هشدار دولت صنعاء درمورد بی عهدی ائتلاف متجاوز در اجرای آتش بس


هشدار دولت صنعاء درمورد بی عهدی ائتلاف متجاوز در اجرای آتش بس

دولت صنعاء ائتلاف متجاوز سعودی را به وقت کشی و سر باز زدن از عمل کردن به مسئولیتش، افزایش موارد نقض آتش بس و نیز ایجاد مانع و دشواری بر سر راه موفقیت آن متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از العالم، در حالی که آتش بس انسانی در یمن وارد هفته چهارم می شود، یشتر بندهای آن در اجرا معطل مانده است.

هم اکنون اجرای بندهای توافق جدید آتش بس همانند آتش بس اول و دوم، با اما و اگر روبرو شده است و این در حالی است که سه هفته از آتش بس موقت دو ماهه گذشته و با این حال هیچ گشایشی در موضوع پرداخت حقوق کارکنان دولت، کاهش مقررات دست و پا گیر از طریق باز شدن گذرگاه ها، وارد شدن کشتی ها از طریق بندر الحدیده و افزایش پروازها از طریق فرودگاه بین المللی صنعاء ایجاد نشده است.

عبد المجید الحنش عضو هئیت ملی گفتگو با ائتلاف متجاوز گفت:"سازمان ملل متحد باید برای احیای مجدد آتش بس وارد عمل شود زیرا اگر زمان آن پایان یابد، بعید است که دولت صنعاء با هرگونه توافق آتش بس دیگری در آینده موافقت کند".

به گفته ناظران، ائتلاف متجاوز برای پایان دادن جنگ در یمن یا دست کم سر و سامان دادن به اوضاع انسانی در این کشور جدی نیست زیرا بنابر تاکید محافل سیاسی در صنعاء، در اجرای توافق نامه آتش بس وقت کشی می کند.

این محافل سازمان ملل متحد را نیز در این موضوع مسئول می دانند زیرا پیگیر اجرای توافق نیست و بر آن نظارت ندارد، توافقی که از آغاز ماه آوریل اجرای آن را بر عهده گرفت.

ناظران بر همین اساس آتش بس کنونی را آخرین فرصت برای ائتلاف متجاوز می دانند که بهتر است این فرصت را از دست ندهد.

لطف الجرموزی رئیس فراکسیون احزاب سیاسی ضد تجاوز گفت:"سازمان ملل نمی تواند به شروط این آتش بس عمل کند و این، نشانه ای منفی است زیرا آتش بس در آینده آن گونه که مسئولان این سازمان می خواهند، قابل تمدید نیست و آنان باید در چند روز اندک آینده برای موفقیت آنچه بر سر آن توافق شده است، عجله کنند و آن را شرط تمدید آتش بس کنونی بدانند".

دولت صنعاء بر همین اساس به این موضوع اشاره کرده است که اگر مسائل انسانی پیش از پایان آتش بس حل و فصل نشود، می تواند معادلات جدیدی را برای بازداشتن تجاوز و شکستن محاصره تحمیل کند و آمادگی های نظامی گسترده ای که دولت صنعاء در روزهای گذشته به نمایش گذاشت، برای تاکید بر این موضوع بود.

ناظران معتقدند آتش بس انسانی کنونی و نیز نمونه های اول و دوم آن، بسیاری از مطالبات و خواسته های مردم یمن را برآورده نساخته هرچند برخی مشکلات را به صورت جزئی برطرف کرده است و این در حالی است که بسیاری در صنعاء، موفقیت آتش بس را به موضوع پرداخت حقوق ربط می دهند و این همان موضوعی است که دولت صنعاء آن را شرط تمدید آتش بس دانسته است.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا