قبرس به گنبد آهنین مجهز می‌شود


قبرس به گنبد آهنین مجهز می‌شود

وزارت دفاع قبرس با اسرائیل به توافق رسیده تا این کشور را به سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین مجهز کند، اما مقامات دو طرف هنوز رسما این خبر را تایید نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، فرمانده گارد ملی قبرس یونانی‌نشین در سفر ماه مارس خود به اسرائیل، توانایی‌های این سامانه را مورد بررسی قرار داد. تل‌آویو در آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام قبرسی در این سفر «از یک آتشبار سامانه گنبد آهنین بازدید خواهد کرد».

پیش‌تر رسانه‌های اسرائیل و یونان اعلام کردند که این دو طرف از اوایل سال گذشته میلادی گفت‌وگوهایی درباره این قرارداد داشته‌اند.

قبرس در حال حاضر از سامانه پدافند هوایی کوتاه‌برد آمریکایی «شوراد» استفاده می‌کند و گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن‌ است که نیکوزیا (پایتخت قبرس) هنوز هم آن‌ها را بهترین گزینه برای مقابله با دشوارترین تهدیدات علیه خود می‌داند. با این حال، اخیرا نگرانی نیروهای امنیتی قبرس نسبت به پهپادهای ساخت ترکیه از جمله پهپادهای بیرقدار افزایش یافته است.

به گزارش روزنامه محلی کاتی‌مارینی، گارد ملی قبرس با استناد بر «نیازهای عملیاتی» خود، بر خرید سامانه گنبد آهنین اصرار می‌ورزد.

قبرس و یونان در اواخر ماه ژوئیه ترکیه را به ایجاد تنش در مدیترانه شرقی متهم کردند. آنکارا در تدارک ارسال یک کشتی حفاری در جستجوی گاز طبیعی به این منطقه بود. قبرس که به دو بخش یونانی‌نشین و ترک‌نشین تقسیم شده، به یکی از موارد تنش‌زا در رابطه یونان و ترکیه تبدیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه