آمار پرداخت وام‌های خرد اعلام شد


آمار پرداخت وام‌های خرد اعلام شد

دولت سیزدهم در روزها و هفته‌های اخیر تاکید بسیاری بر سهولت پرداخت وام‌های خرد داشت. در این مسیر، نه تنها تیم اقتصادی دولت بارها افزایش پرداخت وام‌های خرد و بدون ضامن را به عنوان دستاوردی برای خود تلقی کردند. بلکه بانک مرکزی نیز با ابلاغ دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد به شبکه بانکی، روی این موضوع تاکید کرد.

به گزارش بنکر (Bankerوام‌های ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن، بخشی از این وام‌های خرد را تشکیل می‌دهند. مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار توییتی در صفحه رسمی خود از آمار پرداخت این وام‌ها در سال ۱۴۰۱ پرده برداشت.


آمار وام ازدواج، ودیعه مسکن و فرزندآوری

مطابق اعلام مصطفی قمری وفا، از ابتدای سال تا کنون بیش از ۶۲۵ هزار فقره وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن پرداخت شده است.

همچنین آمار تفکیک شده هر یک از این وام‌ها نیز توسط قمری وفا اعلام شد. به گفته وی، شبکه بانکی کشور از ابتدای سال بیش از ۲۵۰هزار فقره وام فرزندآوری پرداخت کرده‌است. ارزش این وام‌ها نیز از ۱۰ هزار میلیارد تومان عبور می‌کند.

به علاوه، تعداد وام ازدواج پرداختی توسط بانک‌ها نیز معادل ۳۵۰ هزار فقره اعلام شد که مبلغ آن‌ها به ۴۸ هزار میلیاد تومان می‌رسد.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که از ۶ تیر ماه ۱۴۰۱ تا امروز حدود ۲۶ هزار فقره وام ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شده است. مجموع مبلغ این وام‌ها نیز به رقمی در حدود هزار و ۳۲۰میلیارد تومان می‌رسد.


اعطای وام‌ها دستاورد دولت است؟

این اعداد و ارقام در حالی به ثبت رسیده‌اند که کارشناسان بانکی بارها درباره عواقب پرداخت وام‌های تکلیفی توسط شبکه بانکی هشدار داده‌اند. در این شرایط ممکن است که بانک‌ها منابع کافی برای پرداخت وام نداشته باشند و به اجبار از منابع بانک مرکزی استفاده کنند. همچنین در این شرایط ریسک نکول وام‌ها هم بالا است. در نتیجه این موضوع می‌تواند لطمه‌های جدی بر شبکه بانکی و اقتصاد وارد کند.تجارت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق