از تاکید رهبری معظم بر آغاز تمدن‌سازی از مسجد تا توصیه حاج قاسم به ائمه جماعت


از تاکید رهبری معظم بر آغاز تمدن‌سازی از مسجد تا توصیه حاج قاسم به ائمه جماعت

بررسی نقش مساجد در تعامل بین دین و دولت، تبیین مطالبات مردمی از خانه‌های خدا، قدردانی از ائمه جماعات موفق، رونمایی از جدیدترین محصولات در حوزه مسجد از دستاوردهای اجلاس‌های روز جهانی مسجد در سال‌های گذشته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بیست و یکم اوت مصادف با ۳۰ مرداد، روزی که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمین جهان توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

رژیم صهیونیستی آتش سوزی مسجد الاقصی را به یک جهانگرد استرالیایی نسبت داد و پس از دستگیری این جهانگرد و تشکیل یک دادگاه نمایشی در تل آویو، این صهیونیست را بیمار روانی معرفی و او را آزاد کرد.

آتش زدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها موجب شد دولت‌های اسلامی برای مقابله با خطر‌هایی که جهان اسلام و مقدسات اسلامی را تهدید می‌کند، جلسه ای را در «سازمان کنفرانس اسلامی» به این منظور تشکیل دهند. با پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزیران امور خارجه کشور‌های اسلامی در اجلاس تهران، سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی به عنوان روز جهانی «مسجد» نامگذاری شد. در این اجلاس از کشور‌های عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و صیانت از آن‌ها به عنوان مکان‌های مقدس، در گرامیداشت این روز تلاش کنند.

مرکز رسیدگی به امور مساجد همزمان با روز جهانی مسجد همه ساله اقدام به برگزاری اجلاس روز جهانی مسجد می کند. ارائه الگوی مناسب برای بزرگداشت روز مسجد، تبیین مطالبات و نیاز‌های مسجدی، مرور وضعیت گذشته و حال مساجد، بررسی نقش مساجد در تعامل بین دین و دولت و نیز معرفی و قدردانی از ائمه جماعات موفق و رونمایی از دستاوردهای مسجدی در حوزه نشر و نرم افزار از جمله اهدافی است که در سال های گذشته با برگزاری اجلاس مسجد دنبال شده است.

اجلاس های سراسری مسجد به غیر از سال های 99 و 1400 که به دلیل شرایط کرونایی به صورت مجازی برگزار شد، همه ساله به صورت حضوری برگزار شده است. در این گزارش به مرور مباحث مطرح شده در این اجلاس ها در سال های قبل می پردازیم.

گردهمایی مجازی ائمه جماعات تهران سال۱۴۰۰ با سخنرانی رئیس جامعه مدرسین حوزه

آیت الله «حسینی بوشهری»، در سال۱۴۰۰ همزمان با روز جهانی «مسجد» در گردهمایی مجازی ائمه جماعات استان تهران با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه مساجد در جامعه گفت: پیروان تمام مذاهب و مکاتب بشری از ابتدا به دنبال ایجاد یک تکیه‌گاه اجتماعی بودند و تلاش می‌کردند تا یک پایگاه برای پیروان خود ایجاد نمایند. لذا مسیحیان به دنبال بنا کردن کلیسا، یهودیان به دنبال ساخت کنیسه ها و زرتشتیان هم به دنبال ایجاد آتشکده بودند و بالاخره صومعه ها و عبادتگاه ها پدید آمدند تا پایگاهی برای پیروان این مکاتب باشند. حتی بت پرستان هم برای اینکه پایگاه و محلی برای بت هایشان داشته باشند، بتخانه و بتکده را ساختند. این گونه پایگاه ها یک نقش کلیدی در ایجاد پیوند بین آیین ها و مکاتب با پیروانشان ایفا می کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اکنون ما می توانیم در محورهای هفت گانه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب بیان فرمودند، هم در بعد علمی و پژوهشی، هم در بعد معنویت و اخلاق و تبیین مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی، توسط امام جماعت و یا افرادی که از طرف او دعوت می شوند، آموزش هایی را ارائه دهیم.

وی افزود: مسجد محلی برای ایجاد انگیزه در راستای مقابله با فساد است و مردم به عشق عبادت به مسجد می‌آیند و گوش شنوا برای شنیدن معارف دینی و انقلابی دارند. مسجد محلی برای ارائه راه‌های رسیدن به استقلال و آزادی و عزت اسلامی است؛ همچنین محلی برای آموزش چگونگی ایجاد روابط خارجی در چارچوب اسلام است.

اجلاس مسجد سال ۱۳۹۹ به صورت ویدئو کنفرانس با سخنرانی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

حجت‌الاسلام والمسلمین «حاج علی‌اکبری»، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در سال ۱۳۹۹ همزمان با روز جهانی مسجد به صورت ویدئو کنفرانس برای ائمه جماعات استان تهران سخنرانی کرد و با اشاره به جایگاه مساجد گفت: اولین جایی که باید نماد الفت و اتحاد باشد، نهادی است که با مسجد ارتباط دارد. زیرا از خانه خدا یک جامعه به توحید کلمه می رسد.

رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: یکی از افتخارات این مرکز عنایت و توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به آن است. این موضوع، یک سرمایه عظیم برای این مرکز محسوب می‌شود. مرکز رسیدگی به امور مساجد با داشتن چنین سرمایه ای باید به خوبی بدرخشد و مسئولیت خود را سنگین احساس کند.

هفدهمین اجلاس سالانه روز جهانی مسجد سال ۱۳۹۸با سخنرانی آیت الله اراکی

هفدهمین اجلاس سراسری مسجد 30 مردادماه 1398 با حضور آیت‌الله «اراکی»، دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،‌ حجت‌الاسلام نوری‌زاده، سرپرست سابق مرکز امور مساجد، زهرا مصطفوی، دختر امام خمینی (ره) و جمعی از ائمه جماعت مساجد تهران در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همراه با قرائت پیام آیت الله نوری همدانی برگزار شد.

در بخشی از پیام آیت الله نوری همدانی به این اجلاس آمده است: عموم برنامه های دینی مردم باید در مساجد شکل بگیرد، ایجاد هسته های فرهنگی برای جوانان و تعلیم قرآن و معارف اسلامی و احکام دینی به آنها باید در دستور کار باشد، برگزاری هیئات مذهبی و سنتی که معمولاً به طور هفتگی و در طول سال فعال هستند، باید در مساجد باشد و مسجدها سعی کنند فقط اقامه نماز نداشته باشند، بلکه برای هر ساعتی و فرصتی برنامه داشته باشند.

همچنین در این پیام آمده است: از ظرفیت مساجد باید حداکثر بهره وری انجام شود و اینطور نباشد که مساجد نیم ساعت فقط موقع نماز باز باشد و بعد همه را بیرون کنند، بلکه درب مساجد حتی المقدور باید ۲۴ ساعته باز باشد، چراکه خانه خداست و البته این مهم با یک خادم عملی نیست و یکی از طرح های قابل اجرا در این زمینه به کارگیری خادم افتخاری و شیفتی برای مساجد است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این اجلاس تأکید کرد: مسجد محل طهارت و پالایشگاه جامعه است. زمانی به مسئولان آموزش و پرورش گفتیم، در جامعه بگردید هرجا موج پاکی وجود دارد، سرچشمه و پایگاهش کجاست؛ افتخار می‌کنیم که مسجد پایگاه و سرچشمه پاکی‌ها در جامعه است.

از تاکید رهبری معظم بر آغاز تمدن‌سازی از مسجد تا توصیه حاج قاسم به ائمه جماعت

وی با بیان اینکه در روایات آمده در روز قیامت سه گروه نزد خداوند از مردم شکایت و از مظلومیت‌های خود گله خواهند کرد، گفت: قرآن، اهل بیت‌(ع) و مساجد سه گروهی هستند که در روز قیامت از مردم به خداوند شکایت خواهند کرد و بر این اساس مساجد مطرح می‌کنند که شکایت دارند؛ زیرا آنها را از کارکردهای خود خارج کرده‌اند. امروز مساجد محل نشستن و حضور بازنشسته‌ها شده است و این کارکرد اصلی مساجد نیست. در نهایت خداوند شکایت این سه گروه را بر عهده می‌گیرد و خود از مردم شکایت خواهد کرد. مسجد،‌ قرآن و اهل بیت‌(ع) مظلوم هستند، زیرا از مقام حاکمیت کنار گذاشته شدند و این ظلم بر خدا است.

شانزدهمین اجلاس مسجد در سال ۱۳۹۷

بنابراین گزارش، شانزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد ۲۹ مردادماه سال ۱۳۹۷ با سخنرانی آیت الله «سید ابراهیم رئیسی»؛ تولیت سابق آستان قدس رضوی و رئیس جمهوری کنونی کشور و با حضور ائمه جماعات مساجد این استان در حسینیه الزهرا (ع) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

آیت الله رئیسی با اشاره به جایگاه ائمه جماعات و روحانیون، گفت: تاثیرگذاری عالمان دینی و پیشوایان مسجد در تمام برهه‌ها امیدبخش بوده است، آنان همواره در صف اول پناه مردم در هر کوی و برزنی بوده‌اند.

از تاکید رهبری معظم بر آغاز تمدن‌سازی از مسجد تا توصیه حاج قاسم به ائمه جماعت

وی اظهار کرد: مساجد به عنوان خانه‌های خدا مرکز آرام‌بخش، پاسخگو به شبهات جامعه و صیانت‌کننده از جامعه در بیان شبهات دینی، عقاید فکری و کجی‌هایی بوده‌اند که جامعه را تهدید می‌کنند و به دلیل همین جایگاه اثربخش و پل ارتباطی بین دنیا و آخرت، رابطه بین زمین و آسمان و باب‌الحکمه بودن است که اولین اقدام نبی مکرم اسلام (ص) ساخت مسجد بود.

وی بیان کرد: در نگاه سکولار این موضوع مطرح می‌شود که روحانیون و حوزویان نباید در اجتماع باشند و به دنبال درس و مشق خود بروند اما این نگاه، غلط است زیرا حوزه و مسجد از اول انقلاب احساس مسئولیت داشته‌اند، مگر می‌شود به دغدغه‌های مردم، امر به معروف‌ها و نهی از منکرها بی‌تفاوت بود؟ مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات تاکید داشتند سیاسی بودن به معنای فعالیت گروهی و جناحی نیست بلکه باید موضوعات و مسایل روز را بشناسیم و متناسب با آن نقش‌آفرینی کنیم، امروز نگاه انقلابی و ارزشمند مساجد در مسایل روز جامعه قابل تقدیر است.

پانزدهمین اجلاس سراسری روز جهانی مسجد سال۱۳۹۶با سخنرانی سپهبد حاج قاسم سلیمانی

پانزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد، 29 مرداد ماه سال ۱۳۹۶ با سخنرانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده فقید سپاه قدس و با تقدیر از خانواده شهید مدافع حرم محسن حججی و با قرائت پیام آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد.

در بخشی از پیام آیت الله مکارم شیرازی به مناسبت اجلاس روز جهانی مسجد، تاکید شده است که حفظ اسلام و حفظ قبله اول مسلمین و حفظ عظمت و وحدت کشورهای اسلامی از اهداف مشترک جهان اسلام باید باشد.

در این اجلاس سردار «حاج قاسم سلیمانی»، به ایراد سخن پرداخت و گفت: اگر نگاه ما به مسجد به عنوان امام جماعت صرفا نگاه به محیط داخل مسجد باشد و بخواهیم فقط تعداد افرادی که داخل مسجد هستند را حفظ کنیم اشتباه کرده‌ایم و باخته‌ایم. مسجد مثل یک قرارگاه است و باید تمام اطراف مسجد را مد نظر قرار داد. بی حجاب، باحجاب، اصولگرا، اصلاح طلب، زن، مرد، کودک و ... که در اطراف مسجد زندگی می‌کنند را باید حول یک محور یعنی مسجد متمرکز کرد.

سردار سلیمانی با انتقاد شدید از افراد متدین و حزب اللهی که صرفا در گروه‌های خود افراد هم دیدگاه و هم رای خود را می‌پذیرند گفت: وقتی یک فرد با چند شغل امام جماعت مسجد می‌شود و با خستگی به مسجد می‌رود چطور می‌تواند محیط اطراف مسجد را حفظ کند.

از تاکید رهبری معظم بر آغاز تمدن‌سازی از مسجد تا توصیه حاج قاسم به ائمه جماعت

فرمانده فقید نیروی قدس سپاه افزود: مسجد مانند یک قرارگاه است و بر تمام جامعه اثر می‌گذارد نه فقط بر محیط خود. اگر مقیاس ما فقط محیط خود مسجد باشد، باخته‌ایم.

وی اضافه کرد: کسی که نتواند سربازانش را حفظ کند، خطش سقوط کرده و اگر جوانانی از مسجد رفتند، خط آن امام جماعت شکسته و سقوط کرده است.

در این مراسم از کتاب «مسجد، هسته مقاومت» که تولید مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران است، رونمایی شد. در این مراسم از خانواده شهید مدافع حرم شهید محسن حججی با اهدای لوحی توسط سپهبد حاج قاسم سلیمانی تقدیر به عمل آمد. هم‌چنین با اهدای لوحی توسط خانواده شهید مدافع حرم شهید محسن حججی از زحمات سردار سلیمانی تقدیر به عمل آمد.

از تاکید رهبری معظم بر آغاز تمدن‌سازی از مسجد تا توصیه حاج قاسم به ائمه جماعت

در ادامه این مراسم از سایت «مسجد کالا» نیز رونمایی شد که شامل فهرست نیازمندی‌های مساجد است. این سایت از یک سو با هدف شناخت محصولات با کیفیت، مناسب و مورد نیاز مسجد برای اهالی مسجد و از سوی دیگر جهت معرفی محصولات تولیدکنندگان به مساجد طراحی شده بود.

چهاردهمین اجلاس مسجد در سال ۱۳۹۵دیدار با رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با روز جهانی مسجد در سال ۱۳۹۵ در دیدار با ائمه جماعات مساجد استان تهران، مساجد را پایگاه «اجتماع، مشورت، مقاومت، برنامه ریزی و حرکت اجتماعی و فرهنگی» خواندند و با اشاره به ضرورت تقویت ایمان دینی مردم به عنوان تکیه‌گاه اصلی انقلاب و نظام افزودند: برای تشخیص تکلیف در قبال مسائل جاری باید با نگاهی کلان و فرهنگی، روند کلی حرکت جامعه را تحلیل و جریان‌شناسی کرد.


رهبر انقلاب با یادآوری فلسفه تعیین روز جهانی مسجد افزودند: این روزِ اساساً انقلابی، با پافشاری و مطالبه جمهوری اسلامی و به علت آتش زدن مسجدالاقصی به دست صهیونیستها و با هدف مقابله امت اسلام با رژیم صهیونیستی، در سازمان کنفرانس اسلامی تصویب شد و باید با همین نگاه، آن را مورد توجه قرار داد.


حضرت آیت الله خامنه‌ای، تشکیل مسجد را از ابتکارات اسلام برای شکل دادن به اجتماعات و ارتباطات مردم بر محور «ذکر، نماز و توجه به خداوند» خواندند و افزودند: در تاریخ اسلام، مسجد مرکزی برای مشورت، همکاری و تصمیم‌گیری در مسائل مهم اجتماعی، سیاسی و نظامی بوده است.


رهبر انقلاب از همین زاویه بر اهمیت مسئله نماز تأکید و خاطرنشان کردند: نماز باید با کیفیت و توجه عمیق به خداوند متعال، و به‌دور از آفاتی همچون غفلت و ریا باشد و نقش ائمه جماعات در تبیین و ترویج عملی و زبانی مسئله نماز به عنوان حقیقتی جذاب و شوق‌انگیز بسیار مهم است.

ایشان، مسجد را پایگاهی برای همه کارهای نیک دانستند و گفتند: مسجد باید پایگاه «انسان‌سازی، عمران دل و دنیا، مقابله با دشمن، بصیرت‌افزایی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی» باشد، بنابراین وظیفه امام جماعت علاوه بر اقامه نماز، «اقامه حق و عدل، تبیین دین و ابلاغ احکام دینی» است.

از تاکید رهبری معظم بر آغاز تمدن‌سازی از مسجد تا توصیه حاج قاسم به ائمه جماعت


حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، امام جماعت را «محور مسجد» خواندند و افزودند: امامت مسجد شغلی مهم و اساسی است و نباید با نگاهی حاشیه‌ای به این مأموریت مهم، در حق مسجد کم گذاشت، بلکه باید با «حضور منظم و با طمأنینه، ادای با کیفیتِ نماز، گفت‌وگو با مردم و تشکیل حلقه‌های معرفتی و پاسخ به سؤالات جوانان»، حق مسجد را ادا کرد.

ایشان، محوریت بخشیدن به مساجد را از جمله هنرهای بزرگ امام عظیم‌الشأن از همان روزهای اول انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: مسجد «پایگاه انواع فعالیتهای اجتماعی» است و در تقویت فکری و ترغیب مردم به فعالیتهای گوناگون اجتماعی نقش اساسی دارد.


رهبر انقلاب مساجد را «هسته مقاومت» به‌ویژه مقاومت فرهنگی برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر حصار و خاکریز فرهنگی نباشد، همه چیز از دست می رود.

سیزدهمین اجلاس سراسری مسجد سال ۱۳۹۴با سخنرانی رئیس جمهور

سیزدهمین اجلاس سراسری مسجد با حضور حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور سابق روز 29 مرداد ماه سال ۱۳۹۴ در تالار وزارت کشور برگزار شد.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه باید از مساجد عطر و بوی وحدت و انسجام به مشام برسد، اظهار کرد: امروز متاسفانه در گوشه و کنار دنیا مساجدی وجود دارند که خطیب آنها از تفرقه میان فرق اسلامی سخن می‌گوید و مذهب پرافتخار شیعه و شیعیان را کفر و کافر معرفی می‌کنن


وی افزود: متاسفانه امروز در دنیا مساجدی وجود دارد که در آن افرادی پرورش می‌یابند که در جامعه به خشونت، افراط و کشتار مردم افتخار می‌کنند و آن را به دروغ راه جهاد اسلامی لقب می‌دهند. مسجد واقعی مسجدی است که جایگاه علم، برادری و وحدت میان مسلمانان باشد.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: مساجد مرکز و موتور حرکت برای کاروان عظیم نهضت اسلامی تا رسیدن به پیروزی بود.

وی با تأکید بر این که مسجد فراتر از حزب و تشکل سیاسی است و همه مردم را در درون خود می‌پذیرد، گفت: مسجد خانه حزب و جناح نیست بلکه خانه همه مردم است. مسجد نباید رنگ و بوی حزب، جناح و تشکل خاصی به خود بگیرد و باید رنگ آن، رنگ اسلام باشد و باید جان و روح مسجد، قرآن، اهل بیت (ع) و منافع و مسایل کشور باشد.

در سیزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد که در تالار بزرگ کشور برگزار شد از بیت آیت الله مهدوی کنی تجلیل به عمل آمد.

دوازدهمین اجلاس مسجد در سال ۱۳۹۳با سخنرانی رئیس جمهور

دوازدهمین اجلاس روز جهانی مسجد در سالن همایش های بین المللی برج میلاد و با حضور ائمه جماعات استان تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی، برگزار شد.

حجت الاسلام روحانی در این اجلاس با بیان اینکه روز مسجد روز تجلیل از مکان عبادت مؤمنان و مخلصان است،اظهار کرد: این روز، روز تجلیل از مکانی است که همواره مرکز هدایت مردم و شروع حرکت های مردمی و نهضت ها و انقلاب ها به نفع مردم و جامعه بوده است.

رئیس جمهور سابق در ادامه با یاد از قبله گاه اول مسلمین که تحت سلطه شروران و تجاوزگران است، گفت: مسجد و روحانیت همواره دو عنوان بودند که در کنار هم دیده شده و می شوند و هیچ مسجدی بدون عالم و روحانی نمی تواند کارکرد خود را داشته باشد، از طرفی هیچ عالم و روحانی بدون مسجد، جایگاه مناسب برای بیان سخن حق را ندارد.

وی ادامه داد: مساجد تنها برای نماز خواندن نیست، مساجد جای تعلم و تعلیم مسائلی است که پیامبر آن را از سالها عبادت و نماز برتر می داند چرا که با علم و دانش مردم راه روا و ناروا را تشخیص می دهند.

رئیس جمهور سابق در ادامه با تأکید بر جذابیت عمارت مساجد گفت: مساجد در جهت تعلیم گری باید جاذبه داشته باشند تا نسل جوان به این سمت و سو کشیده شوند و این وظیفه امام مسجد است که این مکان مقدس را پرجاذبه کند از طرفی درب مساجد به روی همه اقشار باز است و هیچ گاه محل جناح بازی ها نبوده و تفاوتی میان فقیر و غنی در آن گذاشته نمی شود.

یازدهمین اجلاس مسجد در سال ۱۳۹۲ با سخنرانی رئیس مجلس

یازدهمین اجلاس گرامیداشت روز جهانی مسجد ۳۰ مردادماه سال ۱۳۹۲ با پخش پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی و سخنرانی علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

در این اجلاس، پس از قرائت پیام آیت‌الله جوادی آملی و خوش‌آمدگویی حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، از کتاب «مسجد در نظام حقوق کنونی» رونمایی شد.

در این اجلاس که با حضور گسترده روحانیان، علما، ائمه جمعه و جماعات و جمعی از روحانیان برجسته کشور برگزار شد، آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز حضور داشت اما به دلیل مشکلات جسمی سخنرانی نکرد.

در ادامه این اجلاس، «علی لاریجانی»، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی طی سخنانی مبسوط به بیان دیدگا‌ه‌های خود در خصوص مسجد، فقر معنویت در جهان، جریان‌های تندرو در جهان اسلام، لزوم بیان وحدت‌آمیز در جهان اسلام توسط رسانه‌ها، فرهیختگان و مردم، مشکلات اقتصادی، کلید رفع مشکلات جامعه، کودتای ۲۸ مرداد و دلایل موفقیت آن، ارتباط مذهبیون و ملیون و ... پرداخت.

دهمین اجلاس سراسری مسجد در سال۱۳۹۱ با سخنرانی رئیس جمهور

دهمین اجلاس گرامیداشت روز جهانی مسجد با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اسبق در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

احمدی نژاد در این اجلاس گفت: مسجد کانون و فریاد توحید، دعوت به امام است. مسجد مرکز تمرین زندگی در جامعۀ جهانی با حاکمیت امام و مرکز تعالی روح، اندیشه، دل و جان انسان‌هاست. این پایگاه اثرگذار دینی، کانون همدلی، همبستگی، همیاری و همراهی است و بهترین مأمن و ملجأ برای آحاد مردم است. همۀ مردم باید مسجد را مأمن و ملجأ و نقطۀ امید خودشان بشناسند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه عمران مساجد فقط به ساختمان نیست، افزود: عمران مسجد، بازگشت به کارکردها و مأموریت‌های اصلی مسجد است که به فضل الهی در دورۀ انقلاب و پس از انقلاب با شتاب روزافزون در این جهت در حال حرکتیم. به عنوان وظیفۀ دولت، اعتبارات فرهنگی را آنچه که مربوط به مسجد، بسیج، حوزه‌های علمیه، قرآن، مصلاها و نمازهای جمعه هست تا آنجا که توانستیم نمی‌گوییم نامحدود ولی ۲۷- ۲۸ برابر افزایش دادیم. بیش از این هم بتوانیم با افتخار و منتی هم نیست، به عنوان وظیفه و تکلیف دنبال خواهیم کرد. چرا که هر اتفاق مثبتی قرار باشد بیفتد کانون، منشأ و پاسدار آن مسجد خواهد بود.

رئیس حمهور دولت دهم خاطر نشان کرد: بالاخره نقش مسجد در ادارۀ جامعه، در برپایی ارزش‌های الهی و حاکمیت جهانی یک نقش ممتاز و ویژه است. هیچ سازمان و نهادی نمی‌تواند بدیل مسجد باشد یا نقش مسجد را حتی به طور جزئی ایفا کند. مسجد را خدا قرار داده است و پشتیبانش هم خداست و خدا است که به فعالیت‌های مسجد برکت می‌دهد.

نهمین اجلاس مسجد در سال۱۳۹۰ با سخنرانی رئیس جمهور

نهمین اجلاس بین المللی گرامیداشت هفته جهانی مساجد دوم مرداد ماه سال ۱۳۹۰ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

در این اجلاس محمود احمدی نژاد با اشاره به اینکه رکن اصلی مسجد، نماز جماعت است. اگر آن را برداریم، دیگر چیزی نمی‌ماند، گفت: حقیقت مسجد ذکر خدا، توحید مستمر، تمرین اخلاص، ذکر امام، تمرین امامت و ولایت است. هر روز پنج وعده، هر هفته در یک افق وسیع‌تر و هر سال در یک افق وسیع‌تر. یک سلسله مراتب به هم گره خورده است، مسجد است و نماز جمعه، نماز عید فطر و قربان و مناسبت‌ها.


وی با اشاره به اینکه مسجد باید مکانی پرجاذبه باشد، گفت: البته ممکن است ظواهر زیبا برای جذابیت مسجد ضروری باشد اما جذابیت واقعی یک مسجد به نقش آفرینی و عملکرد صحیح آن است.

وی از خانواده، مراکز آموزشی و مسجد به عنوان سه کانون اصلی تربیت انسان ها و اداره صحیح جامعه یاد کرد و گفت: اگر مسجد نقش خود را درست ایفا کند، کانون های خانواده و مراکز آموزشی هم به تبع از نقش مسجد، عملکردی صحیح و درست خواهند داشت.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت