امیدوار به اقدامات قوه قضائیه هستیم‌


امیدوار به اقدامات قوه قضائیه هستیم‌

عضو کمیته تحقیق و تفحص فولاد مبارکه با تاکید بر ضرورت برخورد بدون اغماض با عاملان تخلف در شرکت بورسی فولاد مبارکه، گفت: وقتی تخلفی صورت می‌گیرد حتما آن تخلف از یک جهت به سیستم‌های نظارتی درون سازمانی مرتبط است.

امیدوار به اقدامات قوه قضائیه هستیم‌

الله‌وردی دهقانی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، درباره پرونده فساد در شرکت فولاد مبارکه، اظهار داشت: مجلس وقتی براساس گزارشات واصله از افراد، اشخاص، مسئولان و دستگاه‌های مختلف احساس کند که در یک جایی سوء جریانی وجود دارد، براساس قانون می‌تواند به آن مساله ورود کند و مستندات لازم را مطالبه کند.

عضو کمیته تحقیق و تفحص فولاد مبارکه، افزود: ‌بنابراین این کار در مورد شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت‌های اقماری آن اتفاق افتاد که با بررسی‌های انجام شده یک سری جریانات و مسائل به دست آمد که گزارش آن ارائه و در صحن مجلس نیز قرائت شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: براین اساس گزارش تهیه شده به‌طور کامل به هیات رئیسه مجلس ارائه شد که براساس قانون این گزارش باید به قوه قضائیه ارجاع داده شود و از این به بعد رسیدگی به این مساله و به عبارتی تخلفات در فولاد مبارکه بر عهده قوه قضائیه است که براساس موارد مطرح شده به پرونده ورود کند و اسناد و مدارک را تهیه و در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

رئیس کمیته صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چنین فساد گسترده‌ای در فولاد مبارکه اصفهان ناشی از چه بوده است و نقش مسئولان دولت قبل در این فساد گسترده چگونه بوده است؟ گفت: زمانی یک تخلف اتفاق می‌افتد که همه دست به یکی شوند، مشکل اصلی در بروز تخلفات و به عبارتی فساد در دستگاه‌ها، همراهی سیستم‌های نظارتی است. سیستم‌های نظارتی درون سازمانی تحت نظارت مدیران بالا دستی است، بنابراین این سیستم‌ نظارتی یک سیستم تشریفاتی است که انتظار زیادی نیز نمی‌توان در برخورد با فساد از آن داشت.

دهقانی اظهار داشت: در مجموع وقتی تخلفی صورت می‌گیرد حتما آن تخلف از یک جهت به سیستم‌های نظارتی درون سازمانی مرتبط است و اگر سیستم نظارتی درون سازمان با سیستم نظارتی برون سازمانی به یکدیگر بپیودند، قطعا فسادهای بزرگ و گسترده‌ای در داخل مجموعه شکل می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فساد در فولاد مبارکه از افراد نامبرده شده که در دولت قبل در دولت حضور داشته‌اند، آیا می‌توان امیدوار بود این پرونده به نتیجه لازم برسید و برخورد قانونی با عاملان این تخلف گسترده صورت بگیرد؟ افزود: قضاوت کردن در این مساله بسیار سخت است، اما با توجه به اقدامات قوه قضائیه ما نسبت به این مساله امیدوار هستیم.

وی افزود: تاکنون براساس مستندات حاصله، نمایندگان مجلس و کمیسیون صنایع مجلس با وجود کارشکنی عده‌ای، به این مساله ورود کردند و نتایج تحقیق و تفحص مجلس نیز ارائه شده است از این به بعد قوه قضائیه باید به مساله وارد شود و مستندات را از منظر حاکمیتی مطالبه کند که ممکن است در بررسی‌ها معلوم شود قضیه از آن چیزی که تاکنون مطرح شده بزرگتر است و یا اینکه اصلا قضیه فرق کند، لذا آنچه که مشهود است وجود فساد در این سیستم بوده و یکی دیگر از موارد تخلفات این بوده که دستور از بالا بوده و به عبارتی مسئولان بالادستی نیز در بروز این تخلفات دست داشته‌اند.

وی بیان داشت: باید قوه قضائیه بدون ملاحظه جایگاه، شأن و شخصیت افرادی که در این فساد نقش داشته‌اند با موضوع برخورد کند.

دهقانی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از بروز و تکرار این تخلفات چه باید کرد و مجلس در این زمینه چه نقشی را می‌تواند ایفا کند؟ گفت: سوال بسیار سختی است، به نظر من اگر قانون اجرا شود و برخورد با متخلفان درست صورت گیرد می‌توان امید داشت که تخلفات کاهش یابد.

وی افزود: باید اجرای قانون بدون ملاحظه جایگاه سیاسی و اجتماعی افراد متخلف صورت گیرد تا نقش بازدارنده‌ای در تکرار تخلفات داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟