مخاطب فرهنگ کار همه جامعه ایران است نه فقط کارگران!


مخاطب فرهنگ کار همه جامعه ایران است نه فقط کارگران!

کارشناسان و فعالان حوزه کار معتقدند که فرهنگ کار و تلاش پیش نیاز توسعه همه جانبه و رشد اقتصادی است که باید از خانواده‌ها آغاز شود و از طریق آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در سطح جامعه نهادینه شود.

مخاطب فرهنگ کار همه جامعه ایران است نه فقط کارگران!

به گزارش ایران اکونومیست، درحال حاضر فرهنگ کار از اهمیت بسزایی برخوردار است و در آشنایی افراد با محیط کار و راهیابی به بازار کار نقش موثری دارد.

کارشناسان از ضعف فرهنگ کار به عنوان یکی از دلایل بیکاری در کشور نام می برند و معتقدند تقویت و نهادینه کردن فرهنگ کار و تلاش در بین جوانان و کارجویان نقش بسزایی در کسب مهارت و جذب آنها به بازار کار دارد.

محمد چکشیان ـ معاون وزیر کار ـ توسعه و رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری در کشور را مستلرم توجه به فرهنگ کار می داند و می گوید:در بحث فرهنگ کار با دو مقوله روبه رو هستیم؛ یکی منزلت کار که در جامعه ما در حال افت است و دوم اتکای به فرهنگ کار و مولفه هایی اصلی آن که شامل وجدان کاری، مهارت آموزی، کارآفرینی و مشارکت اجتماعی می شود.

فرهنگ کار باید به گفتمان عمومی تبدیل شود

وی با اشاره به جامعه ۱۵ میلیون نفری کارگری می گوید: مخاطب فرهنگ کار، کارگران نیستند بلکه جامعه ایرانی است و وقتی از فرهنگ کار صحبت می‌کنیم منظور تنها جامعه کارگری نیست.کار باید منزلت داشته باشد تا بسیاری از مسایل رشد کند و ما باید فرهنگ و منزلت و ارتقای کار را به گفتمان عمومی جامعه تبدیل کنیم.

معاون وزیر کار در عین حال به تشکیل ستاد ملی نهضت فرهنگ کار اشاره کرده و می گوید: اواخر سال گذشته دبیرخانه ستاد ملی نهضت فرهنگ کار در وزارت کار راه اندازی شد که مقدمات اولیه آن انجام گرفت و امیدواریم با این کار مسایل مربوط به حوزه فرهنگ کار جامع تر دیده شود.

عبدالله مختاری ـ فعال حوزه کار ـ در گفت وگو با ایران اکونومیست، تاکید دارد که برای نهادینه کردن فرهنگ کار باید روحیه جمعی و مشارکتهای جمعی گسترش یابد.

او معتقد است که اگر فرهنگ یک شغل به درستی پیاده شود و دانش و فرهنگ کار با آن را در اختیار داشته باشیم، ورودش به بازار کار ایرادی ندارد.

گسترش فرهنگ کار نیازمند اصلاح برخی ساختارها

به گفته این فعال حوزه کار برای گسترش فرهنگ کار در کشور باید اصلاح ساختاری در حوزه بازار کار و نظام آموزشی صورت گیرد و به مسایلی نظیر انگیزه کار و وجدان کاری توجه شود.

در حال حاضر راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ کار در شهرکهای صنعتی و کارخانه‌ها با هدف تبیین ابعاد مختلف فرهنگ کار می تواند زمینه ساز ارتقای فرهنگ کار و تلاش در میان کارگران باشد؛ فارغ از آن گسترش و ترویج فرهنگ کار در بین جوانان و کارجویان علاوه بر ایجاد روحیه مشارکت و نظم‌پذیری جمعی، سازگاری با محیط کار و انجام کار دلسوزانه، بسترهای لازم برای رشد مولفه‌هایی همچون کارآفرینی، افزایش بهره وری و تولید داخلی، خلاقیت و نوآوری و مسئولیت پذیری در محیط های کاری را فراهم می کند.

به گزارش ایران اکونومیست، بی تردید ضعف و فقدان فرهنگ کار یکی از معضلات اساسی کشور در بحث اشتغال به شمار می رود در حالی که فرهنگ کار، مقدمه اشتغال و کارآفرینی است و باید پیوند میان فرهنگ کار و آموزش و مهارت شکل گیرد تا زمینه آشنایی نسل جوان جویای کار با محیط واقعی کسب و کار برای ورود به بازار اشتغال به وجود آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022