهتر با مردم محله در ارتباط باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس