ستاری: کنکور، آموزش و پرورش را به گروگان گرفته است


ستاری: کنکور، آموزش و پرورش را به گروگان گرفته است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: من هم مانند دیگر کارشناسان بر این باور هستم که کنکور سیستم آموزش و پرورش را به گروگان گرفته و بهترین تصمیم این است که آموزش و پرورش به جامعه نزدیک شود.

به گزارش مشرق، سورنا ستاری در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار داشت: در سالیان گذشته فعالیت‌های زیادی در حوزه نخبگانی با آموزش و پرورش داشتیم، جالب اینکه در بین ادوار مختلف فعالیتم بهترین برخورد را در این دوره در همکاری با دکتر نوری داشتیم و بالاترین خروجی نیز در همین دوره اتفاق افتاده است که از آن جمله می‌توان به مقوله احیا باشگاه پژوهشگران جوان که مدتی فعالیتش مسکوت مانده بود، اشاره کرد.

ستاری ادامه داد: برای ما ورود به حوزه‌های آموزش و پرورش در معاونت علمی بسیار ترسناک است و این به دلیل وسعت عملکرد و گستردگی حوزه آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروز با توجه به شتاب قابل وصف تکنولوژی نمی‌توان برای آینده تصمیم‌گیری کرد و پیش‌بینی مناسبی از آینده داشت.

ستاری با بیان اینکه همکاری‌های ما با آموزش و پرورش با توجه به تغییر ریل که این سیستم به ناچار مجبور است داشته باشد با توجه به تغییر تکنولوژی و تاثیراتش در بازارکار غیر قابل حدس است تاکید کرد: ما نمی‌توانیم حدس بزنیم چه اتفاقی در آینده قرار است شکل بگیرد. اساسا یکی از تعاملاتی که باید با آموزش و پرورش داشته باشیم این است که برای آینده چه تصمیمی اتخاد باید کرد؟

ستاری تاکید کرد: دانشگاه باید از پول و حمایت دولتی جدا و از طریق فروش تکنولوژی به جامعه ارتزاق کند. البته ما چنین انتظاری از آموزش و پرورش نداریم هرچند که چنین پتانسیلی در آموزش و پرورش وجود دارد چنانچه طی این سالها شاهد بودیم، استارتاپ هایی که دانش آموزان ۱۰ تا ۱۲ ساله آن را بنیان نهادند.

وی با بیان اینکه باید به دنبال روشی باشیم که آموزش و پرورش را به جامعه نزدیک کنیم، خاطرنشان کرد: باید دروسی تدریس کنیم که کاربردی باشند باید دانش خارجی را بومی‌سازی کنیم باید تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشیم تا به جامعه نزدیک شویم. متاسفانه ما در برخی موارد مردم را در تصمیم‌گیری‌های دولتی نمی‌بینیم.

معاون علمی ریاست جمهموری اضافه کرد: امروز ارتباط نزدیکی با سازمان کشف استعدادهای درخشان داریم. در حوزه تجهیز پژوهش‌سراها کار خوبی انجام شده و سرمایه گذاری کردیم تا امروز همه آزمایشگاه‌ها در مراکز تحقیقاتی از فناوری بومی و ایرانی استفاده می کنند.

باید دروسی تدریس کنیم که کاربردی باشند باید دانش خارجی را بومی‌سازی کنیم باید تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشیم تا به جامعه نزدیک شویم. متاسفانه ما در برخی موارد مردم را در تصمیم‌گیری‌های دولتی نمی‌بینیم

وی تاکید کرد: امروز دانش آموز ما باید بداند سطح علمی کشور چقدر است، در بحث پژوهش‌سراها و استفاده دانش آموزان از آنها باید موانع اداری را از پیش رو برداریم. دانش آموز می خواهد پس از مدرسه در پژوهش‌سراها حاضرشود و تحقیق کند اما آنجا بسته است.

ستاری گفت: به نظر می رسد در نوع نگاه آموزش و پرورش باید تغییر ایجاد شود، اینکه بازخورد عملکرد آموزش و پرورش در رفاه و اقتصاد مردم نمود عینی داشته باشد. باید این تاثیرگذاری را در بحث آسیب‌های اجتماعی هم ببینیم. لازم است در این خصوص با یکدیگر گفت‌وگو و تعامل بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی امروز خانه‌های خلاق را توسعه دادیم که در بحث پیشگیری آسیب‌های اجتماعی در جامعه بسیار تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: اگر در حوزه ای با شکست مواجه می شویم، این شرکت‌های ما بازنده هستند، باید شرکت‌های خود را توسعه دهیم و قوی کنیم که در تقابل با شرکت‌های خارجی قابلیت رقابت داشته باشند.

ستاری تاکید کرد: امروز فرزندان ما باید با نوشت افزار ایرانی جویای کسب علم باشند و باید کمیته‌های مشترکی در این حوزه داشته باشیم. ما در همه سطوح آمادگی همکاری با آموزش و پرورش را داریم و حاضریم در این خصوص بودجه بیشتری نیز هزینه کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس