از دانشجویان تا طلبه‌ها؛ تلاش برای تحقق عدالت آموزشی


از دانشجویان تا طلبه‌ها؛ تلاش برای تحقق عدالت آموزشی

قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر به نمایندگی وزارت آموزش و پرورش مصمم است تا با گروه‌های مردمی و جهادی پیگیر تحقق عدالت آموزشی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، تحقق عدالت آموزشی یکی از اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی و به صورت خاص، نظام آموزشی در کشور ما است؛ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر رسیدن به عدالت آموزشی تاکید شده و یکی از اهداف قانون رتبه بندی معلمان هم رسیدن به عدالت آموزشی است.

به همین منظور وزارت آموزش و پرورش با راه اندازی قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر به دنبال تحقق عدالت آموزشی است. با این حال عدم توجه به عدالت آموزشی در سال‌های قبل و بی توجهی به مناطق کم برخوردار موجب شده است تا قرارگاه عدالت تربیتی راهی آسان برای تحقق عدالت آموزشی نداشته باشد.

یکی از سیاست‌های قرارگاه عدالت تربیتی، مشارکت با گروه‌های جهادی و خیریه‌هایی است که دغدغه عدالت آموزشی دارند. این مشارکت‌ها با هدف هم افزایی میان سازمان‌ها و گروه‌های مردمی است تا با استفاده از حداکثر امکانات و ظرفیت‌ها عدالت آموزشی بیش از پیش محقق شود.

حمیدرضا خان محمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از وظایفی که به قرارگاه عدالت تربیتی تکلیف شده است؛ انسجام درون وزارت آموزش و پرورش با برش عدالت آموزشی و ارتباط با گروه‌های مردمی و جهادی و خیریه برای هم افزایی و ارتقا امکانات نیل به اهداف وزارت آموزش و پرورش است.

وی یکی از راهبردهای اصلی قرارگاه را پیگیری عدالت آموزشی دانست و گفت: ما باید توان وزارت آموزش و پرورش را به نقاطی که لازم التوجه هستند، معطوف می‌کنیم. می‌خواهیم از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی، نهادهای انقلابی، نهادهای حاکمیتی، بسیج و سپاه و هر جریانی که می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کند؛ برای تحقق عدالت آموزشی کمک بگیریم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: در حال فراهم آوردن مقدمات لازم هستیم تا با نهادها و گروه‌های مردمی که پای کار عدالت هستند؛ ارتباط پیدا کنیم. در همین راستا برای اولین بار بود که اردوهای عهد خدمت دانشجویان و اردوی طلبه‌ها با حمایت مستقیم قرارگاه عدالت تربیتی شکل گرفت.

قرارگاه عدالت تربیتی در حالی این روزها در تعامل با گروه‌های مردمی و جهادی است که در فروردین ماه سال جاری طرح در امتداد جهاد را با هدف خدمت رسانی به مناطق کم برخوردار اجرایی کرده است.

در طرح در امتداد جهاد که در تعطیلات نوروز سال جاری برگزار شد؛ ۱۲۸ گروه مردمی و ۱۶۱ گروه جهادی در کنار ۱۸ گروه خیریه با مشارکت قرارگاه جهادی عدالت تربیتی به خدمت رسانی در سراسر کشور مشغول شدند؛ در این طرح ۷۴ عملیات آموزشی، ۲۱ عملیات ساخت و ساز، ۱۲ عملیات بهداشتی و ۱۵۷ عملیات کمک مومنانه در مناطق محروم و کم برخوردار اجرایی شد.

همچنین در طرح در امتداد جهاد، ۵۵۲۸ مرد و ۳۲۰۷ زن جهادگر حضور داشتند.

از دانشجویان تا طلبه‌ها؛ تلاش برای تحقق عدالت آموزشی

پس از ایام نوروز، قرارگاه عدالت تربیتی به دنبال افزایش همکاری‌ها با سازمان‌ها و گروه‌های مردمی است تا با هم افزایی بیشتر، تحقق عدالت آموزشی را بیشتر اجرایی کند؛ کند؛ در همین زمینه یکی از تعاملات اخیر قرارگاه، همکاری با قرارگاه جهادی حوزه‌های علمیه است که طی آن، ۴۰۰ نفر از طلاب ایرانی و غیرایرانی برای ارائه خدمات عمرانی، فرهنگی و تبلیغی و آموزشی پزشکی و دندانپزشکی به منطقه بند پی شرقی اعزام شدند.

۴۰۰ طلبه ایرانی و خارجی پیگیر معضلات مناطق محروم شده‌اند

ابوالفضل علیخانی مسئول قرارگاه جهادی حوزه‌های علمیه در خصوص این برنامه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: این قرارگاه به استعداد ۴۰۰ نفر از طلاب ایرانی و غیرایرانی از ۸ استان و ۱۵ ملیت برای ارائه خدمات عمرانی، فرهنگی و تبلیغی و آموزشی پزشکی و دندان‌پزشکی به مدت ۷ روز در دهه سوم مردادماه به منطقه بند پی شرقی واقع در شهرستان بابل اعزام شدند که این تعداد در ۲۱ روستا به‌صورت گروه‌بندی شده مستقر شده و تعامل مستقیم با مردم را برقرار نموده‌اند.

مسئول قرارگاه جهادی حوزه‌های علمیه در تشریح فعالیت‌های دیگر این گروه جهادی حوزوی گفت: در این قرارگاه اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در مساجد، تکایا و خانه‌های ساکنین روستا و به‌خصوص مستضعفین و خانواده‌های شهدا بوده است و در این میان برنامه‌های متنوعی برای کودکان و دانش‌آموزان روستاهای تابعه بخش بندپی شرقی اجرا می‌شد که علاوه بر آموزش مباحث دینی و اخلاقی به بازی‌های مهیج و مسابقات متناسب با سنین خود و اهدای هدایا می‌انجامید؛ یکی دیگر از اقدامات گروه‌های جهادی در روستاها دیوارنویسی و شعارنویسی بر روی محوطه مدارس دانش‌آموزی این مناطق بوده‌است که به زیباسازی و روحیه‌بخشی دانش‌آموزان می‌انجامید؛ همچنین ارائه خدمات فنی و تأسیساتی توسط افراد متخصص در زمینه لوله‌کشی و امور مرتبط با برق در مدارس دانش‌آموزی و در مراکز عمومی روستا از قبیل مساجد انجام می‌گیرد.

علیخانی با بیان اینکه ۲۱ روستا برای انجام اقدامات عمرانی در نظر گرفته شده است؛ گفت: از دیگر اقدامات مهمی که در سطح ۲۱ روستای هدف گروه‌های جهادی می‌توان نام برد؛ ارائه خدمات دندان به‌صورت کامل برای اقشار ضعیف جامعه بوده است که در این میان دانش‌آموزان و خردسالان از اولویت بالایی برای ارائه خدمات برخوردار هستند. ارائه خدمات درمانی و به‌خصوص دندان‌پزشکی توسط مجمع طلاب جهادی الکفیل صورت می‌گیرد که با توجه به اولویت مددجویان کمیته امداد و سایر ساکنین روستاهای بخش بندپی شرقی خدمات مذکور ارائه می‌گردد.

اجرای طرح دانشجویی عهد خدمت با همکاری وزارت آموزش و پرورش

عهد خدمت یکی از طرح‌های دانشجویی است که طی آن گروه‌های جهادی دانشجویی به مناطق محروم و کم برخوردار می‌روند تا اقدامات عمرانی، آموزشی و خدماتی خود را در این مناطق انجام دهند.

طی یک همکاری که بین قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و معاونت جهادی بسیج دانشجویی شکل گرفت؛ بنا شد بخشی از ظرفیت طرح عهد خدمت دانشجویان دانشکده‌های دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای در تعامل با قرارگاه باشد و دانشجویان مهارت‌هایی را که دارند در مناطقی که قرارگاه مشخص کرده است؛ آموزش دهند.

۲۳۹ نقطه در ۳۱ استان سراسر کشور برای این طرح در نظر گرفته شده و بنا شده است تا گروه‌های دانشجویی مورد نظر با هماهنگی قرارگاه، فعالیت‌های خود را مبتنی بر آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای با رویکرد مشاغل متناسب با زیست بوم آن منطقه به دانش آموزان داشته باشند.

یکی از ویژگی‌های طرح اخیر عهد خدمت این است که ظرفیت هر یک از هنرستان‌ها و تجهیزات آنان در هر منطقه عملیاتی که گروه جهادی حضور دارد؛ در اختیار آن گروه قرار بگیرد و دانش آموزان هم که در اوقات فراغت تابستان به سر می‌برند با حضور در این اردوها و در کنار گروه‌های جهادی دانشجویی به عنوان یادگیرنده حضور داشته باشند و آموزش‌ها توسط گروه‌های جهادی به دانش آموزان داده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید