سیل سبب کاهش 50درصدی ظرفیت چاه های حاشیه رودخانه تاررود شد


سیل سبب کاهش 50درصدی ظرفیت چاه های حاشیه رودخانه تاررود شد

دماوند- مدیرعامل آبفا شرق استان تهران گفت: سیلاب مرداد ماه خسارات زیادی به تأسیسات و تجهیزات منابع تأمین و توزیع آب وارد کرد و باعث کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت چاه‌های حاشیه رودخانه تاررود شد.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: قطعی آب در روزهای اخیر در شرق استان تهران به ویژه دماوند سبب مشکلات عدیده‌ای برای مردم این منطقه شده است، این موضوع و نیز افت فشار آب آشامیدنی در برخی از محلات و مناطق شهر دماوند مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده و سبب گلایه‌مندی آنان شده است.

در این راستا، برخی شهروندان از قطعی‌های ۶ تا ۱۲ ساعته در برخی از مناطق شهر دماوند خبر داده و از عدم اطلاع‌رسانی‌های به موقع گلایه کردند و خواستار توجه جدی مسئولان به این مشکلات شدند.

برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر این موضوع با «رحمت الله محمدی» مدیرعامل آبفا شرق استان تهران به گفتگو نشستیم، که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

* علت کمبود آب در دماوند چیست؟

در ابتدا از مشترکین محترم و مردم شریف شهر دماوند که در طی روزهای اخیر به دلیل وقوع سیلاب و خسارات وارده به تأسیسات آب شهر که برای احیای آن از مدار خارج و شهروندان محترم به دلیل قطعی آب در ساعاتی از شبانه روز متحمل زحمت شده‌اند، پوزش می‌طلبیم.

علت اصلی کم آبی در شهر دماوند کاهش نزولات جوی و بارندگی در طی دو سال متوالی اخیر است که بر اساس سوابق در طی ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده و این امر در شهر دماوند که آب شرب شهر از طریق چاه‌های حفر شده در حاشیه رودخانه‌ها با اعماق پایین تأمین می‌شود و آبدهی آنها تابع بارندگی و ذوب برف‌های بالا دست حوضه است، به شدت تأثیرگذار بوده است، البته برنامه ریزی های لازم بر کاهش تبعات ناشی از این موضوع صورت پذیرفته بود و در دو بخش تأمین و توزیع اقدامات مؤثر و لازم انجام شد، اما آنچه که باعث کاهش فشار آب در شبکه و قطعی موقتی در نقاط مرتفع شهر شده بروز سیلاب مرداد ماه بود که خسارات زیادی به تأسیسات و تجهیزات منابع تأمین و توزیع وارد آورد و باعث کاهش ۵۰ درصد ظرفیت چاه‌های حاشیه رودخانه تاررود شد.

* چه اقداماتی برای رفع این معضل انجام شده است؟

همکاران من بلافاصله اقدامات لازم برای لایروبی و احیا چاه‌ها و شستشوی مخازن ذخیره و خطوط انتقال را انجام دادند و مجدداً بخش عمده‌ای از منابع احیا شد.

* یعنی سیلاب اخیر و کاهش بارش‌ها از دلایل افت فشار بوده است، یا دلیل دیگری نیز دارد؟

عامل دیگری که موجب افت فشار و کمبود آب می‌شود استفاده بی رویه برخی از مشترکین پر مصرف و بد مصرف است که گاهاً برای غیر شرب نظیر آبیاری باغات، پر کردن استخرها و غیره از آب لوله کشی استفاده می‌کنند و ملاحظه‌ای هم در این خصوص ندارند.

لیست این مشترکین شناسایی و اخطارهای لازم داده شده است که در صورت تکرار آن برای مصرف دوره بعد و عدم رعایت الگوی مصرف یعنی ۱۴ مترمکعب در ماه برای هر خانوار، انشعابات آنها قطع و برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

* چرا با چاه‌های غیر مجاز برخورد نمی‌شود؟

موضوع صدور مجوز چاه‌ها و برخورد قانونی با چاه‌های غیر مجاز مربوط به شرکت آب منطقه‌ای است.

*چرا اجازه برداشت آب به حاشیه نشینان شهری می‌دهید؟

واگذاری انشعاب آب تنها در محدوده قانونی شهرها و بافت داخلی روستاها انجام می‌پذیرد و این شرکت تاکنون انشعابی در خارج از محدوده قانونی یا خارج از بافت روستا واگذار نکرده است.

* چرا انشعاب غیر مجاز در مناطق شبلی و آویشن را قطع نمی‌کنید؟

قطع انشعاب غیر مجاز در سطح شهرستان دماوند در دستور کار این شرکت قرار داشته و اقدامات چشمگیری نیز در این زمینه انجام شده است و این شرکت نسبت به قطع انشعاب غیر مجاز اقدام و پرونده برخی افراد خاطی نیز برای رسیدگی به دادگاه ارجاع گردیده است و این روند نیز ادامه دارد.

* چرا اجازه برداشت آب به شرکت آب معدنی را می‌دهید؟

تخصیص آب از چاه حفر شده شرکت آب معدنی بر اساس مجوزهای لازم در سنوات گذشته از سوی امور آب منطقه‌ای انجام پذیرفته و این شرکت هیچ گونه دخل و تصرفی در این خصوص ندارد.

* با توجه به ساخت و سازها، آیا در آینده با مشکل تأمین آب مواجه نمی‌شوید؟

افزایش جمعیت برابر است با افزایش نیاز آبی و این شرکت نسبت به واگذاری انشعاب آب در محدوده طرح تفصیلی مصوب شهرداری اقدام می‌نماید. اما محدود کردن ساخت و سازها و عدم توسعه فضای شهری خارج از حوزه اختیارات این شرکت می‌باشد.

* چرا برای خدمات به مسکن ملی اعلام آمادگی می‌کنید در صورتیکه می‌دانید با معضل کمبود آب مواجه می‌شوید؟

مشکل کاهش منابع آب در سطح شهرستان در جلسات متعدد اعلام شده است. امیدواریم در زمان ساخت آپارتمان‌های مسکن ملی، این موضوع لحاظ شود.

* علت افت فشار آب چیست؟ و دریافت وجه جهت نصب دستگاه پمپاژ قانونی است؟

شرکت آب و فاضلاب طبق استانداردهای موجود، آب شرب را با فشار متعادل و تعیین شده در پشت کنتور تحویل مشترک می‌نماید، اما در ساختمان‌هایی که بلند مرتبه و یا در ارتفاعات بالا می‌بایست نسبت به نصب پمپ بعد از مخزن مطابق مبحث ۱۶ قانون مقررات ملی ساختمان که بعهده مالک یا سازنده است، اقدام نمایند.

* چرا اعلام قطعی‌ها با زمان اعلام شده مطابقت ندارند؟

توپوگرافی خاص شهر دماوند و منطقه گیلاوند موجب شده تا در زمان وصل آب و بازگشایی مخازن، ابتدا نقاط پایین دست شهر که در ارتفاعات پایین‌تری قرار دارند زودتر به آب دسترسی پیدا کنند و با توجه با قطع چند ساعته مردم جهت شستشو و ذخیره آب زمان بیشتری را صرف کنند که این موضوع موجب تأخیر در زمان آبرسانی اعلام شده در نقاط دیگر به خصوص ارتفاعات می‌شود.

از مردم عزیز خواهشمندیم با رعایت الگوی مصرف و کاهش ۲۰ درصد در مصرف آب جهت استفاده و دسترسی همه همشهریان به آب شرب همکاری نمایند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی