جزئیات بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور اعلام شد


جزئیات بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور اعلام شد

مدیر عامل شرکت مترو تهران جزئیات بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران در مراسم بهره‌برداری از بزرگترین پایانه زیر زمینی قطارهای شهری در کشور اظهارداشت: شبکه خطوط مترو تهران با گذشت حدود به 24 سال از آغاز بهره‌برداری آن، اکنون در قالب 7 خط و با 142 ایستگاه مشغول خدمت‌رسانی بی‌وقفه و همه روزه به شهروندان پایتخت است. حجم عظیم تردد و جابه‌جایی مسافران در ابعاد میلیونی طی این سالیان متمادی، سخت‌افزار شبکه راه‌آهن ریلی زیرزمینی را به تحلیل برده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن را افزون و البته ضروری ساخته است.

وی گفت:‌در چنین وضعیتی بهترین راهکار برای بهره‌مندی بهینه از ناوگان حمل و نقل ریلی و ارائه سرویس‌های تعمیراتی به هنگام و روزآمد جهت حفظ و تداوم جریان حرکت قطارها در شبکه موجود بهره‌گیری از پایانه‌های مستقل در هر یک از خطوط مترو است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: در طول چند سال اخیر، وظیفه تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی شبکه مترو تهران بر دوش دو پایانه فتح‌آباد و صادقیه بوده که این امر هم توان عملیاتی این دو مجموعه را فرسوده ساخته و همزمان ارائه خدمات و تعمیرات قطارها را افزایش داده است.

درستی بیان کرد: در همین راستا راه‌اندازی پایانه‌های مستقل در خطوط مختلف مدتی است جزو اولویت‌های اصلی برنامه‌های اجرایی شرکت مترو تهران قرار گرفته که یکی از مهمترین آنها پایانه اکباتان در غربی‌ترین نقطه خط 4 است.

وی گفت: بدنه اصلی خط 4 مترو تهران به طول تقریب 22 کیلومتر و شامل 19 ایستگاه، از میدان شهید کلاهدوز در شرق تهران آغاز و تا ایستگاه ارم‌سبز در غرب پایتخت ادامه دارد. این خط به دلیل گذر از زیر معابر پرتردد شهر همچون خیابان‌های آزادی، انقلاب، پیروزی و همچنین شهرک اکباتان، یکی از پرمسافرترین کریدورهای شرقی ـ غربی حمل و نقل درون‌شهری به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت مترو تهران اظهار داشت:‌از جمله مزایای خط 4، بهره‌مندی قطارهای این خط از خدمات تعمیر و نگهداری و اورهال، در دو پایانه شهید کلاهدوز و اکباتان در ابتدا و انتهای خط مذکور است که همین امر منجر به کاهش سرفاصله حرکتی قطارها و افزایش ظرفیت مسافرگیری در خط 4 می‌شود.

درستی بیان کرد: عملیات اجرایی پایانه اکباتان که نخستین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور به حساب می‌آید، از سال 1387 شروع و امروز پس از 14 سال انتظار، شاهد بهره‌برداری از فاز نخست آن هستیم.

وی گفت: پروژه ساخت پایانه اکباتان در 2 طبقه طراحی شده و 70 متر مترمربع زیربنا با کاربرهای اداری و خدمات فنی و مهندسی را شامل می‌شود. این پایانه ظرفیت پذیرش 21 رام قطار را دارا بوده که 9 خط ریلی آن دارای جایگاه تعمیرات دوره‌ای و سرویس قطارها است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران اظهار داشت: از نکات بارز طراحی و اجرای سازه پارکینگ اکباتان، ایجاد دهانه‌ةای بزرگ به ابعاد 38 متر با استفاده از خرپاهای فلزی جهت نصب سوزن و ایجاد انشعاب‌های مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از 21 خط ریلی تعبیه شده، همچنین طراحی و اجرای 21 هزار مترمربع کانال تهویه هوا با ورق‌های گالوانیزه و سازه‌های فلزی متصل به سقف، اجرای بارانداز، جرثقیل دروازه‌ای و سیستم هوای فشرده است.

درستی گفت: احداث پایانه اکباتان به صورت زیرزمینی باعث شده است تا ضمن رعایت ضوابط ایمنی، کمترین مزاحمت برای اهالی منطقه و همچنین کمترین آسیب برای مناظر شهری را به دنبال داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان داشت:‌پس از اتمام فاز دوم این پروژه عظیم شهری، امکان ایجاد فضای سبز و نیز مجموعه‌های تفریحی، ورزشی، فرهنگی و تجاری بر روی سقف پایانه به عنوان یک پلازای شهری مسیر خواهد بود تا ضمن بهره‌مندی شهروندان از فضای جدید ایجاد شده فرصت‌های شغلی متنوعی نیز فراهم شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا