پرچمداری جهاد تبیین و تربیت نسل توانمند در میدان فرهنگ و هنر رویکرد کانون‌های مساجد است


پرچمداری جهاد تبیین و تربیت نسل توانمند در میدان فرهنگ و هنر رویکرد کانون‌های مساجد است

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده، در برنامه زنده «صبح بخیر ایران» با اشاره به جایگاه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفت: پرچم‌داری جهاد تبیین، تقویت روحیه مطالبه‌گری و همچنین تربیت نسل توانمند جهادی در فرهنگ و هنر رویکرد این کانون‌ها است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، برنامه زنده «صبح بخیر ایران» روز یکشنبه 30 مرداد ماه به مناسبت روز جهانی مسجد میزبان حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور شد.

آغاز این بخش از برنامه که اختصاص به گرامیداشت روز جهانی مسجد داشت، با پخش بیاناتی از مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در مورد مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همراه بود.
در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در پاسخ به نخستین پرسش مجری برنامه درباره تفاوت بزرگداشت مسجد در دهه تکریم مساجد با روز جهانی مسجد گفت: آنچه که در مساجد و تحت عنوان دهه تکریم قبل از ماه رمضان انجام می‌شود رویکردی در راستای آماده‌سازی مسجد برای ورود به ماه مهمانی خداست و تفاوت آن با روز جهانی مسجد که در تقویم کشورهای اسلامی ثبت شده است به حادثه تلخی بر می‌گردد که 50 سال قبل رخ داد.
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: 50 سال قبل چند تن از افرادی که انتصاب به تفکر صهیونیستی داشتند اقدام به آتش زدن مسجدالاقصی کردند که انزجار شدیدی مسلمانان را به همراه داشت تا جایی که سازمان کنفرانس اسلامی، این روز را به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری کرد تا یادی از مساجد و مسجدالاقصی و قدس شریف باشد.
حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده، گفت: ماجرای اسراییل و رژیم صهیونیستی صرفا به حضور آنها در یک مکان محدود نمی‌شود؛ بلکه این حضور با هدف تحقیر مسلمانان بوده است و اینکه بتوانند به قلب مسلمین لطمه دارد کنند، بحث فقط آتش زدن مسجد نبود بلکه در ذهن آنان تضعیف مسلمانان هدف قرار گرفته بود و امتداد این تفکر را امروز نیز شاهد هستیم.
وی افزود: با این وجود این حرکت ها موجب انسجام بیشتر مسلمانان می شود، به عنوان مثال نوشتن کتابی مثل «آیات شیطانی» به وحدت بیشتر مسلمین منجر شد و امروز جوانانی که حتی زمان نوشتن این کتاب هنوز به دنیا نیامده بودند غیرت دینی‌شان می‌جوشد و در مقابل افرادی که توهین کننده به قرآن و پیامبر (ص) بودند می ایستند.
حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه در مورد ظرفیت بی‌بدیل مسجد تصریح کرد: مردم باید مسجد را خانه خود بدانند، مسجد پناهگاه مردم و پایگاه ولایت است، ما نمی‌توانیم مانند دیگر ادیان مسجد را صرفا به مثابه یک نمازخانه ببینیم، در بیانات و منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز اشاره شده است که مسجد را نباید با دیگر عبادت‌گاه‌هایی نظیر کلیسا و کنیسه که حتی موحدان عالم دارند، مقایسه کرده و مساوی بدانیم.
وی گفت: تفاوت مسجد با سایر عبادت‌گاه‌ها در این است که فقط یک نمازخانه نیست که در آن نیایش کنیم، بلکه مسجد خاصیت دارد، باید در سطح محله تاثیرگذار باشد، مسجد شعبه‌ای از نظام توحیدی است و مردم نیز نسبت به آن وظایفی دارند از جمله اینکه باید در مسجد حضور یابند چراکه در روایات به این مساله اشاره شده که مسجد از همسایگانی که در جوارش بودند اما برای اقامه نماز به مسجد نیامدند نزد خداوند شکایت می کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده با بیان اینکه مسجد محل عبادت، انفاق، احسان و مواسات است، تصریح کرد: امام راحل فرمود: «مساجد کارخانه‌های انسان‌سازی هستند»؛ با این چنین نگرشی انسان مسلمان در مسجد پرورش می یابد چراکه خداوند نیز به همین منظور این بستر توحیدی را ایجاد کرده است.
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: سبک زندگی اسلامی بر محور مسجد نیز قائم بر چنین تفکری است که حتی حوزه حکمرانی فرهنگی با محوریت مسجد باشد؛ واقعیت آن است که هر زمان از این دیدگاه عدول کردیم متضرر شدیم، امروز بهترین کارگردانان و هنرمندان ما از بستر مساجد به این جایگاه رسیدند، چه بسیار تئاترهایی که در دهه 60 در مساجد شکل گرفت.
وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه در کانون‌های مساجد خط فرمان ‌ما این نیست که بخش‌نامه‌ای را به سایرین ارسال کنیم که بیایند در مسجد کار کنند، گفت: ما تمهیداتی را برای احیا، آموزش، کارآمدی برای برخی از اموری که باید متکفل آن باشیم ایجاد کرده‌ایم و به بیان دیگر نقش ستادی داریم.
حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت حدود 80 هزار مسجد در کشور بهره ببریم، افزود: با جمعیت 85 میلیونی و وسعتی که کشور ما دارد این تعداد مسجد بسیار اندک است و از این میان نیز بسیاری از مساجد در مناطق دور افتاده واقع شدند و امام جماعت ندارند و با این وصف شاید 62 هزار مسجد فعال داشته باشیم که می توانند خدمات فرهنگی ارایه کنند.
وی ادامه داد: محور مسجد امام است، باید از ظرفیت‌های مساجد استفاده کنیم؛ امروز نیز هر مسجدی که امام جماعت، بسیج، کانون و هیات امنا بستری را برای حضور نوجوانان و جوانان فراهم کرده باشند، آنجا محل حضور نسل جوان هستند، ما اکنون با نسل فرهیخته‌ای مواجهیم که باید به آنها اعتماد کرد و مسئولیت را به آنان واگذار کرد.
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: معتقدم که اکنون بزرگان ما باید نهضت بازگشت به مساجد را آغاز کنند، شاید شخصی در عرصه‌ حافظ‌‌ خوانی تبحر داشته باشد یا بتواند گروه سرود را مدیریت کند، این قابلیت‌ها امکان درخشش در مسجد را دارند، به ویژه از وقتی شعار دولت اعلام شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تاکید کرد که شعار فرهنگی دولت، نهضت بازگشت به مساجد است.
حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده بیان کرد: امروز باید نسبت‌یابی کنیم تا روش‌های احیای مساجد احصا شده و به مرحله عمل برسد؛ از دهه 60 خاطرات شیرینی از مساجد در اذهان باقی مانده است و این رویکرد در اوایل دهه 70 نیز وجود داشت اما پس از این ایام ساختارهایی را در حکمرانی فرهنگی دستکاری کرده و در کنار مسجد جایگاه‌های دیگر را نیز ایجاد کردیم.
وی افزود: البته که مقصود از بین بردن این مکان ها نیست اما اکنون بسیاری از کارهایی که در مسجد انجام می دادیم در سرای محله و فرهنگسراها صورت می‌پذیرد؛ بنابراین باید ارتباط ویژه ای را بین این دو در نظر بگیریم، ضمن اینکه شهردار تهران نیز اشاره ای به این مساله داشتند؛ به نظرم سرای محله باید ارتباط ساختاری با مساجد داشته باشند، با چنین رویکردی است که به مساجدی می رسیم که پایگاه ولایت بود و فعال هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه به فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به ویژه در عرصه جهاد تبیین اشاره کرد و افزود: یک زمان سخن از فعالیت و رویکرد کارشناسی می شود و در مقابل گاهی سخن از فضایی می شود که در آن روحیه ای حکمفرما باشد که افراد بگویند ما پرچم‌دار تحقق آن هستیم؛ با عنایت به این مساله اگر روح حاکم در مساجد را به این سمت ببریم که در گفتمان و توسعه سیاسی، مشارکت و مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی ورود کرده و خود را سهامدار انقلاب بدانند؛ خواهیم دید که مساجد پرچم‌دار جهاد تبیین شده و در این راستا حلقه‌های میانی حکمرانی در مساجد بیش از پیش فعال می شوند.

وی گفت: همه نهادها و دستگاه‌های فرهنگی اعم از سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سپاه و ... کار ویژه‌ای را در حوزه مساجد تعریف کردند و ما نتیجه این مجاهدت ها را طی یک تا دو سال اخیر مشاهده کردیم و امیدواریم که محصول آن را در آینده برداشت کرده و مساجد به پایگاه اصلی و آرزویی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه حرکت و جنبش های اجتماعی دارند، دست یابیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده تصریح کرد: من از همه مردم و مومنین و کارگزاران فعال در مساجد به ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد که نقش مهمی در نیروسازی و تربیت نسل توانمند در عرصه فرهنگ و هنر مسجدی درند، دعوت می کنم که کارهای خود را با رویکرد جهادی انجام دهند تا از این سرمایه های عظیم هویتی به بهترین نحو استفاده کنیم.
وی در پایان در پاسخ به پرسشی در مورد هم افزایی میان مساجد و فرهنگسراها گفت: من در مصاحبه های شهردار تهران شنیدم که عنوان کردند ما باید کار فرهنگی را با محور مساجد انجام دهیم؛ با توجه به صحبت ایشان به نظرم می‌توان ارتباط و ساختار معناداری را میان مساجد و سراهای محله ایجاد کرد.
پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی