سرانه فیزیکی کتابخانه های شهرستان عجب شیر ناکافی است


سرانه فیزیکی کتابخانه های شهرستان عجب شیر ناکافی است

عجب شیر- مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی گفت: سرانه فیزیکی کتابخانه های شهرستان عجب شیر ناکافی است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسد بابایی عصر یک شنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان عجب شیر با اشاره به اینکه در عصر جدید کتابخانه فقط محل ساکتی برای امانت کتاب نیست، گفت: امروزه کتابخانه های عمومی به عنوان پایگاه اجتماعی و پیشران فرهنگی در جوامع به ایفای نقش می‌پردازند و در راستای این مهم اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی برنامه‌های فرهنگی متعددی را برنامه ریزی کرده که در حال اجرا است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی برگزاری پویش «نذر کتاب، نشر خوبی ها» را یکی از فعالیت‌های فرهنگی تازه برنامه ریزی شده در استان عنوان کرد و گفت: این پویش با هدف توسعه منابع و کتاب‌های موجود در مخازن کتابخانه های عمومی در حال اجرا است. «نذر کتاب» حرکتی مردمی، شبیه بسیاری از نذوراتی است که مردم در مناسبت‌های مختلف به ویژه ماه محرم و صفر با نیت خیرخواهانه انجام می‌دهند، اما در این طرح به جای اهدای غذای جسم با اهدای کتاب نیاز فرهنگی و روحی افراد جامعه مرتفع می‌شود.

بابایی با تاکید بر ناکافی بودن سرانه فیزیکی کتابخانه ای در شهرستان عجب شیر از خیرین این شهرستان دعوت کرد تا با احداث کتابخانه به توسعه فرهنگی شهرستان کمک کنند.

وی همچنین خواستار ایجاد انجمن خیرین کتابخانه ساز در شهرستان عجب شیر شد و گفت: مؤثرترین راهکار برای توسعه سخت افزاری و نرم افزاری کتابخانه ها جلب مشارکت خیرین است.

بابایی با اشاره به هجمه گسترده فرهنگی دشمنان و افزایش زمینه‌های فساد و بزه، گفت: برای ترویج الگو و سبک زندگی سالم ایرانی و اسلامی نیاز داریم با گسترش فرهنگ کتابخوانی به ویژه در میان کودکان و نوجوانان از همان ابتدا از دچار شدن جامعه به آسیب‌های اجتماعی فراگیر جلوگیری کنیم.

ضرورت توسعه فضاهای فرهنگی به ویژه کتابخانه ها در شهرها و روستاها

جعفر قادری، فرماندار عجب شیر نیز در این جلسه با بیان اینکه توسعه فضاهای فرهنگی به ویژه کتابخانه از نیازهای بنیادی در هر جامعه‌ای است، اظهار داشت: ایجاد کتابخانه های جدید و همچنین بازسازی کتابخانه های قدیمی شهرستان نقش پررنگی در افزایش اعضای فعال ۲۶۰۰ نفری کتابخوان شهرستان دارد.

فرماندار عجب شیر با بیان اینکه این شهرستان از لحاظ سرانه فضای کتابخانه ای در حد شهرستان‌های کم برخوردار هم نیست، افزود: با وجود کتابخانه عمومی با قدمت بیش از ۵۵ سال در شهرستان عجب شیر، نیاز به تعمیر، بهسازی و توسعه این کتابخانه و احداث کتابخانه جدید در این شهرستان کاملاً ملموس بوده و باید تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.

جعفر قادری اظهار داشت: زمین کتابخانه در شهرک ولیعصر شهر عجب‌شیر توسط شهرداری به کتابخانه های عمومی استان واگذار شده و طبق مصوبات اخیر سفر ریاست محترم جمهوری مقرر شده برای احداث آن بودجه اختصاص داده شود؛ با توجه به فرسوده بودن کتابخانه عمومی مرکزی شهرستان نیاز است پیگیری جدی در سطح استان و کشور صورت گیرد تا احداث آن هر چه سریع‌تر آغاز شود.

وی خواستار تسریع در ایجاد کتابخانه عمومی در روستاهای خضرلو و هرگلان شد و گفت: با توجه به جمعیت بالای پنج هزار نفری در هر یک از این روستاها و وجود فضای مناسب و مورد نیاز برای احداث کتابخانه عمومی، امیدوار هستیم با پیگیری‌های مسئولین فرهنگی شهرستان، شاهد احداث کتابخانه در این روستاها باشیم.

همچنین در انتهای این جلسه از خبرنگاران پرتلاش شهرستان و آزاده بازنشسته کتابخانه های عمومی شهرستان عجب شیر تقدیر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان