با برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال به ساحل آرامش می‌رسیم/ پاداش ویژه در انتظار تاریخ‌سازان ایران در قونیه


با برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال به ساحل آرامش می‌رسیم/ پاداش ویژه در انتظار تاریخ‌سازان ایران در قونیه

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی با تاکید بر پرداخت پاداش ویژه به تاریخ‌سازان ورزش ایران در قونیه، عنوان کرد خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به سلامت فوتبال کمک می‌کند.

به گزارش مشرق، سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی روز شنبه در گفت‌وگویی به تشریح اهم اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته در وزارت ورزش و جوانان پرداخت.

کلهر در واکنش به پرداخت به‌موقع پاداش ورزشکاران و مدال‌آوران در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: طی ادوار مختلف برگزاری المپیک و مسابقات جهانی بی‌سابقه بود که در فاصله بسیار کوتاه کمتر از ۲ ماه پاداش مدال‌آوران پرداخت شود ولی این اتفاق رخ داد و حتی پرداخت این پاداش وزارت‌خانه را به مشقت و مضیقه انداخت ولی با این حال وزارت‌خانه ترجیح داد تحت این مضیقه و مشقت قرار گیرد اما پاداش ورزشکاران به تاخیر نیفتد. حتی بعدا انتقادهایی از این جهت به وزارت‌خانه شد و حتی گفته‌شد شما هم مثل ادوار گذشته پاداش‌ها را تکه‌تکه می‌کردید و بخشی را امسال و بخش دیگری را سال بعد می‌دادید. در واقع آن‌چنان که باید و شاید به موضوعِ پرداخت به موقع پاداش‌ها توجه نشد؛ در حالی که اتفاق خوبی بود. جلب رضایت ورزشکاران مدال‌آور بسیار موثر بوده و به نظرم یکی از اتفاق‌های مهم دولت و به‌صورت خاص وزارت ورزش و جوانان طی یکسال گذشته بود.

پاداش مدال‌آوران از اعتبارات وزارتخانه پرداخت شد

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید پاداش مدال‌آوران از اعتبار وزارت‌خانه پرداخت شد و بیرون از اعتبارات وزارت‌خانه نبود. به این معنی که وزارت‌خانه اولویت‌های خود را جابه‌جا کرد و اولویت اصلی خود را روی پرداخت پاداش‌ها قرار داد. در ادوار قبل از پاداش قهرمانان مالیات کسر می‌شد ولی برای اولین‌بار در جریان پرداخت پاداش‌های المپیک و مسابقات جهانی، مالیاتی کسر نشد. اتفاقی دیگری که در این زمینه شاهد بودیم، پرداخت پای سکوی به مدال‌آوران المپیک ناشنوایان بود. ضمن این که تغییری هم در مقدار پاداش ناشنوایان صورت گرفت. در گذشته ورزشکاران ناشنوا نزدیک به ۲۰ درصد پاداش المپیکی‌ها را دریافت می‌کردند ولی در این دوره نزدیک به ۶۰ درصد پاداش را دریافت کردند که تحول جدی بود. ضمن این‌که در جریان بازی‌های کشورهای اسلامی که در قونیه برگزار شد، ورزشکاران هم پاداش نقدی پای سکوی خود را دریافت کردند و هم پاداشی که برایشان در نظر گرفته شده است. اتفاق مهم دیگری هم در بخش بانوان افتاد بخصوص در رشته‌هایی مثل هندبال که اخیرا موفقیت‌هایی را کسب کردند. قبل از اعزام، بخشی از مبالغ پاداشی که به‌عنوان حضور در یک رقابت خاص برای یک تیم در نظر گرفته شده بود، به ورزشکاران پرداخت شد. هر چند که ممکن است این پاداش رقم بالایی نبوده باشد ولی پیش از آن مسبوق به سابقه نبوده است. در فوتبال، فوتسال و برخی رشته‌های دیگر که موفق به کسب مدال شده بودند، براساس چارچوب و آیین‌نامه و نوع مدال کسب شده، مقرر شد پاداش‌ها به موقع پرداخت شود. در واقع رویه در نظر گرفته شده این بود که پاداش‌ها به موقع به ورزشکاران پرداخت شود.

پاداش ویژه در انتظار تاریخ‌سازان ایران در قونیه

کلهر در پاسخ به این سوال که آیا قرار است به منظور تقدیر از تاریخ‌سازی الهام حسینی دختر وزنه‌بردار ایرانی و تیم ملی والیبال بانوان کشورمان که موفق شدند در بازی‌های کشورهای اسلامی برای نخستین بار به مدال برسند، پاداش ویژه‌ای پرداخت شود، گفت: بله. برای اتفاقات ویژه‌ای که به‌خصوص در حوزه ورزش بانوان رخ می‌دهد، پاداش ویژه در نظر گرفته‌ایم. البته این را بگویم که در جریان اعزام به بازی‌های کشورهای اسلامی، امتیاز و جایگاه ویژه‌ای برای بانوان در نظر گرفته شد. به این ترتیب برای کسانی که اولین اتفاق را رقم می‌زنند، پاداش ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود، اما با توجه به این که هنوز رقم این پاداش قطعی نشده، نمی‌توانم میزان آن را اعلام کنم.

هدف اصلی از اصلاح اساسنامه‌ها کمک به جاری شدن عدالت ورزشی است

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی در واکنش به اقدامات صورت‌گرفته در راستای توسعه عدالت ورزشی با تکیه بر اصلاح اساسنامه‌ فدراسیون‌ها گفت: اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی تلاش کرده بخشی از مسائل و مشکلات فدراسیون‌ها را برطرف کند. منتها طی تقریبا ۸ ماهی که اساسنامه اجرایی شده، چالش‌هایی هم به دنبال داشته. سه الی ۴ بند این اساسنامه‌ها نیازمند اصلاح است که این اتفاق در دستور کار است و قرار است پیش‌نویس آن ارسال شود. اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم به عدالت مورد نیازی که باید در رشته‌های ورزشی محقق شود، برسیم تا این‌طور نباشد که همه اختیارات، امتیازات و امکانات تنها در اختیار چند رشته ورزشی قرار گیرد و سایر رشته‌ها محروم باشند. هدف اصلی اصلاح اساسنامه‌ها کمک به سایر رشته‌ها برای جاری شدن عدالت ورزشی است.

انتخابات فدارسیون فوتبال برگزار شود به ساحل آرامش می‌رسیم

کلهر که در راستای حمایت‌ از تیم ملی فوتبال برای حضوری موفق در جام جهانی به نمایندگی از وزارت ورزش چندی پیش سفری به کشور قطر، میزبان جام جهانی داشت، عنوان کرد: مزیت سفر به قطر این بود که در هفت محور، مسائلی که تیم ملی فوتبال با آن مواجه است را به شکل مکتوب و در قالب گزارش رسمی به نهادهای مختلف ارائه کردیم. تقریبا سه الی ۴ مورد اصلی شامل پاداش بازیکنان، حقوق معوقه مربیان و اعضای کادر فنی و نیز بخشی از مسائل مرتبط به لجستیک تیم ملی با حمایت‌های صورت گرفته از سوی وزارت ورزش و دولت برطرف شد. این‌ها موارد فوری بود که موجب نارضایتی شدید در تیم ملی می‌شد، ولی خدا را شکر مرتفع شد. یکسری موارد، مربوط به آماده‌سازی تیم برای حضور در فیفای دی دوم (شهریور ماه) بود. طبق آخرین خبری که دارم، برنامه‌ریزی‌ها انجام، دیدارهای تدارکاتی نهایی شده و اردویی هم در یکی از کشورهایی که شرایط آب‌وهوایی مناسب دارد، در نظر گرفته شده (اردوی اتریش)؛ در مجموع مسائل مربوط به تدارکات و آماده‌سازی تیم ملی انجام شده و من فکر می‌کنم اگر انتخابات فدراسیون فوتبال را هم برگزار کنیم و فدراسیون رئیس‌اش را بشناسد، به ساحل آرامش خواهیم رسید.

قیمت گران‌ترین بلیت جام جهانی ۶ میلیون است

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش پیش‌تر در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرده بود، وزارت ورزش به دنبال تهیه پکیج‌های مسافرتی هواداران فوتبال به قطر با هزینه زیر ۲۰ میلیون تومان است. کلهر در مصاحبه‌های بعدی خود با سایر رسانه‌ها اما از هزینه‌های ۴۵ میلیون تومانی خبر داد. او در پاسخ به این سوال که پکیچ‌های جام جهانی در نهایت قرار است با چه ارقامی در اختیار متقاضیان قرار گیرد، گفت: پکیج‌ها شامل سه بخش است؛ قیمت بلیت، هواپیما و اسکان. البته با نادیده گرفتن هزینه تغذیه. در حال حاضر قیمت گران‌ترین بلیت فروخته شده جام جهانی در کشور، ۶ میلیون تومان است و در حال حاضر فدراسیون فوتبال با همین رقم در حال فروش بلیت است. اما ماجرای اسکان و هواپیما محل بحث است. اگر هواپیمایی داخلی بتواند امکان جابه‌جایی تماشاگران را داشته باشد، پیش‌بینی ما این است که هزینه رفت و برگشت تماشاگران به قطر بین ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان خواهد شد. در این صورت می‌ماند هزینه اسکان. پیش‌تر قرار بود که رفت‌وبرگشت‌ تماشاگران به قطر روزانه باشد تا هزینه اسکان به تماشاگر تحمیل نکند. اگر این اتفاق رخ دهد، تقریبا در همان رنج قیمت ۲۰ میلیون تومان می‌شد به قطر رفت. هنوز هم ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق عملی شود. همین ۲ روز گذشته با دوستان وزارت راه صحبت کردم و در تلاش هستند که پَکِ روزانه اعزام تماشاگران را اجرایی کنند. بحث دیگری هم مطرح است و آن این که دوستان ما در کیش بسته‌ای معرفی کرده‌اند که برای اجرایی شدن ظاهرا قدم‌هایی برداشته نشده. هدف دوستان این بود که محل اقامت تماشاگران جام جهانی در کیش باشد و از همین جزیره هم راهی قطر شوند. در این صورت هزینه سفر به قطر چیزی حدود ۳۵ الی ۴۰ میلیون تومان خواهد شد. بنابراین در صورت عملی شدن گام‌ها، اگر تماشاگران برای سفر یک‌روزه از تهران راهی قطر شوند، هزینه آن حدود ۲۰ میلیون تومان خواهد شد و اگر با اقامت سه الی ۴ شبه در کیش راهی کشور میزبان جام جهانی شوند، هزینه‌ها تقریبا ۴۰ میلیون تومان خواهد شد.

نیازمند اعتبار ۱۴ هزار میلیاردی برای تکمیل پروژه‌ها هستیم

یکی از اقدامات وزارت ورزش طی یک سال گذشته، انجام سفرهای استانی، جلوگیری از کلنگ‌زنی جدید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در ورزش بود. کلهر گفت: معمولا سه دسته اقدام در سفرهای استانی وزیر ورزش و معاونانش پیگیری می‌شود؛ تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشگاه‌های بزرگ، تکمیل سالن‌های چند منظوره و احداث و تکمیل چمن‌های مصنوعی در دستور کار است و در سفرهای استانی برای این سه محور اعتبار تخصیص داده می‌شود و با توجه به اولویت وزارت ورزش، برای جلوگیری از کلنگ‌زنی پروژه‌های جدید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تقریبا بخش بزرگی از پروژه‌هایی که ۸۰ الی ۹۰ درصد پیشرفت کار داشته‌اند، طی این مدت تکمیل شده است. تکمیل پروژه‌های ورزشی همه حوزه‌ها طبق اعلام وزیر ورزش، تقریبا نیازمند اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومانی است تا بتوانیم بگوییم تمام پروژه‌های نیمه‌کاره انجام شده است. هدف دیگری که از سفرهای استانی دنبال می‌شود، حل مسائل مربوط به هیئت‌های استانی است که گاها با چالش‌های حقوقی و برخی اختلافات درونی مواجه هستند که این حضور باعث حل شدن مسائل می‌شود. محور دیگر سفرهای استانی به توسعه و حمایت ورزش همگانی و روستایی برمی‌گردد.

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به سلامت فوتبال کمک می‌کند

کلهر در خصوص ورود سرخابی‌ها به بورس که از دیگر اقدامات مهم دولت طی یکساله اخیر بود، عنوان کرد: این یک دستاورد بزرگ بود و بعد از سال‌ها انتظار با تصمیم دولت و ایستادن وزارت‌خانه پای این تصمیم، سرخابی‌ها وارد بورس شدند و اولین ثمره این اتفاق، شفاف‌شدن قرارداد بازیکنان بود تا حداقل رقم کلی قراردادها اعلام شود و امیدواریم جزئیات قراردادها هم مشخص شود. بالاخره حق سهامداران است که بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. امیدوارم خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس به شفافیت و سلامت فوتبال کمک کند. شاید یکی از راه‌های گذر ما از چالش‌های کلان فوتبال، این باشد که ۲ باشگاه مهم ما وارد بورس شدند و سهامشان در اختیار مردم قرار گرفته است که قدم اول آن شفافیت قراردادها بود که خودش به نظارت و انعقاد قراردادهای بهتر کمک می‌کند.

حق‌پخش و تبلیغات محیطی گام بزرگی به سوی حرفه‌ای شدن است

وی در واکنش به موافقت سازمان لیگ فدراسیون فوتبال با اعطای تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها و استقبال سرخابی‌ها از این اتفاق گفت: این مسئله در زمره مواردی است که هم به حرفه‌ای شدن و درآمدزایی باشگاه‌ها کمک می‌کند و هم به تعمیر و نگهداری امکان ورزشی. همان‌طور که می‌دانید بیش از ۴ الی ۵ دهه از عمر ورزشگاه آزادی گذشته و علی‌رغم حجم بالای رقابت‌هایی که در این مجموعه برگزار می‌شود، منابع بسیار اندکی برای بازسازی، تعمیر و نگهداری آن اختصاص داده می‌شد. اختصاص بخشی از رقم قراردادهای مربوط به تبلیغات محیطی به نگهداری و تعمیرات امکان ورزشی کمک کرد. باشگاه‌ها هم می‌توانستند درآمد قابل توجهی از محل تبلیغات محیطی داشته باشند. البته چون سال‌های اول است، بین رقم قرارداده منعقد شده و رقم حاصل شده، تفاوت‌هایی وجود دارد ولی این راه آغاز و در حال حاضر تبدیل به یک رویه شده و اگر ماجرای حق‌پخش هم به تبلیغات محیطی اضافه شود، گام بلندی برای حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها به‌ویژه‌ باشگاه‌های فوتبال برداشته‌ایم.

شاهد تحولات بزرگی در حوزه جوان‌گرایی در ورزش هستیم

کلهر در خصوص اقدامات صورت‌گرفته در راستای جوان‌گرایی در ورزش هم گفت: مجموعه شورای معاونین وزارت‌ ورزش و جوانان در مقایسه با سایر وزارت‌خانه‌ها، این وزارت‌خانه از معدود نهادهایی است که ترکیب معاونانش جوان است و در واقع وزیر ورزش در حیطه همکاران خود، شعار جوان‌گرایی را عملی کرده است. نکته دوم این‌که ما ورزش و جوانان هستیم و یکی از اولویت‌ها و ماموریت‌های اصلی معاونت جوانان ما این است که فرصت‌های حضور و مشارکت سیاسی و اجتماعی جوانان را فراهم کند و از همه مهم‌تر فرصت حضور در موقعیت‌های حکمرانی در دستگاه‌های اجرایی است تا فرصت استفاده از نیروی جوانی برای ارائه خدمات را داشته باشد. دوستان طرحی را به تصویب شورای عالی جوانان رسانده‌اند و ایده دستیار جوان در حال پیگیری است و فکر می‌کنم اگر آماری از اقدامات انجام شده طی ۸ ماه گذشته منتشر شود، شاهد تحولات بزرگی درخصوص تعداد جوانانی که وارد دستگاه اجرایی شده‌اند، خواهیم بود. البته افق بزرگ‌تری را در نظر داریم.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال داخلی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!