خواهان صلح پایدار از طریق مذاکره با هند هستیم


خواهان صلح پایدار از طریق مذاکره با هند هستیم

نخست وزیر پاکستان امروز در سخانی با تأکید بر لزوم برقراری روابط مطلوب با کشور چین گفت: خواهان صلح پایدار از طریق مذاکره با هند هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان امروز شنبه در سخنانی که در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه هاروارد در اقامتگاه نخست وزیری این کشور در اسلام آباد برگزار شد، اعلام کرد: ما خواهان صلح پایدار از طریق گفتمان با هند بوده و جنگ گزینه‌ ای برای هیچ یک از دو کشور نیست.

نخست وزیر پاکستان در این باره ادامه داد: صلح بلند مدت در جنوب آسیا در گرو حل مسئله جامو و کشمیر مطابق با قطعنامه‌ های سازمان ملل و مطالبات مردم کشمیر است.

«شهباز شریف» در مورد روابط چین و پاکستان هم در ادامه خاطر نشان کرد: پکن یکی از ارکان سیاست خارجی اسلام آباد است و روابط با کریدور اقتصادی چین و پاکستان ابعاد جدیدی پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، از سال ۱۹۴۷ و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس، تاکنون ۳ جنگ در سالهای (۱۹۴۷ و ۱۹۶۵ و۱۹۷۱) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر طی این درگیری‌ ها کشته شده‌ اند.

گروه‌ های آزادیخواه کشمیر در سال ۱۹۸۹ مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال ۱۹۸۹ تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از ۱۰ هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

اگرچه مردم کشمیر که ۹۰ درصد جمعیت آن مسلمان هستند، در سال ۱۹۴۷ به نفع پیوستن به پاکستان موضع گرفتند، شاهزاده وقت تصمیم گرفت با هند متحد شود. این تصمیم با مخالفت مردم مسلمان کشمیر مواجه و منجر به جنگ‌ های مذکور شد.

در نتیجه آتش بس موقت پس از جنگ ها، ۴۵ درصد جامو و کشمیر تحت کنترل هند و ۳۵ درصد در کنترل پاکستان باقی ماند. ۲۰ درصد از شرق منطقه نیز تحت حاکمیت چین است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی