رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است


رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

رژیم غذایی دش رژیمی برای جلوگیری از فشارخون بالا است که به افراد کمک کرده میزان فشار خون خود را کنترل کرده و پایین بیاورند. سروکله این رژیم از دهه ۱۹۹۰ پیدا شد و از آن زمان محبوبیت و طرفداران بیشماری دارد و یکی از معروف ترین رژیم های...

رژیم غذایی دش رژیمی برای جلوگیری از فشارخون بالا است که به افراد کمک کرده میزان فشار خون خود را کنترل کرده و پایین بیاورند. سروکله این رژیم از دهه ۱۹۹۰ پیدا شد و از آن زمان محبوبیت و طرفداران بیشماری دارد و یکی از معروف ترین رژیم های غذایی در دنیا محسوب می‌شود. افراد به دلایل مختلفی از بهبود سلامت قلبی عروقی گرفته تا کاهش وزن و سالم‌خواری به سراغ این رژیم غذایی می‌روند.

هدف اصلی رژیم دش کاهش فشار خون بالا است و در آن فرد مجاز به مصرف میوه، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم‌چرب، مرغ و ماهی، مغز و آجیل، و لوبیا است، اما میزان مصرف گوشت قرمز، چربی، قند و نمک باید به حداقل برسد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این برنامه غذایی، غذاهای مجاز و غیرمجاز و تاثیرش روی سلامت بدن فرد آشنا شوید. برای دریافت برنامه غذایی این رژیم می توانید با دکتر تغذیه و رژیم در دکترتو به صورت آنلاین، متنی یا تلفنی مشورت کنید و یا برای معاینه حضوری نوبت بگیرید.

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

مشاوره با متخصصان
تغذیه دکترِتو

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

رژیم دش چیست؟

به نقل از «healthline» رژیم غذایی DASH مخفف «رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا» است که برنامه غذایی سالم برای کاهش وزن و کنترل سطح فشار خون به‌شمار می‌آید. این رژیم بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که به ‌دنبال پیشگیری یا درمان فشار خون بالا یا پرفشاری و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. رژیم غذایی dash در برنامه خود بر مصرف میوه، سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی تاکید دارد.

پیشینه این رژیم به زمانی برمی‌گردد که محققان متوجه شدند فشار خون بالا در افرادی که رژیم گیاهخواری داشتند چندان شایع نیست. به ‌همین دلیل است که دش هم بر مصرف میوه و سبزیجات اصرار دارد، اما در عین حال منابع پروتئینی بدون چربی مثل مرغ و ماهی و لوبیا هم در آن گنجانده شده است. گوشت قرمز، نمک، قند و شکر و چربی چندان جایی در برنامه غذایی دش ندارند. از نظر محققان یکی از دلایل اصلی مفید بودن این رژیم برای بیماران دارای فشار خون بالا، کاهش مصرف نمک است. به ‌طوری که میزان مصرف نمک در این رژیم کمتر از ۱ قاشق چایخوری در روز است.

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب استرژیم غذایی DASH مخفف «رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا» است.

رژیم دش چگونه باعث کاهش فشار خون می شود؟

به نقل از »eatthis» نکته جالب درباره این رژیم این است که هدف اصلی آن کاهش وزن و لاغری نیست، بلکه به ‌دنبال پایین آوردن میزان فشار خون و درمان فشار خون بالا در افراد است. البته رعایت این رژیم در نهایت باعث لاغری، کاهش میزان کلسترول و کنترل یا پیشگیری از دیابت هم می‌شود.

مهمترین نکات رژیم دش، اندازه هر بشقاب، مصرف انواع مختلف غذاهای سالم، و رسیدن به تناسب بین مصرف مواد مغذی مختلف است. این رژیم فرد را ترغیب به مصرف نمک کمتر و مصرف منیزیم، کلسیم و پتاسیم بیشتر می‌کند تا از این طریق بتواند فشار خون را پایین بیاورد. هرچند که این برنامه غذایی در زمره رژیم‌های گیاهی و گیاهخواری قرار نمی‌گیرد، اما سرشار از میوه و سبزیجات است. فست‌فودها و اسنک‌ها در این رژیم جایی ندارند و افراد تشویق می‌شوند که غذاهای آماده و فرآوری‌شده کمتری بخورند.

رژیم دش، رژیمی برای کاهش فشار خون بالا است که با افزایش مصرف فیبر، میوه و سبزیجات و پروتئین و چربی‌های سالم و مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم و کاهش مصرف نمک و غیره فشارخون را کاهش می‌دهد.

چه غذاهایی در رژیم دش می توانیم بخوریم؟

این رژیم بر پایه حذف چربی و نمک و مصرف میوه و سبزیجات شکل گرفته است. غذاهایی که در این رژیم می‌توانیم بخوریم شامل این موارد می شوند:

۱. غلات کامل

غلات کامل اساس رژیم dash هستند که دست‌کم باید ۶ تا ۸ وعده در روز مصرف شوند تا ریسک پرفشاری پایین بیاید. شاید به‌ نظر زیاد باشد می‌توانید برای وعده صبحانه از غلات صبحانه یا جوی دوسر، برنج قهوه‌ای یا پاستای گندم برای ناهار و شام استفاده کنید. غلات زیر را در رژیم خود بگنجانید:

  • نان گندم کامل
  • پاستا گندم کامل
  • بلغور جو دوسر
  • برنج قهوه‌ای
  • چوب شور بدون نمک
  • ذرت.

۲. میوه ها

تمام میوه‌ها در این رژیم مجاز هستند. بهتر است نگران قند طبیعی میوه‌ها نباشید. دست‌کم روزی ۴ تا ۵ واحد میوه به‌صورت میان‌وعده، اسموتی، تزیین روی غذا و دسر میل کنید. میزان میوه تازه باید یک دوم لیوان و میوه خشک یک چهارم لیوان باشد. میوه‌هایی مثل:

  • سیب
  • موز
  • خرما
  • انگور
  • پرتقال
  • هلو
  • کشمش
  • توت‌فرنگی.
رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب استیکی از پایه‌های اصلی رژیم دش میوه و سبزی و غذاهای دارای فیبر بالاست.

۳. سبزیجات

هرچقدر سن بالاتر می‌رود، بی‌میلی به خوردن سبزیجات هم کمتر می‌شود. در رژیم دش سبزیجات باید ۵ تا ۶ وعده در روز مصرف شود. می‌توانید سبزیجات را در سوپ‌ها، سالاد و مخلفات همراه غذا میل کنید. سبزیجاتی مثل:

  • بروکلی
  • هویج
  • کلم برگ
  • لوبیای سبز
  • سیب‌زمینی
  • اسفناج.

۴. پروتئین کم چرب

رژیم دش از سبک زندگی گیاهخواران الهام گرفته است، اما لزوما تمام و کمال گیاهی نیست، بلکه فرد مجاز است حداکثر ۱۵۰ تا ۱۷۰ گرم گوشت بدون چربی یا تخم‌مرغ در روز مصرف کند. هرچند که این میزان زیاد نیست، اما بهتر است بیمارانی که فشار خون بالا دارند و در معرض خطر بیماری قلبی هستند گوشت کمتری مصرف کنند. دقت کنید که مرغ و ماهی حتما در رژیم باشد و سرخ‌کردنی‌ها را به حداقل برسانید. گیاهخواران و وگان‌ها می‌توانند توفو و تمپه (نوعی غذای اندونزیایی ترکیب خمیر سویا و قارچ) میل کنند.

۵. لبنیات کم چرب

در این رژیم مصرف میزان زیاد چربی اشباع‌شده ممنوع است، بنابراین باید دور لبنیات پرچرب را خط بکشید. روزی ۲ تا ۳ وعده لبنیات کم‌چرب و کم سدیم را در رژیم دش بگنجانید مثل:

  • شیر بدون چربی
  • پنیر کم چرب یا بدون چربی
  • ماست کم چرب یا بدون چربی.
رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب استلبنیات و پروتئین‌های کم چرب و مغز و آجیل در کنار حبوبات جایگاه ویژه‌ای در رژیم DASH دارند.

۶. مغز، آجیل و حبوبات

رژیم غذایی دش مصرف این گروه غذایی ۴ تا ۵ بار در هفته را توصیه می‌کند. مغزها و دانه‌ها منبع عالی چربی سالم هستند و حبوبات مثل لوبیا و عدس هم سرشار از پروتئین گیاهی و فیبر هستند. این رژیم تاکید خاصی روی افزایش فیبر دریافتی دارد و این خوراکی‌های غنی از فیبر این نیاز را برآورده می‌کنند. مغز و آجیل‌ها و حبوبات منبع ویتامین و مواد معدنی هم هستند، البته میزان مصرف این گروه به‌نسبت سایر گروه‌های غذایی کمتر است، چراکه کالری بالاتری دارند. بادام، گردو، دانه آفتابگردان، کره بادام زمینی، لوبیا قرمز، عدس و لپه از خوراکی‌های فیبرداری هستند که باید هفته‌ای چهار تا پنج بار مصرف شوند.

۷. روغن های مفید برای قلب

خاستگاه رژیم غذایی دش رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که سرشار از چربی‌های سالم است. چربی‌های سالم مفید برای قلب، جز لاینفک رژیم دش هستند به‌ همین دلیل است که مصرف ۲ تا ۳ وعده از این روغن‌ها در روز توصیه می‌شود مانند روغن زیتون، روغن کانولا، روغن کافیشه و مایونز کم چرب.

۸. شیرینی های کم چرب

هر رژیمی که می‌گیرید بهتر است قند و شکر از آن حذف شود، اما خوب هرازگاهی هم بد نیست که به ‌خودتان جایزه‌ای بدهید. در این‌‌ صورت بهتر است از قند مجاز در رژیم dash استفاده کنید یعنی ۵ عدد شیرینی کم‌چرب یا کمتر در هفته.

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

مشاوره با متخصصان
تغذیه دکترِتو

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

در رژیم دش چه غذاهایی نباید بخوریم؟

مصرف غذاهایی که تاثیر منفی روی فشار خون و سلامت قلب می‌گذارند در رژیم غذایی دش ممنوع است. بهتر است در طول مدت این رژیم از خوردن غذاهای زیر پرهیز کنید:

۱. غذاهای حاوی سدیم زیاد

نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که هر چقدر نمک کمتری مصرف کنیم ریسک ابتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی و سکته پایین‌تر می‌آید. یکی از سختی‌های این رژیم این است که فرد اجازه ندارد نمکی روی غذا بپاشد، البته به‌ جای نمکی که حذف می‌شود می‌توانید از چاشنی‌های دیگری استفاده کنید. اضافه کردن نمک پای سفره، در فست‌فودها، غذاهای نیمه آماده و گوشت‌های فرآوری‌شده باید به حداقل برسد.

۲. گوشت قرمز

رژیم غذایی dash بر مصرف مرغ و ماهی به‌جای گوشت قرمز اصرار دارد. هر چند که خوردن گوشت قرمز ممنوع نیست، اما به‌ خاطر چربی اشباع شده و کلسترول بالایی که دارد بهتر است مصرف گوشت گاو، گوساله و بره به حداقل برسد.

در رژیم دش باید سعی کنید مصرف برخی مواد غذایی مانند نمک و غذاهای دارای سدیم زیاد، گوشت قرمز، چربی اشباع، قند و شکر، فست‌فود و گوشت فرآ‌وری‌شده را به حداقل برسانید.

۳. چربی اشباع شده

شواهد متناقضی وجود دارند که چربی اشباع‌شده باعث ایجاد بیماری‌های قلبی می‌شود. به ‌همین دلیل رژیم دش بر کاهش مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع شده تاکید دارد، غذاهایی مثل:

  • پنیر
  • تکه‌های گوشت چربی‌دار
  • گوشت مرغ با پوست
  • خامه
  • کره
  • شیر کامل.

۴. اضافه کردن قند و شکر

وقتی رژیم هستید ناخودآگاه چشمتان به‌ دنبال برچسب مواد اولیه روی بسته‌بندی غذاها است و حواستان هست که قند و شکری به چای و قهوه‌تان اضافه نکنید. هرچند که اطلاعات زیادی درباره ارتباط قند و شکر و فشار خون بالا نیست، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهد قند و شکر باعث بالا رفتن فشار خون می‌شوند. شکر و قند کالری بالایی دارد در صورتی که هیچ ارزش غذایی ندارد.

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب استدر رژیم DASH باید مصرف نمک و همچنین قند و شکر را کاهش دهید.

مزایای رژیم دش چیست؟

رژیم غذایی دش رژیم کاملا علمی است که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند و در عین حال ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این رژیم علاوه بر پایین آوردن فشار خون باعث کاهش کلسترول بد خون و کنترل بیماری دیابت می‌شود.

حتی افراد سالم یا کسانی که مشکل پرفشاری ندارند هم می‌توانند از مزایای این رژیم برای سلامت بدن بهره‌مند شوند. تاکید این برنامه غذایی روی غذاهای کامل و طبیعی سرشار از ویتامین و فیبر یکی از عللی است که این رژیم را در میان دستورات غذایی سالم قرار می‌دهد. از دیگر مزایای آن می‌توان به کاهش وزن و لاغری اشاره کرد، چرا که فرد در طول دوره‌ی رژیم فقط غذاهای سالم و طبیعی کم کالری مصرف می‌کند که با هر گونه التهاب مبارزه می‌کنند. پیشگیری از بیماری‌های مختلف و مزمن مثل سرطان به‌خصوص سرطان سینه و سرطان روده بزرگ، دیابت و بیماری‌های قلبی از دیگر مزایای رژیم دش است.

برای دریافت برنامه غذایی این رژیم می‌توانید از مشاوره با دکتر تغذیه در دکترتو به صورت آنلاین، تلفنی و یا حضوری استفاده کنید.

مزایای رژیم دش در دیابت

دیابت و فشار خون بالا رابطه تنگاتنگی باهم دارند، بیش از نیمی از بزرگسالان مبتلا به دیابت بیماری پرفشاری دارند. رژیم دش باعث بهبود مقاومت به انسولین، هیپرلیپیدمی، و کاهش چاقی و پایین آوردن فشار خون می‌شود. از آن جایی که این رژیم روی وزن بدن، حساسیت نسبت به انسولین و کنترل قند خون تاثیر می‌گذارد، گزینه بسیار مناسبی برای افراد دارای علایم پیش دیابت، دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ است.

به‌ علاوه اینکه شواهد نشان می‌دهند رژیم دش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. رژیم دش، دوره‌های هیپرگلیسیمی (hyperglycemia) (افزایش گلوکز خون) را کم کرده و میزان گلوکز خون در کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ را هم کنترل می‌کند. همان طور که می‌دانید تعدیل میزان گلوکز خون یکی از قسمت‌های مهم مراقبت دیابت، پیشگیری از بیماری و محافظت از قلب به ‌شمار می آید.

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب استسالم‌خواری در رژیم DASH علاوه بر کاهش فشار خون باعث جلوگیری از دیابت و حتی لاغری می‌شود.

مزایای رژیم غذایی دش برای لاغری

تاثیر رژیم غذایی دش برای لاغری بر کسی پوشیده نیست و شواهد نشان می‌دهند که بیشتر رژیم‌گیرنده‌ها طی ۲۴ هفته کاهش وزن ۳ تا ۴ کیلویی را تجربه می‌کنند. تاثیر این رژیم به خصوص در افرادی بیشتر است که اضافه وزن دارند و از چاقی رنج می‌برند. بنابراین می‌توان گفت این رژیم نوعی رژیم لاغری هم هست. حذف سدیم، گوشت قرمز، اسیدهای چرب، و غذاهای فرآوری‌شده و نیمه آماده و مصرف میوه، سبزیجات تازه، غلات کامل و فیبر به‌ جای آنها، با کاهش کالری دریافتی روزانه بدن باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود. ‌علاوه بر این وجود آنتی اکسیدان در میوه و سبزیجات تاثیر اثرات استرس اکسیداتیو که روزانه در بدن رخ می‌دهند را خنثی می‌کند. اولین قدم برای لاغری و کاهش وزن با رژیم دش خداحافظی با غذاهای شور، چرب و شیرین است، پس همین حالا دست‌به‌کار شوید و نمکدان‌ها را داخل دورترین قفسه کابینت بگذارید.

رژیم دش علاوه بر کاهش فشار خون باعث بهبود مقاومت به انسولین می‌شود و برای جلوگیری یا بهبود انواع دیابت مفید است. همچنین این رژیم با ترویج عادت سالم‌خواری در نهایت باعث کاهش وزن هم می‌شود.

معایب رژیم دش

بیشتر معایب رژیم دش حول این واقعیت می‌چرخند که استفاده از این رژیم سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهد. مثلا افرادی که قبلا نمک زیادی مصرف می‌کردند همان ابتدا با این رژیم به مشکل می‌خورند، البته خبر خوب اینکه ذائقه‌تان به مرور زمان تغییر می‌کند و میلتان به مصرف نمک کمتر می‌شود.

از آنجایی که تاکید رژیم دش بر خوردن غذای کامل است، رعایت آن برای افرادی که عادت به بیرون غذا خوردن یا خوردن غذاهای آماده دارند سخت می‌شود. از دیگر معایب آن می‌توان به مشکلات خاص برای دیابتی‌ها اشاره کرد. این رژیم برای افرادی که یک رژیم غذایی مشخص دوست دارند گزینه خوبی نیست، چراکه هیچ دستورالعمل و برنامه سفت و سخت و دقیقی وجود ندارد.

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

مشاوره با متخصصان
تغذیه دکترِتو

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

برنامه رژیم دش

در ادامه یک نمونه برنامه رژیم دش یک‌ هفته‌ای را بر اساس ۲۰۰۰ کالری در روز با هم بخوانیم:

شنبه

  • صبحانه: یک فنجان (۹۰ گرم) بلغور جو دوسر با 1 فنجان شیر بدون خامه، نصف فنجان (۷۵ گرم) زغال اخته و نصف فنجان (۱۲۰ میلی‌لیتر) آب پرتقال تازه.
  • میان وعده: یک عدد سیب متوسط همراه با یک فنجان (۲۸۵ گرم) ماست کم چرب.
  • ناهار: ساندویچ ماهی تن (۸۰ گرم ماهی) و سس مایونز خانگی با ۲ تکه نان کامل، ۱.۵ لیوان سالاد سبز.
  • میان وعده: یک عدد موز متوسط.
  • شام: ۸۵ گرم مرغ بدون چربی پخته‌شده با یک قاشق چایخوری روغن نباتی و نصف لیوان کلم بروکلی یا هویج. همراه با یک فنجان برنج قهوه‌ای به ‌صورت کته.

یکشنبه

  • صبحانه: دو تکه نان تست گندم با ۱ قاشق چای‌خوری کره مارگارین، ۱ قاشق غذاخوری مربا، ۱/۲ فنجان آب پرتقال تازه و ۱ عدد سیب متوسط.
  • میان وعده: یک عدد موز متوسط.
  • ناهار: ۸۵ گرم سینه مرغ با ۲ فنجان سالاد سبز، ۴۵ گرم پنیر کم چرب و ۱ فنجان برنج قهوه‌ای.
  • عصرانه: نصف فنجان کمپوت هلو و ۱ فنجان ماست کم چرب.
  • شام: : ۸۵ گرم ماهی قزل آلا با یک قاشق چایخوری روغن نباتی، یک فنجان سیب زمینی آب پز و ۱/۵ فنجان سبزیجات پخته‌شده.
رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب استبرای صبحانه در این رژیم گزینه‌های زیادی دارید مانند جو دو سر، انواع میوه‌ها و غیره.

دوشنبه

  • صبحانه: یک فنجان بلغور جو دوسر با ۱ فنجان شیر خشک و ۱/۲ فنجان زغال اخته و نصف فنجان آب پرتقال تازه.
  • میان وعده: ۱ عدد پرتقال متوسط.
  • ناهار: دو تکه نان گندم، ۸۵ گرم بوقلمون بدون چربی، ۴۵ گرم پنیر کم چرب، نصف فنجان سالاد سبز و گوجه فرنگی گیلاسی.
  • عصرانه: ۴ عدد کراکر با ۴۵ گرم پنیرخامه‌ای و نصف فنجان کنسرو آناناس.
  • شام: ۱۷۰ گرم فلفل، ۱ فنجان سیب زمینی پخته، نصف فنجان نخود سبز و فنجان کلم بروکلی.

سه شنبه

  • صبحانه: ۱ فنجان بلغور جو دوسر با ۱فنجان شیر خشک و نصف فنجان تمشک. ۱/۲ فنجان آب پرتقال تازه.
  • میان وعده: ۱ عدد موز متوسط.
  • ناهار: سالاد گوجه فرنگی کبابی، ۱ تخم مرغ پخته، ۲ فنجان سالاد سبز، ۱/۲ فنجان گوجه فرنگی گیلاسی.
  • عصرانه: نصف لیوان فنجان کمپوت گلابی و یک فنجان ماست کم چرب.
  • شام: ۸۵ گرم فیله مرغ با ۱ فنجان سبزیجات مخلوط و ۱ فنجان برنج قهوه‌ای.

چهارشنبه

  • صبحانه: ۲ عدد تخم مرغ پخته، ۲ تکه بوقلمون کبابی با ۱/۲ فنجان گوجه گیلاسی، نصف لیوان لوبیای پخته و ۲ تکه نان تست گندم و ۱/۲ فنجان آب پرتقال تازه.
  • میان وعده: ۱ عدد سیب متوسط.
  • ناهار: ۲ تکه نان تست گندم، ۱ قاشق غذاخوری سس مایونز کم چرب، ۴۵ گرم پنیر کم چرب، ۱/۲ فنجان سبزیجات سالادی و ۱/۲ فنجان گوجه فرنگی گیلاسی.
  • عصرانه: یک فنجان سالاد میوه.
  • شام: یک فنجان اسپاگتی و ۱۱۵ گرم گوشت بوقلمون چرخ کرده و ۱/۲ فنجان نخود سبز.
رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب استماهی در کنار سبزیجات دارای فیبر بالا از گزینه‌های خوب برای شام یا ناهار در رژیم دش است.

پنجشنبه

  • صبحانه: ۲ تکه نان تست گندم با ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، ۱ موز متوسط، دو قاشق غذاخوری دانه مخلوط و ۱/۲ فنجان آب پرتقال تازه.
  • میان وعده: یک عدد سیب متوسط.
  • ناهار: ۸۵ گرم مرغ کبابی، ۱ فنجان سبزیجات تفت داده و ۱ فنجان دانه‌های کوسکوس یا بلغور.
  • عصرانه: نصف فنجان توت مخلوط و ۱ فنجان ماست کم چرب.
  • شام: ۸۵ گرم استیک گوشت و ۱ فنجان غذای راتاتویی (راتاتویی غذایی با بادمجان، کدو، گوجه، پیاز و فلفل سبز است که شباهت زیادی به یتیمچه ایرانی دارد) با ۱ فنجان برنج قهوه‌ای، ۱/۲ فنجان عدس و ۴۵ گرم پنیر کم چرب.
  • دسر: پودینگ شکلات کم چرب.

جمعه

  • صبحانه: یک فنجان بلغور جو دوسر با ۱ فنجان شیر بدون خامه، نصف فنجان زغال اخته و نصف فنجان آب پرتقال تازه.
  • میان وعده: یک عدد گلابی متوسط.
  • ناهار: سالاد مرغ با ۸۵ گرم فیله مرغ، یک قاشق غذاخوری سس مایونز، ۲ فنجان سبزیجات سبز، ۱/۲ فنجان گوجه گیلاسی، ۱/۲ قاشق غذاخوری مغز و دانه‌ و ۴ عدد کراکر.
  • عصرانه: ۱ عدد موز و ۱/۲ فنجان بادام.
  • شام: گوشت گاو چرخ شده با ۱ فنجان سیب زمینی آب پز، ۱/۲ فنجان کلم بروکلی و ۱/۲ فنجان نخود سبز.
رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

مشاوره با متخصصان
تغذیه دکترِتو

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

سؤالات متداول شما

در این بخش از مطلب به سؤالات شما در مورد رژیم غذایی دش پاسخ می‌دهیم. اگر سؤالی دارید که در این مطلب پاسخی برای آن پیدا نکرده‌اید، لطفا سؤال خود را در انتهای این مطلب برای ما کامنت کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت به آن پاسخ دهند.

رژیم دش چند روزه است؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که رژیم دش طی دو هفته می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. به‌ طور کلی، این برنامه غذایی یک روش سالم‌خواری بلندمدت است.

برای دریافت بهترین برنامه رژیم دش چه باید کرد؟

پیش از هر کاری تمام جوانب را بررسی کنید و با دکتر تغذیه در دکترتو برای دریافت بهترین برنامه رژیم دش مشورت کنید.

رژیم دش برای لاغری خوب است؟

این رژیم با کاهش سدیم دریافتی و قند، و چربی‌های اشباع شده و فیبر حاصل از مصرف میوه و سبزیجات تازه باعث کاهش وزن و لاغری هم می‌شود.

برنامه غذایی رژیم دش چیست؟

برنامه غذایی این رژیم بر اساس سالم‌خواری با حذف نمک و اضافه کردن میوه و سبزیجات تازه و مواد غذایی سرشار از کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فیبر است.

رژیم دش برای چه چیزی خوب است؟

این رژیم روش سالم‌خواری برای پیشگیری و درمان بیماری پرفشاری و کنترل دیابت نوع ۱ و ۲ است. به ‌علاوه اینکه با کاهش مصرف نمک و کالری دریافتی روزانه باعث لاغری هم می‌شود.

چه کسانی در استفاده از این رژیم محدودیت دارند؟

بیمارانی که از بیماری کلیوی مزمن، بیماری کبد مزمن رنج می‌برند و افرادی که برایشان داروهای ضد سیستم رنین-آنژیوتانسین- آلدوسترون تجویز می‌شود باید با احتیاط بیشتری سراغ رژیم دش بروند.

آیا می توان بلافاصله و پشت سر هم رژیم دش گرفت؟

این روش، رژیم غذایی کوتاه‌مدتی نیست، بلکه بیشتر برنامه غذایی سالم‌خواری است که باعث تغییر سبک زندگی در بلندمدت می‌شود. وجود مواد مغذی و ویتامین‌ها باعث شده که ادامه دادن این رژیم در بلندمدت اثر بدی روی بدن نداشته باشد. فقط حذف نمک ممکن است در هفته‌های ابتدایی سخت باشد.رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

آیا رژیم دش برای همه مفید است؟

تمام افراد مبتلا به فشار خون و کسانی که سابقه خانوادگی بیماری فشار خون، بیماری قلبی و سکته دارند می‌توانند از این رژیم استفاده کنند. به‌ خاطر وجود سبزیجات و میوه‌ تازه این رژیم برای همه مفید است.

با رژیم دش چند کیلو لاغر می شویم؟

لاغری هدف اصلی این رژیم نیست، با این حال طی ۲۴ هفته می‌توان انتظار کاهش وزن ۳ تا ۴ کیلویی داشت.

آیا در رژیم دش می توانیم قهوه بخوریم؟

نوشیدن قهوه در رژیم دش به میزان متعادل مانعی ندارد. برای نتیجه‌گیری بهتر می‌توانید همراه رژیم ورزش هم بکنید.

رژیم دش برای چه بیماری هایی مفید است؟

این رژیم سالم‌خواری برای درمان یا پیشگیری بیماری‌های مختلفی مثل پرفشاری، غلظت پلاسما تری‌گلیسیرید و VLDL، دیابت نوع 1 و 2 و بهبود ماده معدنی استخوان مفید است.

آیا رژیم دش باعث کاهش فشارخون و کنترل آن می شود؟

رژیم دش با کاهش میزان سدیم خوراکی در وعده غذایی باعث کاهش فشار خون می‌شود. شواهد حاکی از این هستند که این برنامه غذایی طی دو هفته می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. به‌ علاوه اینکه میزان کلسترول بدن خون هم کاهش می‌یابد.

آیا رژیم دش باعث کاهش کلسترول می شود؟

رژیم دش علاوه بر کاهش فشار خون باعث کاهش کلسترول بالا می‌شود و تصمیم خوبی برای سلامت قلب است. وجود میوه، سبزیجات، و لبنیات کم‌چرب در این رژیم، میزان کلسترول بدن خون را به ‌میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آیا رژیم دش باعث درمان دیابت می شود؟

رژیم دش روی وزن بدن، حساسیت نسبت به انسولین و کنترل قند خون به ‌خصوص در افرادی تاثیر می گذارد که علایم و نشانه‌های پیش دیابتی، دیابت نوع ۱ و ۲ دارند. شواهد علمی نشان می‌دهند که رژیم دش تا ۲۰ درصد ریسک آتی دیابت نوع ۲ را کم می‌کند. در واقع، این برنامه غذایی ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را کم کرده و باعث کنترل بیماری می‌شود، اما تاثیر چندانی در درمان آن ندارد.

رژیم دش و فشار خون | رژیم دش برای فشار خون خوب است؟

رژیم دش برنامه غذایی سالم‌خواری است برای درمان یا پیشگیری فشار خون بالا یا همان پرفشاری. غذاهایی که در این رژیم توصیه می‌شوند سرشار از پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند و سدیم و نمک از آن‌ها حذف می‌شود. این مواد مغذی و معدنی باعث کنترل فشار خون می‌شوند.

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

مشاوره با متخصصان
تغذیه دکترِتو

رژیم دش چیست و چرا برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

رژیم دش برنامه غذایی کوتاه‌مدتی نیست، بلکه روش تغذیه‌ای است که برای مصرف بلندمدت طراحی شده است. سعی کنید از قدم‌های کوتاه و با حذف نوشابه شروع کنید و به‌ جایش میوه و سبزی تازه به هر وعده غذایی اضافه کنید. به ‌جای نمکدان روی میز از چاشنی‌های دیگری مثل فلفل، پول‌بیبر (نوعی فلفل) و آب لیمو تازه استفاده کنید.

خوبی رژیم دش، انعطاف‌پذیر بودنش است که محدودیت غذایی زیادی ندارد و فرد می‌تواند هر غذایی میل کند و در عین حال مشکل دیابت و فشار خونش حل شود و قلبش هم سالم بماند. حرف اول و آخر در رژیم دش، تعادل و میانه‌روی است. از آنجایی که این رژیم نوعی برنامه درمانی محسوب می‌شود، به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک معالج و دکتر تغذیه اقدام به گرفتن آن نکنید. برای دریافت برنامه غذایی این رژیم می‌توانید با متخصص تغذیه دکترتو به صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و برای مشاوره حضوری نوبت بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
https://www.livescience.com/dash-diet-for-weight-loss
https://www.abbott.com/corpnewsroom/diabetes-care/the-dash-diet-and-diabetes.html
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/dash-diet/art-20047110
https://www.eatthis.com/dash-diet-foods-list/
https://www.eatthis.com/dash-diet/
https://www.medicalnewstoday.com/articles/254836#nutrition
https://www.healthline.com/nutrition/dash-diet#benefits

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قربانی