اختلال روانی که ساختار مغز را تهدید می‌کند


اختلال روانی که ساختار مغز را تهدید می‌کند

یک مطالعه نشان داده است که بی اشتهایی عصبی می‌تواند منجر به تغییرات شدید در ساختار مغز شود.

در بزرگترین مطالعه‌ای که تاکنون رابطه بین اختلال خوردن و سلامت مغز را بررسی کرده است، محققان متوجه کاهش قابل توجهی در ضخامت و مساحت قشر مغز شده اند.

بی اشتهایی عصبی یکی از انواع اختلالات خوردن است که در آن افراد از ترس دائمی مربوط به افزایش وزن رنج می‌برند که باعث می‌شود میزان غذای مصرفی خود را کاهش دهند و وزن آن‌ها به طرز وحشتناکی کاهش یابد.

استر والتون، روانشناس عضو دانشگاه باث در انگلیس می‌گوید: برای این مطالعه، به طور گسترده طی چندین سال با تیم‌های تحقیقاتی در سراسر جهان کار کرده ایم.

او افزود: «توانایی ترکیب هزاران اسکن مغزی افراد مبتلا به بی اشتهایی به ما این امکان را داد تا تغییرات مغزی را که ممکن است این اختلال را با جزئیات بیشتری مشخص کند، مطالعه کنیم.

محققان می‌گویند که کاهش اندازه و شکل مغز در موارد بی اشتهایی عصبی دو تا چهار برابر بیشتر از کاهش‌های ناشی از سایر بیماری‌های روانپزشکی مانند افسردگی، اختلال کمبود توجه و بیش فعالی و اختلال وسواس فکری-اجباری است.

اسکن‌های مغزی نشان داد که درمان‌های بی‌اشتهایی، که معمولاً شامل درمان شناختی رفتاری است، می‌تواند برخی از تغییرات مثبت در مغز را معکوس کند.

والتون در این خصوص گفت: ما متوجه شدیم که کاهش حجم در ساختار مغز که در بیماران مشاهده کردیم، در بیمارانی که قبلاً در مسیر بهبودی بودند کمتر مشهود بود. این نشانه خوبی است؛ به گونه‌ای که مغز ممکن است بتواند بهبود یابد. "

وی ادامه داد: اگرچه دانشمندان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بروز بی اشتهایی می‌شود، اما ما چیز‌های زیادی در مورد اثرات آن می‌دانیم، به گونه‌ای که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و یکی از علل اصلی مرگ و میر مربوط به مشکلات سلامت روان است.

پل تامپسون، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز می‌گوید: «اکنون می‌توان اثرات درمان‌ها و مداخلات را با استفاده از شیوه‌های نقشه برداری جدید از مغز که این مطالعه به آن دست یافته، ارزیابی کرد.

وی افزود: «این واقعاً زنگ خطری است که نیاز به مداخلات اولیه برای افراد مبتلا به اختلالات خوردن را نشان می‌دهد.

منبع: اسکای نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان