آموزش و پرورش مردمی خصوصی نیست


آموزش و پرورش مردمی  خصوصی  نیست

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: مردمی‌سازی آموزش و پرورش یکی از راه‌های خروج از تمرکزگرایی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری امروز در سی‌و‌ششمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: برخی معتقدند "جمهوری اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت اتفاق خاصی را رقم نزده است" و از سوی دیگر عده‌ای می‌گویند "به نقطه مطلوبی در حوزه تعلیم و تربیت رسیده‌ایم و حرفی برای گفتن داریم".

وی افزود: جمهوری اسلامی دستاوردهای پرافتخاری در حوزه تعلیم‌ و تربیت داشته است اما فاصله ما با نقطه مطلوب زیاد است. آیا آموزش و پرورش نقش حکمران اصلی را در تعلیم و تربیت ایفا می‌کند؟ آیا می‌دانیم تفاوت نظام حکمرانی گذشته با الآن چه‌تفاوتی کرده است؟

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ادامه داد: یکی از راه‌های خروج از تمرکزگرایی مردمی‌سازی آموزش و پرورش است که به‌معنای خصوصی‌سازی نیست و باید از ظرفیت گروه‌های مردمی و جهادی استفاده کنیم و آنها نه پول و نه امکانات می‌خواهند فقط انتظار دارند زمینه نقش‌آفرینی آنها در حوزه تعلیم‌ و تربیت فراهم باشد؛ بنابراین نباید همه چیز را دولتی ببینیم و باید به ظرفیت‌های مردمی هم نگاهی داشته باشیم.

خیاطیان با اشاره به عدالت آموزشی متذکر شد: حتماً در عدالت آموزشی مشکلات فراوان است اما با نتایج کنکور آن هم 40 نفر اول نمی‌توان کل نظام آموزشی را زیر سؤال برد؛ برازنده نیست بعد از 43 سال از انقلاب اسلامی دسترسی به آموزش آسان امکان‌پذیر نباشد.

وی با اشاره به کیفیت در آموزش گفت: عدم توازنی که بین رشته‌ها وجود دارد نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم برای تحقق کیفیت آموزش برنامه‌ریزی کنیم همچنین دولت رتبه‌بندی معلمان را اجرا کرد اما اینکه رتبه‌بندی نظامی برای جبران معیشت معلمان است، صحیح نیست وظیفه دولت اصلاح معیشت معلمان است اما رتبه‌بندی باید کیفیت معلمان را ارتقا دهد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ادامه داد: بودجه آموزش و پرورش افزایش یابد تغییری ایجاد نمی‌شود چون با پول و رانت دولتی خلاقیت رقم نمی‌خورد، اقتصاد آموزش و پرورش و تأمین منابع مالی باید متنوع شود. تقاضا دارم هفته‌ای دو ساعت به‌روی مسائل آموزش و پرورش فکر کنید و آماده‌ایم پیشنهادات شما را بشنویم تا اقدامات لازم برای حل مشکلات آموزش و پرورش را انجام دهیم، دچار روزمرگی در حوزه مدیریت نشوید و برای مسائل کلان این حوزه وقت بگذارید تا از بحران‌ها خارج شویم.

انتهای پیام/+

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...