«حتشپسوت» دومین فرعون زن مصر


«حتشپسوت» دومین فرعون زن مصر

«حتشپسوت» یکی از مهم ترین فرعون های مصر باستان است. در برخی از منابع تاریخی او را دومین فرعون زن نامیده اند. او همچون «سوبک نفرو» جایگاه منحصربه فردی در تاریخ مصر در اختیار داشت.

«حتشپسوت» یکی از مهم ترین فرعون های مصر باستان است. در برخی از منابع تاریخی او را دومین فرعون زن نامیده اند. او همچون «سوبک نفرو» جایگاه منحصربه فردی در تاریخ مصر در اختیار داشت.

فرعون ها دوره طولانی از تاریخ مصر را به خود اختصاص داده اند و «رامسس دوم» و «توت عنخ آمون» از شناخته شده ترین فرعون ها به شمار می آیند. با این که بیشتر مردان بودند که به عنوان فرعون حکمرانی می کردند اما اسناد تاریخی نشان می دهد چند زن نیز در مقام فرعون بر تخت سلطنت نشسته اند.

«حتشپسوت» یکی از مهم ترین فرعون های مصر باستان است. در برخی از منابع تاریخی او را دومین فرعون زن نامیده اند. او همچون «سوبک نفرو» جایگاه منحصربه فردی در تاریخ مصر در اختیار داشت. «حتشپسوت» در ابتدا به عنوان «همسر سلطنتی عظیم» فرعون «تحوتموس دوم» شناخته می شد اما پس از درگذشت همسرش، با گذشت زمان، قدرت را به دست گرفت. او در دوره ای از تاریخ مصر باستان حکمرانی کرد که مصر شاهد شکوفایی بود. در زمان حکمرانی «حتشپسوت» معبدهای متعددی در بزرگداشت ۲۱ سال حکومت او ساخته شد.

او حوالی ۱۵۰۷ پیش از میلاد متولد شد و بزرگ ترین دختر فرعون «تحوتموس یکم» بود، با این حال او ولیعهد محسوب نمی شد. در عوض، این «تحوتموس دوم» پسر همسر دوم فرعون بود که تاج و تخت را در اختیار گرفت. در نتیجه، همانطور که در بین افراد سلطنتی مصریان باستان مرسوم بود، «حتشپسوت» با برادر ناتنی اش ازدواج کرد و به ملکه و «همسر اعظم شاه» تبدیل شد.

«حتشپسوت» دومین فرعون زن مصر

«حتشپسوت» و «تحوتموس دوم» فقط یک فرزند داشتند؛ دختری به نام «نفرو رع». بنابراین وقتی «تحوتموس دوم» به طور ناگهانی و پس از یک دوره کوتاهِ حکمرانی مصر درگذشت، پسر همسر دوم او یعنی «تحوتموس سوم» به عنوان وارث تاج و تخت اعلام شد. با توجه به این که «تحوتموس سوم» برای حکمرانی بسیار کوچک بود، «حتشپسوت» به عنوان نائب السلطنه پسر ناتنی اش برگزیده شد و هفت سال در این مقام حکمرانی کرد.

پس از هفت سال حکمرانی به عنوان نائب السلطنه، «حتشپسوت» به عنوان پادشاه بر تخت سلطنت نشست و فرعون شد. بنابراین او در تصاویری که به جای مانده است، ظاهری همچون یک پادشاه دارد؛ لباس فرعون، تاج و ریش مصنوعی. حتی بدن او مانند مردان به تصویر کشیده شده است.

«حتشپسوت» دومین فرعون زن مصر

زمانی که «حتشپسوت» به قدرت رسید، مصر دوران بسیار موفقیت آمیزی را تجربه می کرد. بنابراین به جای هدایت کمپ های نظامی، او بر ایجاد مسیرهای تجاری و پروژه های ساخت و ساز تمرکز کرد.

درحقیقت، او شاهد اجرای صدها پروژه ساخت وساز بنا بود و بسیاری از این بناها به افتخار شکوه «حتشپسوت» ساخته می شدند.

«حشتپسوت» معبدی برای خودش بنا کرد

«حتشپسوت» در طول ۲۱ سال حکمرانی، شاهد ساخت «معبد حشتپسوت» بود؛ معبدی مختص او و همسر درگذشته اش.

«حتشپسوت» دومین فرعون زن مصر

این معبد مجلل که امروزه هم پابرجا است، درون صخره های شهر «الاقصر» ساخته شده است و یکی از نمونه های درخشان معماری و مهندسی مصر باستان محسوب می شود.

«حتشپسوت» درکنار پادشاهان دفن شد

پس از درگذشت «حتشپسوت» در حوالی ۱۴۵۸ پیش از میلاد، او در «دره پادشاهان» دفن شد. مقام او به عنوان فرعون باعث شد دفن کردن جسدش به عنوان «همسر اعظم سلطنتی» نامناسب باشد. در نتیجه در مقبره پدرِ «حتشپسوت»، یعنی «تحوتموس یکم» تغییراتی ایجاد شد تا «حتشپسوت» نیز در کنار او دفن شود.

پس از مرگ «حتشپسوت»

پس از مرگ «حتشپسوت»، فرعون بعدی یعنی «تحوتموس سوم» و پسرش تلاش کردند تمام شواهد از وجود «حتشپسوت» را از اسناد تاریخی پاک کنند. آن ها برای این کار نام «حتشپسوت» را از کتیبه ها حذف کردند و تصاویر او را تغییر دادند.

«حتشپسوت» دومین فرعون زن مصر

البته، شواهد کافی باقی مانده است تا جایگاه «حتشپسوت» در تاریخ را آشکار کند. هرچند تصمیم «تحوتموس سوم» و پسرش در مصر باستان چندان غیرعادی نبود و باعث شده است بسیاری از تاریخ دانان این فرضیه را مطرح که چندین فرعون زن دیگر پیش از «حتشپسوت» و «سوبک نفرو» وجود داشته اند که به راحتی از اسناد تاریخی حذف شده اند.

مومیایی «حتشپسوت»

«حتشپسوت» دومین فرعون زن مصر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی