کسب‌وکارها با تامین مالی جمعی رونق می‌گیرد


کسب‌وکارها با تامین مالی جمعی رونق می‌گیرد

دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، روش تامین مالی جمعی را یکی از ابزارهای نوین مالی دانست که در آن سرمایه‌های غالبا خرد از بدنه جامعه جمع آوری شده و وارد کسب و کارهای در حال توسعه می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، روش تامین مالی جمعی را یکی از ابزارهای نوین مالی دانست که در آن سرمایه‌های غالبا خرد از بدنه جامعه جمع آوری شده و وارد کسب و کارهای در حال توسعه می‌شود. در روش تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ، سرمایه گذاران به نسبت آورده خود، در عایدات پروژه‌ها سهیم می‌شوند. دسترسی آسان به سکوهای تامین مالی جمعی از طریق رسانه‌های اجتماعی و وب، از مزیت‌های این ابزار است که سرمایه گذاران را به کارآفرینان متصل می‌کند.

به گفته علیرضا دلیری دستیار معاون علمی و فناور رئیس جمهور، کسب و کارهای کوچک در حال توسعه، بر بستر کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی)، هزینه شان را برای انجام کار به دست می آورند.ابزار تامین مالی حسی مبتنی بر ۴ روش اهدا، پاداشی، سهام و وام انجام می‌شود. مدل‌های اهدا و پاداش در دنیا با موضوعات مختلفی در حال اجرا است اما مدل‌های مبتنی بر سهام و وام نیازمند ایجاد بستر قانونی و تنظیم‌گری هستند.

وی گفت: بر همین اساس با مشارکت موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بر اساس دستور العمل مصوبه شورای عالی بورس، مدل مبتنی بر سهام در بستر فرابورس عملیاتی شده و در حال حاضر پیشرفت خوبی داشته است.

دلیری خاطر نشان کرد: این ابزار تامین مالی جمعی متشکل از پلتفرم (سکوی عامل)، متقاضی (صاحب طرح) و سرمایه گذار (مشارکت کننده) است. عاملین با معرفی سکوهای خود به کار گروه و احراز شرایط مربوطه مجوز فعالیت دریافت می کنند.

جذب سرمایه ۱۹۵۰ میلیارد ریالی

دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه تاکنون ۷۰ طرح بالغ بر ۱۹۵۰ میلیارد ریال به طور مستقیم از عموم مردم برای طرح های نوآورانه از طریق پلتفرم های فعال، جذب سرمایه صورت گرفته است، افزود: همچنان تعداد طرح‌های پیوسته در حال افزایش است، این طرح‌ها در حوزه‌ فعالیت‌های رایانه‌ای، کشاورزی، تجهیزات و محصولات پزشکی و دارویی، وسایل نقلیه و ... بوده است.

وی ادامه داد: طی جلسات برگزار شده با مدیر عامل فرابورس و سایر مدیران مرتبط، پیشنهادهایی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اعمال یکسری تغییرات برای بهبود روند تامین مالی جمعی ارائه شد که در نتیجه‌ آن کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی فرابورس اخیرا مصوباتی داشته است.

کرادفاندینگ؛ راه‌های اصلی تامین سرمایه در آینده

به گفته دلیری حداکثر سقف تامین مالی هر طرح از ۱۰۰ میلیارد ریال به ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته و همچنین مقدار پذیرش مجموع طرح‌های باز نزد هر عامل در هر زمان به ۷۵۰ میلیارد ریال تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه این روش تامین مالی برای فعالیت‌های فناورانه از جمله در روستاها نیز خیلی مؤثر خواهد بود، گفت: در حال نهایی کردن این طرح برای روستاهای کشور هم هستیم و انتظار می‌رود کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی) در آینده به یکی از راه‌های اصلی تامین سرمایه برای کسب و کارهای نوپا تبدیل شود.

دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای رونق بخشی به این ابزار اقدام به ضمانت اصل سرمایه طرح‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال کرده که مشروط به عقد قرارداد فی مابین سکوی تامین مالی جمعی و صندوق نوآوری و شکوفایی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !