چالش‌های تغییر متولی مهدکودک‌ها از سازمان بهزیستی به آموزش و پرورش


همایش هم‌افزایی در تعلیم و تربیت کودکان با حضور مسئولین، نمایندگان مدیران کودکستان‌های کشور و با همکاری شبکه کودکان میهن، در تهران برگزار شد. به گزارش تابناک، نحوه تعامل مهدها با وزارت آموزش و پرورش و اسناد بالادستی، چگونگی تسهیل در...

چالش‌های تغییر متولی مهدکودک‌ها از سازمان بهزیستی به آموزش و پرورش

همایش هم‌افزایی در تعلیم و تربیت کودکان با حضور مسئولین، نمایندگان مدیران کودکستان‌های کشور و با همکاری شبکه کودکان میهن، در تهران برگزار شد.

به گزارش تابناک، نحوه تعامل مهدها با وزارت آموزش و پرورش و اسناد بالادستی، چگونگی تسهیل در تعامل بین مهدها، والدین و کودکان و نیز چگونگی ایجاد هم‌افزایی تجارب، محتوا و تعامل با موسسات علمی و اجرایی با سابقه در این حوزه، محورهای اصلی این همایش بودند که به میزبانی مهدکودک‌های تهران، روز چهارشنبه 26 مرداد برگزار شد.

معاون کارگروه‌های شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت، مسئولانی بودند که در این همایش حضور داشتند و به همراه نمایندگان مدیران مهدکودک برخی از استان‌های کشور دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

«سعید باطنی»، دبیر همایش و مدیر شبکه کودکان میهن در آغاز برنامه از سه هدف اصلی برگزاری این همایش سخن گفت و توضیح داد: گردهمایی سالانه شبکه کودکان میهن، ایجاد همبستگی و همدلی بیشتر میان شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان ملی تعلیم و تربیت و مهدکودک‌ها و بیان دیدگاه‌های کارشناسان حوزه کودک که خود در میدان عمل تعلیم و تربیت فعال هستند.

معاون کارگروه‌های شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش ضمن تاکید بر اهمیت دوران کودکی گفت: «کودکان آینده کشور هستند و مسئولان و مدیران آینده از میان آن‌ها برخواهند خواست. باید استعدادهای کودکان شکفته شود تا بتوانند در آینده خود را نشان دهند.»

«سید مقداد حسینی» با بیان این موضوع که کودک کسی است که توان دفاع از حق خود را ندارد و باید حق کودک را گرفت، افزود: «همه ما نسبت به کودکان مسئول هستیم؛ این مسئله از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های هر نظامی است و اگر این موضوع را با رویکرد اسلامی ببینیم، به مراتب حق بیشتری در این رابطه به گردن نظام اسلامی است. از این منظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، والدین و مدیران مهدکودک‌ها نسبت به کودکان وظیفه بسیار مهم و سنگینی دارند.»

ایشان در ادامه با اشاره به مشکلاتی که حوزه کودکان با آن مواجه است، اظهار کرد: «تزاحم‌ها در مصادیق و جزییات بروز می‌کند و گرنه اغلب ما در کلیات با هم موافق هستیم. برای رفع این تزاحم‌ها ساده‌ترین راه گذشت است. نه اینکه ما بخواهیم از حق کودکان بگذریم بلکه ما باید از منیت‌ها و طراحی حوزه‌های استحفاظی خودمان گذشت کنیم. هم‌افزایی به همین معنی است. قصد ما باید استفاده از همه ظرفیت‌ها باشد.»

معاون کارگروه‌های شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این همایش درباره تغییر متولی مهدکودک‌ها از سازمان بهزیستی به آموزش و پرورش که براساس گفته‌های مدیران مهدکودک‌های کشور تبدیل به چالشی مهم و ایجاد بلاتکلیفی و سردرگمی برای آنان شده، گفت: «مسیری که براساس قانون تصویب شد تنها در حد یک اساس‌نامه بود و برای اجرایی شدن نیاز به الزاماتی داشت. بعد از تصویب این موضوع سازمان بهزیستی خود را کنار کشید و این باعث بروز مشکلاتی از لحاظ اجرایی شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه‌ای به بهزیستی زد که این سازمان به صورت موقت باید براساس روال قبل کارها را انجام دهد که بهزیستی هم به لحاظ قانونی تمکین کرد و برخی مشکلات حل شد. اما بعد از تصویب اساسنامه دیگر نمی‌شد این رویکرد را داشت. تدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که از وزیر وقت آموزش و پرورش، حاجی میرزایی خواست تا برای این مسئله دوره گذار تعریف شود.»

وی با اشاره به مشکلات موجود در این زمینه ادامه داد: «در دوره گذار به لحاظ اجرایی اشکالاتی پیش آمد؛ هرچند فرآیند به درستی طراحی شده بود اما در اجرا کارها آن‌طور که باید پیش نمی‌رفت و این همان تزاحم‌هایی است که پیش از این به آن اشاره کردم و باید با بردباری بتوانیم به هدف اصلی برسیم. در حال حاضر رییس جدید به سازمان آمده و سازمان در حال استقرار کامل است. از سویی سازمان باید تعداد زیادی آیین‌نامه، مقررات و ضوابط را تصویب کند اما زمانی کافی ندارد و مهدکودک‌ها بلاتکلیف مانده‌اند. از سویی دیگر هیئت امنا نمی‌توانند پیوسته جلسه داشته باشند چون برای قوت کار، هیئت امنای قدرتمندی تدوین شده است به این ترتیب که اعضای آن از هر سه قوه انتخاب شده‌اند و افزون بر این متخصصین و دستگاه‌های سیاست‌گذار و برنامه‌ریز دیگری نیز در این هیئت امنا حضور دارند و این مسئله باعث شده میزان جلسات کم باشد. آقای همتی فر و سازمان ملی تعلیم و تربیت دارند تدبیر می‌کنند تا بتوانند با سرعت بیشتری کارها انجام شده و آیین‌نامه‌ها به تصویب برسند.»

معاون شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی در پایان خاطرنشان کرد: «این‌گونه همایش‌ها و برنامه‌ها که در آن فعالان حوزه کودک مانند مدیران مهدکودک‌ها برای تعامل اندیشه‌ها و هم‌افزایی حضور پیدا می‌کنند برای دستگاه‌های سیاست‌گذار، مجری، قانون‌گذار و مهدکودک‌ها مفید است و با همتی که سازمان ملی تعلیم و تربیت و به طور کلی حاکمیت در حوزه کودکان دارند، خوش‌بین هستم که شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.»

در ادامه همایش، نمایندگان مدیران مهدکودک استان‌های کشور خانم‌ها پیشه‌ورَ (نماینده استان سیستان و بلوچستان)، صفدریان (نماینده استان خوزستان)، شمس‌کلاهی (نماینده استان مرکزی)، حسن (نماینده استان تهران) و نجفی (نماینده استان گیلان) به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه تربیت و آموزش کودکان و اهمیت آن در زندگی آینده افراد و همچنین بیان چالش‌ها و مشکلات مهدکودک‌ها پرداختند. از عمده چالش‌ها و موضوعات مطرح شده در این همایش می‌توان به بلاتکلیفی پیش آمده به دلیل تغیر متولی مهدکودک‌ها، نیاز به حمایت از مهدکودک‌ها در مقابل خسارت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و همچنین افزایش هزینه‌ها به‌ویژه اجاره‌بهای ملک، بیمه و دستمزد، حمایت از تخصص‌گرایی، برخورد با موسسات موازی و غیرمجاز و ... اشاره کرد.

در حاشیه این برنامه، سعید باطنی، دبیر همایش درباره فعالیت‌های شبکه کودکان میهن که برگزاری این همایش با همکاری این مجموعه انجام شد، گفت: «شبکه کودکان میهن WWW.MAHD.IRبستری بومی است که در حوزه فناوری اطلاعات با شعار "آینده از آن کودکان ماست" واسط بین ارگان‌های فعال در حوزه کودک ، مهدکودک‌ها و خانواده‌ها است. در این بستر ارتباطی، زمانی که متولی سازمان بهزیستی بود کارهای سازمانی انجام می‌شد و همچنین این بستر شامل امکاناتی مرتبط با امور مهدکودک‌ها و خانواده‌ها مانند ارسال تکالیف، محتواهای آموزشی، پیام‌رسانی و... است. افزون بر این، ارگان‌های دولتی و خصوصی فعال در حوزه کودک، می‌توانند از طریق شبکه کودکان میهن، محتوای تخصصی خود را به مخاطب تخصصی خود برسانند.»

مدیر شبکه کودکان میهن درباره خدمات دیگر این مجموعه در حوزه استعدادیابی کودکان اظهار کرد: «یکی دیگر از خدماتی که مجموعه ما ارائه می‌کند آنالیز اطلاعات است؛ بعد از مدتی که یک کودک در این شبکه فعالیت می‌کند براساس آنالیز علمی اطلاعاتی که از تست‌هایی که گرفته می‌شود و تحلیل محتوایی که توسط کودک تولید شده مانند نقاشی و ... هنگامی که آن کودک می‌خواهد وارد دبستان شود مشخص می‌کنیم که چه استعدادهایی دارد و براساس آن چه پیشنهادهایی را می‌توان برای او داشت.»

«فرحناز حسن» نماینده مدیران مهدکودک‌های تهران که میزبانی این همایش را برعهده داشتند با اشاره به وقفه‌ای که به خاطر همه‌گیری کرونا در برگزاری چنین همایشی ایجاد شده بود گفت: « مهدکودک‌های کشور یک سابقه 55 ساله در سازمان بهزیستی داشتند اما در انتهای سال 98 واسپاری مهدکودک‌های کشور به وزارت آموزش و پرورش انجام شد و چون این اتفاق همزمان با کرونا بود، متاسفانه نشد که آموزش و پرورش دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های اجرایی را مدون کند. امروز هم که این همایش برگزار شد، هنوز یک جور سردرگمی در زمینه گرفتن مجوز، انتقال، شهریه و حتی انتخاب محتوای آموزشی داریم. به همین دلیل این همایش توسط شبکه کودکان میهن برگزار شد و ما مهدکودک‌های استان تهران هم در این کار به این مجموعه کمک کردیم. خوشبختانه آقای دکتر حسینی که همیشه در کنار مهدکودک‌ها بوده و یاور کودکان هستند در این همایش حضور داشتند و دغدغه‌های مدیران مهدکودک به ایشان منتقل شد و امیدواریم که مثل همیشه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طریق سازمان تعلیم و تربیت ما را حمایت کنند. به هر حال کودکان «خشت اول» هستند و ما همیشه سنین صفر تا 6 سال را پذیرا بودیم و آموزش و پرورش این گروه سنی را به عهده داشتیم.»

نماینده مدیران مهدکودک تهران در پایان افزود: « این همایش همچنین در زمینه ارتباط و تعامل مدیران مهدکودک‌های سراسر کشور با یکدیگر که یکی از اهداف برنامه بود، بستر مناسبی را فراهم کرد و شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بودیم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید