درباره مازوخیسم جنسی چه می‌دانید؟


اختلال مازوخیسم جنسی زیرمجموعه‌ای از اختلالات پارافیلیک است. پارافیلیا یک علاقه شدید و مداوم جنسی به اهداف یا فعالیت‌های جنسی غیرمعمول است. اختلال پارافیلیک پارافیلیایی است که باعث ناراحتی قابل توجه، اختلال عملکردی و یا آسیب به خود یا دیگران می‌شود

درباره مازوخیسم جنسی چه می‌دانید؟شفاآنلاین>سلامت جنسی>آیا شما به مازوخیسم جنسی مبتلا هستید؟ آیا متوجه می‌شوید که به شدت به خودتان سخت می‌گیرید؟ آیا مخفیانه می‌خواهید از افرادی که شما را تحقیر کرده‌اند انتقام بگیرید، به جای اینکه کاری در مورد آن انجام دهید، عصبانیت خود را حفظ می‌کنید؟یا بی‌وقفه کار می‌کنید تا سر حد فرسودگی؟ این رفتارها، ویژگی‌های مازوخیستی معمولی در شخصیت هستند. برای بررسی علائم و ویژگی‌ مازوخیسم جنسی و راه‌های مقابله با آن با ما در مقاله همراه شوید.

به گزارش شفاآنلاین:مازوخیسم جنسی به معنای لذت بردن از احساس جنسی در دریافت درد است. این موارد می‌تواند شامل بستن، ضرب و شتم یا تحقیر کلامی باشد، همچنین می‌تواند شامل اعمال ظریف‌تری مانند گاز گرفتن یا مقاربت جنسی خشن باشد. منظور ما از مازوخیسم ،سادومازوخیسم جنسی (جایی که یکی مسلط و دیگری مطیع است) نیست. از منظر روان‌شناختی، رفتارهای خودزنی که یک مازوخیست تحمل می‌کند، اغلب خود به خود انجام می‌شود. به عبارت دیگر مازوخیست‌ها درد و تحقیر را به خود تحمیل می‌کنند.

اختلال مازوخیسم جنسی زیرمجموعه‌ای از اختلالات پارافیلیک است. پارافیلیا یک علاقه شدید و مداوم جنسی به اهداف یا فعالیت‌های جنسی غیرمعمول است. اختلال پارافیلیک پارافیلیایی است که باعث ناراحتی قابل توجه، اختلال عملکردی و یا آسیب به خود یا دیگران می‌شود. اکثر افرادی که دارای علایق جنسی مازوخیستی هستند یا تحت تأثیر سایر پارافیلیا قرار دارند، پریشانی یا آسیب قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند و به عنوان اختلال روانی طبقه‌بندی نمی‌شوند.

منشأ ساختار شخصیت مازوخیستی

والدین به دنبال حفظ کنترل به هر قیمتی هستند. آن‌ها نیاز به اطاعت و تبعیت در هر زمان دارند. جایی برای بیان نظرات و نیازهای کودک وجود ندارد. عشق مشروط به خوب بودن است. با افراط و تفریط، والدین ممکن است کودک را مورد آزار، تنبیه و تحقیر قرار دهند، تهدید به ترک یا تنبیه در صورتی که کودک از خط پا نگذرد.

به ساختار شخصیت مازوخیستی «شخصیت خود شکست‌دهنده» نیز می‌گویند. ریشه‌های این ساختار شخصیتی از «نبرد اراده» بین کودک در حال رشد و والدینی است که بیش از حد کنترل می‌کنند.

والدین به دنبال حفظ کنترل به هر قیمتی هستند. آن‌ها نیاز به اطاعت و تبعیت در هر زمان دارند. جایی برای بیان نظرات و نیازهای کودک وجود ندارد. عشق مشروط به خوب بودن است. با افراط و تفریط، والدین ممکن است کودک را مورد آزار، تنبیه و تحقیر قرار دهند، تهدید به ترک یا تنبیه در صورتی که کودک از خط پا نگذرد.

این گونه بزرگ شدن می‌تواند تأثیر عمیقی داشته باشد. بچه‌ها می‌توانند آسیب‌های خود را تحمل کنند، آرزو دارند به والدین خود پاسخ دهند، اما قدرت انجام این کار را ندارند. هر گونه تلاش برای انتقام به صورت پنهانی یا غیرفعال به صورت تهاجمی انجام می‌شود. رفتار سرزده یا انتقادی والدین می‌تواند به صدای درونی یک منتقد درونی قلدر تبدیل شود. مازوخیست‌ها در بزرگسالی نیز می‌توانند به طرز باورنکردنی سازگار شوند، ارتباط خود را با خلاقیت از دست بدهند و مشاغلی را انتخاب کنند که سخت اما کسل‌کننده است.

ویژگی‌های شخصیت مازوخیستی

در این بخش قصد داریم ویژگی‌های معمولی یک شخصیت مازوخیست را شناسایی‌کنیم که ممکن است شما این موارد را در خود یا دیگران تشخیص دهید:

شما تا حد خستگی کار می‌کنید، فقط برای رسیدن به اهداف خود. این برای شخصیت شما توهین آمیز است، زیرا خود را به سمت محدودیت‌های فردی و فراتر از آن سوق می‌دهید.

شما از درون احساس تحقیر می‌کنید در حالت کلی مانند دیگران هستید اما قدم‌های اضافی برمی‌دارید تا هرگز به دیگران نشان ندهید که واقعا چه احساسی دارید

شما احساس می‌کنید که در دنیا مورد بی‌مهری قرار می‌گیرید: همیشه باید کمی بیشتر تلاش می‌کردید تا توسط اطرافیانتان پذیرفته شوید و تلاش فعلی هرگز کافی نبود.

منتقد درونی‌تان به هر کاری که انجام می‌دهید حمله می‌کند و شما را به افراط‌های بیشتر سوق می‌دهد تا ارزش خود را ثابت کنید.

بدن شما ممکن است محکم باشد، که نماد دفاع شما در برابر سوء استفاده یا مزاحمتی است که در دوران کودکی تجربه کرده‌اید.

نه گفتن را غیرممکن می‌دانید. شما در عوض سعی می‌کنید اطرافیانتان را راضی کنید اما در درونتان از کینه می‌لرزید.

از سرنوشت خود در زندگی شکایت می‌کنید؛ اما هرگز کاری در مورد آن انجام نمی‌دهید، حتی از تلاش برای کمک به شما خودداری می‌کنید.

ممکن است جذب روابط توهین آمیز شوید که در آن همچنان تحقیر و شرمنده می‌شوید. تحمل این درد، و نشان ندادن درد آن، نشانه یک مازوخیست برای حفظ احساس غرور نسبت به خود است.

احساس می‌کنید در چرخه‌های بی‌پایان خود شکستی گرفتار شده‌اید. لذت بردن از لذت بدون احساس گناه یا شرم غیرممکن است. نسبت به آینده احساس ناامیدی می‌کنید.

اگر ویژگی‌های شخصیتی مازوخیستی دارید چگونه به خود کمک کنید؟

با منتقد درونی خود مقابله کنید. چه می‌خواهد؟ چه زمانی تحریک می‌شود؟ صدای کیست؟ درک منتقد درونی‌تان می‌تواند اولین قدم برای مدیریت آن و جلوگیری از تخریب زندگی شما باشد.

یک درمانگر پیدا کنید درمان می‌تواند به شما در درک الگوهای گذشته خود کمک کند که ممکن است خود ویرانگر و مخرب باشند. از طریق این آگاهی از گذشته خود می‌توانید با آگاهی از محرک‌های خود شروع به انتخاب‌های آگاهانه در زمان حال خود کنید.

اضطراب خود را مدیریت کنید. وقتی شروع به ایجاد تغییرات در زندگی خود می‌کنید می‌تواند وحشتناک باشد. پس از یک عمر ریسک نکردن، وقتی شروع به انجام کاری برای خود می‌کنید، اضطراب می‌تواند شروع شود. یک درمانگر می‌تواند به استراتژی‌هایی برای اضطراب شما کمک کند و همچنین فضای امنی را ارائه می‌کند که در آن به خاطر بیان حقیقت خود مجازات نشوید.

با منتقد درونی خود مقابله کنید. چه می‌خواهد؟ چه زمانی تحریک می‌شود؟ صدای کیست؟ درک منتقد درونی‌تان می‌تواند اولین قدم برای مدیریت آن و جلوگیری از تخریب زندگی شما باشد.

مسئولیت شخصی را بر عهده بگیرید. شما می‌توانید کنترل احساسات و احساسات و اعمال خود را بدون سرزنش دیگران به خاطر آنها به عهده بگیرید. این شامل تماس با خشم خود در مورد آنچه در کودکی برای شما اتفاق افتاده و یافتن راه‌های سازنده برای بیان آن است. باز هم، درمانگر شما می‌تواند به شما در یافتن راهی کمک کند.

برای گذشته خود غصه بخورید ممکن است به خاطر عشقی که هرگز از والدین خود در کودکی نداشتید و شاید هرگز نخواهید داشت ناراحت شوید. کار بر روی زخم‌های دوران کودکی و اجازه دادن به آن‌ها برای التیام، کار فوق العاده دردناکی است؛ اما با حمایت یک درمانگر، غم و اندوه گذشته خود می‌تواند شما را آزاد کند تا زندگی دلخواه خود را داشته باشید.

علائم اختلال مازوخیسم جنسی

ملاک اصلی اختلال مازوخیسم جنسی، تحریک جنسی مکرر و شدید ناشی از تحقیر، ضرب و شتم، مقید شدن یا رنج کشیدن است. این میل می‌تواند با خیال پردازی‌ها، اصرارها یا رفتارها آشکار شود. فرد مبتلا به اختلال مازوخیسم جنسی اغلب تنها زمانی قادر به برانگیختگی است که درد یا رنج وجود داشته باشد و ممکن است بر روی خیالات، تمایلات یا رفتارهای خود کنترل نداشته باشد.

بزرگسالان ممکن است با «رابطه جنسی خشن» رضایت بالایی به دست آورند یا با اعمال جنسی شامل تجربه تحقیر یا درد تحریک شوند. با این حال، در صورت عدم وجود تثبیت، پریشانی روانی، یا فعالیت‌های غیر رضایت بخش، این برانگیختگی به عنوان یک اختلال روانی طبقه بندی نمی‌شود.

روش تشخیص علائم اختلال مازوخیسم جنسی

حداقل 6 ماه به روانشناس مراجعه کنید.

مواردی مانند برانگیختگی جنسی مکرر و شدید ناشی از تحقیر، ضرب و شتم، مقید شدن یا رنج کشیدن از طریق تخیلات، اصرار یا رفتار نشانه‌های این اختلال هستند.

این اختلال شامل امیال یا تخیلات جنسی است که باعث ناراحتی یا اختلال بالینی قابل توجه در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم می‌شود.

مشخص کنید که آیا در شما آسفیکسیوفیلی (برانگیختگی جنسی توسط خفگی) رخ می‌دهد یا خیر.



نحوه شروع اختلال مازوخیسم جنسی

شروع اختلال مازوخیسم بین 3 تا 19 سال است. در برخی از بیماران، تمایلات جنسی مرتبط با خشونت یا تحقیر ممکن است زودتر از 12 سالگی ایجاد شود. با این حال، برای افراد مبتلا به این بیماری غیرعادی نیست که در دوران بلوغ یا کودکی فانتزی‌های مازوخیستیک جنسی را تجربه کرده باشند. افزایش سن احتمالاً همان اثر کاهنده را روی این اختلال دارد که در سایر اختلالات پارافیلیک دارد. هیچ شیوعی از تجربه آزار جنسی در دوران کودکی در میان افرادی که مبتلا به اختلال مازوخیسم جنسی تشخیص داده شده‌اند، وجود ندارد.

انواع مازوخیسم جنسی

شکل خطرناک و بالقوه کشنده‌ای از مازوخیسم به نام هیپوکسی فیلی وجود دارد که در آن افراد از طریق کمبود اکسیژن، مانند خفگی با دست یا مواد دیگر، لذت جنسی یا برانگیختگی جنسی را تجربه می‌کنند.

رفتارهای مازوخیستیک جنسی معمولاً در اوایل بزرگسالی مشهود است و اغلب با بازی مازوخیستی یا سادیستی در دوران کودکی شروع می‌شود. مازوخیست هیجان جنسی ناشی از دریافت درد، رنج و یا تحقیر جسمی یا روانی را تجربه می‌کند. تخیلات، تمایلات جنسی، یا رفتارهایی که از طریق آنها فرد مورد ضرب و شتم، مقید شدن، تحقیر یا در معرض درد قرار می‌گیرد، به جهاتی مشخصه این اختلال هستند. برخی از افرادی که از مازوخیسم جنسی رنج می‌برند ممکن است از این خیال پردازی‌ها و میل‌های جنسی ناراحت باشند یا از برایشان آزاردهنده باشند، بنابراین ممکن است هنگام انجام فعالیت جنسی با افراد دیگر به آن‌ها عمل نکنند، اما ممکن است این موارد را در خلوت انجام دهند.

شکل خطرناک و بالقوه کشنده‌ای از مازوخیسم به نام هیپوکسی فیلی وجود دارد که در آن افراد از طریق کمبود اکسیژن، مانند خفگی با دست یا مواد دیگر، لذت جنسی یا برانگیختگی جنسی را تجربه می‌کنند. هیپوکسی‌فیلی یک عمل خطرناک است که در آن قربانی به تحریک جنسی دست می‌یابد و تلاش می‌کند تا تجربه ارگاسم خود را با کمبود اکسیژن افزایش دهد. این امر از طریق خفه کردن، استفاده از کیسه پلاستیکی یا ماسک رخ می‌دهد. عوارض درگیر شدن در هیپوکسی فیلیا می‌تواند منجر به آسیب جدی، آسیب مغزی یا مرگ شود. خفگی هیدوکسی فیلی علت اصلی مرگ و میر است که مستقیماً با اختلال مازوخیستی جنسی مرتبط است.

شیرخوارگی پارافیلیک، شکل دیگری از مازوخیسم جنسی شامل تمایل قربانی به رفتار با او به عنوان یک نوزاد است. چنین افرادی اغلب در این مواقع پوشک می‌پوشند. اکثریت شیرخوارگی‌ها (اینفانتیلیست‌ها) مردان دگرجنس گرا هستند. این مضوع ممکن است به دلیل احساس آزادی و از دست دادن مسئولیت برخی از تلاش برای دستیابی از طریق اینفانتیلیست باشد.

یک نوع خاص از مازوخیسم جنسی آسفیکسیوفیلی نام دارد که در آن فرد با محدود کردن تنفس خود رضایت جنسی را دریافت می‌کند. در حالی که برخی از افراد با شرکای خود این عمل را انجام می‌دهند، برخی دیگر ترجیح می‌دهند در حالی که تنها هستند تنفس خود را محدود کنند و در نتیجه ممکن است مرگ تصادفی رخ دهد.



کمک به درمان اختلال مازوخیسم جنسی

اگر شما یا همسرتان تمایلات جنسی، فانتزی‌ها یا رفتارهایی دارید که باعث ناراحتی یا اختلال قابل توجهی می‌شود، کمک‌های روان درمانی از یک متخصص آگاه و بدون قضاوت اولین قدم مهم است. روانشناس می‌تواند ارزیابی کند که چه راه‌های سالمی ممکن است برای این علایق جنسی ممکن باشد و با شما برای به حداقل رساندن تأثیر منفی این تکانه‌ها بر شما و یا رفاه همسرتان همکاری کند. هنگام مشورت با یک درمانگر برای درمان روانشناختی مسائل جنسی، مطمئن شوید که پزشک سلامت روان شما دارای گواهینامه AASECT است. «سکس درمانگر» و «سکس درمانی» اصطلاحات معتبری نیستند، به این معنی که هر کسی می‌تواند خود را یک درمانگر جنسی بنامد.

علاوه بر این، بیشتر الزامات مجوز بهداشت روان حاوی دستورالعمل کمی یا بدون آموزش در مورد تمایلات جنسی انسان است.

مقابله با اختلال مازوخیسم جنسی

به یاد داشته باشید که مانند بسیاری از اختلالات روانی، اختلال مازوخیسم جنسی هر چه زودتر تشخیص داده و درمان شود، سریع‌تر به نتیجه مثبت خواهید رسید. اگر تمایلات جنسی مازوخیستی را تجربه می‌کنید، مطمئن شوید که صادقانه با همسر خود در مورد تمایلات و خیالات جنسی صحبت کنید. وقتی رفتار شما مخفیانه یا بدون صداقت باشد، نتیجه مناسبی کسب نخواهید کرد.

برای بررسی گزینه‌های خود برای کاهش رفتارهای اجباری، اجرای برنامه ریزی ایمنی و درمان بیماری‌های روانی همزمان با یک متخصص جنسی مشورت کنید. همچنین ممکن است به دنبال جامعه‌ای از افرادی باشید که تمایلات مازوخیستی را تجربه می‌کنند یا در فعالیت‌های BDSM (مخفف انواع شیوه‌های جنسی است که شامل اسارت، تسلط و تسلیم و سادومازوخیسم می‌شود. این عمل معمولاً شامل شرکایی است که نقش‌های خاصی را بر عهده می‌گیرند که یکی از آن‌ها شریک غالب و دیگری تسلیم است) شرکت می‌کنند و در هدایت امیال، خیال‌پردازی‌ها و رفتارهای خود در یک انجمن جنسی غیرآزاردهنده موفق بوده‌اند.

درمان اختلال مازوخیسم جنسی

علایق جنسی مازوخیستی نیازی به درمان ندارند مگر اینکه باعث اختلال یا ناراحتی قابل توجهی شوند.

علایق جنسی مازوخیستی نیازی به درمان ندارند مگر اینکه باعث اختلال یا ناراحتی قابل توجهی شوند. برای افرادی که در نتیجه علایق جنسی خود دچار پریشانی یا اختلال می‌شوند، روان درمانی رایج‌ترین رویکرد درمانی است. یک درمانگر تایید شده توسط انجمن مشاوران و درمانگران آموزش‌های جنسی می‌تواند به ارزیابی رفتار آزاردهنده یا مضر، اجرای اقدامات احتیاطی و کمک به کشف شرم یا هر گونه احساسات متضاد کمک کند. همچنین نشان داده شده است که برخی از داروها در کاهش رفتار اجباری مرتبط با اختلال مازوخیسم جنسی در صورت استفاده همراه با درمان موثر هستند.

سکس درمانی یا مشاوره با یک روانشناس جنسی که در زمینه پارافیلیا متخصص است، یک رویکرد آگاهانه و بدون قضاوت را در روان درمانی تضمین می‌کند. درمانگر جنسی تاریخچه جنسی و روانی اجتماعی را در نظر می‌گیرد تا عواملی را که به علاقه مازوخیستی کمک می‌کنند و بیان آن از طریق اصرار، خیال پردازی‌ها و رفتارها ارزیابی کند. درمانگر شروع و زمینه علائم تجربه شده را بررسی می‌کند، به‌ویژه هرگونه تغییر در موقعیت‌ها یا نشانه‌هایی که افکار یا تمایلات مازوخیستی را تشدید کرده است. همچنین ممکن است روانشناس موارد زیر را مورد بررسی قرار دهد:

در فعالیت‌های رابطه بی دی اس ام، نوعی از رابطه همراه با خشونت است. ( BDSMمخفف انواع شیوه‌های جنسی است که شامل اسارت، تسلط و تسلیم و سادومازوخیسم می‌شود. این عمل معمولاً شامل شریک‌های جنسی است که نقش‌های خاصی را بر عهده می‌گیرند که یکی از آن‌ها شریک غالب و دیگری تسلیم است). مهارت‌های جهت‌یابی تمایلات به هنگام بروز و تمرین‌های تمرکز حواس یا تکنیک‌های خودآرام‌بخشی برای کاهش پریشانی شرایط روانی همزمان، مانند اختلالات خلقی یا بیش جنسی در این دسته قرار می‌گیرند.


دارو

داروهای ضد افسردگی مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند فلوکستین (پروزاک) می‌توانند به اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اضطراب کمک کنند و به طور همزمان میل جنسی را کاهش دهند. کاهش میل جنسی می‌تواند به تکانشگری مرتبط با افکار و رفتارهای مازوخیستی کمک کند، اما به طور مستقیم به تمایلات مازوخیستی تاثیر نمی‌گذارد.

آنتی آندروژن

مدروکسی پروژسترون استات و سیپروترون استات دسته‌ای از داروها هستند که می‌توانند برای کاهش موقت سطح تستوسترون به منظور کاهش میل جنسی و امکان درمان موثرتر مورد استفاده قرار گیرند. این داروها به کاهش سطح تستوسترون در گردش کمک می‌کنند و ممکن است تکانشگری جنسی یا رفتار اجباری را کاهش دهند. لازم است به این نکته توجه داشت که همه داروها خطر عوارض جانبی دارند و باید زیر نظر پزشک مصرف شوند.

تفاوت مازوخیسم جنسی با سادیسم جنسی

در ادامه برای درک بهتر این اختلال آن را با سادیسم جنسی مقایسه می‌کنیم تا اطلاعات کاملی از هر دو اختلال به دست آوریم.

سادیسم چیست؟

سادیسم به معنای لذت بردن جنسی از تحمیل درد به دیگران است. به طور مشابه، این می‌تواند شامل استفاده از تکنیک اسارت روی یک فرد دیگر، ضربه‌ زدن یا تخریب شخصیتی باشد.

مازوخیسم جنسی چیست؟

مازوخیسم جنسی یک پارافیلیا است که در آن یک سادیست جنسی، شریکی خواهد داشت که مطابق با میل او رفتار می‌کند. مازوخیست‌های جنسی تمایل یا نیاز به درد یا تحقیر دارند تا برانگیختگی جنسی را تقویت کنند تا بتوانند به ارضای جنسی برسند. در هنگام تحریک جنسی یا تماس جنسی، فرد تحقیر می‌شود، ضرب و شتم می‌شود یا نوعی درد یا رنج را دریافت می‌کند. برای مازوخیست، این موارد معمولاً احساس درماندگی را افزایش می‌دهند. مانند سادیسم جنسی، برخی از مازوخیست‌ها از خیال‌پردازی‌های خود آزار می‌بینند و ممکن است در حین فعالیت جنسی این علایق در روان آن‌ها ظاهر شوند، اما به آن عمل نکنند. برخی از افراد مبتلا به این اختلال در خلوت به خیالات عمل می‌کنند. معمولاً این موارد شامل خودزنی، چسباندن خود با پین یا شوک الکتریکی به خود می‌شود. اگر همسر شما درگیر این اختلال باشد، استفاده از مواردی مانند چشم بند، مهار، کتک زدن، شلاق زدن، بریدن، و نوعی یا تحقیر به تجربه حس بهتر کمک می‌کند.

سوالات متداول

آیا سادیسم جنسی و مازوخیسم جنسی متفاوت هستند؟

بله این دو اختلال متفاوت هستند اما برخی ممکن است به هر دو مبتلا شوند.

منشا مازوخیسم جنسی چیست؟

منشا این اختلال را می‌توان کنترل گری اعمال خشونت و تحقیر والدین دانست.

درمان مازوخیسم جنسی چگونه است؟

این اختلال تا زمانی که برای اطرافیان مشکل ساز نباشد نیاز به درمان ندارد اما می‌توان برای درمان آن از روانشناس و دارو درمانی کمک گرفت.

سخن پایانی

مازوخیسم جنسی با سادیسم جنسی بسیار متفاوت است، اما در اغلب موارد این دو به هم مرتبط هستند. مازوخیسم جنسی به محض ظاهر شدن تمایل به مزمن شدن دارد و ممکن است شدت این اعمال افزایش یابد و در نهایت منجر به آسیب جدی یا مرگ شود. سادیسم جنسی همین ویژگی‌ه را دارد.

همچنین، اصطلاحی به نام سادومازوخیسم وجود دارد که برای نشان دادن موقعیتی به کار می‌رود که سادیسم و ​​مازوخیسم هر دو در یک فرد وجود دارند؛ اما به عنوان اختلالات مختلف نشان داده می‌شود. با این حال، مازوخیسم، مانند سادیسم، از یک نام خاص شکل گرفته است. این اصطلاح از یک رمان نویس استرالیایی به نام لئوپولد فون ساچر ماسوخ گرفته شده است که این اختلال را در رمان‌های خود توضیح می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج