تأمین اعتبار هزینه‌های درمانی ایثارگران در اولویت قرار گیرد


تأمین اعتبار هزینه‌های درمانی ایثارگران در اولویت قرار گیرد

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: باید تأمین اعتبار صورت بگیرد زیرا خدمات درمانی اصلی‌ترین نیاز ایثارگران است. برای بیمه ایثارگران مناقصه‌ای انجام شد که نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و سازمان بازرسی کشور در این جلسات حضور داشتند، سرانه درمان هر ایثارگر ۳۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه است و حدود ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه هستند که اعتبار مورد نیاز این پوشش درمانی باید تأمین و پرداخت شود.

تأمین اعتبار هزینه‌های درمانی ایثارگران در اولویت قرار گیرد

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر عبدالرضا عباسپور در یک نشست خبری با اشاره به وضعیت درمان ایثارگران گفت: برای مدیریت درمان مناسب ایثارگران هرم سلامت در بنیاد شهید و امور ایثارگران تنظیم شده است تا بتوانیم خدمات درمانی مورد نیاز ایثارگران را تحت پوشش بیمه پایه و بیمه تکمیلی ارائه دهیم.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: بخش اول هرم سلامت بیمه پایه و تکمیلی است که ایثارگران به صورت مستقیم از آن استفاده می‌کنند، بیش از ۹۵۰ هزار ایثارگر تحت بیمه پایه بنیاد قرار دارند و سایر ایثارگران نیز تحت بیمه دستگاه‌های مرتبط هستند. بیمه تکمیلی نیز شامل خدمات درمانی، خدمات بیمارستانی، خدمات سرپایی و توانبخشی است و یک میلیون و ۶۲۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند.

پایش سلامت ۱۴۹ هزار جانباز و ایثارگر
وی گفت: بخش دوم هرم پایش سلامت ایثارگران شامل جانبازان ۵۰ درصد به بالا، والدین و همسران شهدا و ایثارگران دارای بیماری صعب‌العلاج است و تاکنون ۱۴۹ هزار ایثارگر پایش سلامت شده‌اند که در ۵ ماه نخست سال جاری نیز ۶۸ هزار و ۳۲۱ ایثارگر پایش سلامت شدند. بخش بعدی هرم سلامت برگزاری اردوهای تفریحی برای درمان ایثارگران و آموزش به خانواده‌های آنها است که پایش سلامت و ویزیت تخصصی در اردوها برای ایثارگران در نظر گرفته می‌شود.
دکتر عباسپور گفت: بخش بعدی هرم خدمات درمانی به ایثارگران، تشکیل کلینیک تخصصی در بیمارستان‌های بنیاد از جمله بیمارستان ساسان و خاتم‌الانبیا (ص) است که متخصصان مجرب به درمان ایثارگران می‌پردازند ضمن اینکه از متخصصان خارج کشور نیز برای درمان جانبازان شیمیایی و ایثارگران دارای بیماری خاص و آموزش پزشکان به ایران دعوت می‌شود. این سیاست‌ها باعث می‌شود که اعزام به خارج نیز کاهش پیدا کرده و خدمات تخصصی‌تر به ایثارگران ارائه شود.

برنامه بنیاد برای افزایش تخت‌های بیمارستانی به ۷۰۰۰ تخت
وی با اشاره به دیگر برنامه‌های در حال اقدام برای درمان ایثارگران گفت: هم اکنون ۲۰۰۰ تخت عمومی برای درمان ایثارگران وجود دارد که در آینده این تعداد به ۷۰۰۰ تخت خواهد رسید. در نظر داریم در ۵ استان بزرگ کشور بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی که قابلیت افزایش به هزار تخت را دارد به بیمارستان‌های بنیاد اضافه شود. در حال حاضر در ۱۰ بیمارستان کشور یک هزار تخت بیمارستانی روانپزشکی به ایثارگران ارائه خدمت می‌کنند که در نظر داریم تا پایان سال ۳۰۰ تخت خواب در این بخش اضافه شده و در سال‌هایی آتی نیز تعداد تخت‌های روانپزشکی بنیاد افرایش یابد.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ۲۰ درصد جامعه ایثارگری در سن سالمندی هستند که این آمار تا ۵ سال آینده به ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و میانگین سن جانبازان از ۶۰ سال عبور خواهد کرد. یکی از خدمات بنیاد تأسیس خانه‌های ایثار است که امیدواریم این خانه‌های ایثار در یکی دو سال آینده در ۱۲ استان مورد بهره‌برداری قرار گیرد. یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد افزایش آمبولانس‌ها است و باید خدمات ترابری درمانی ایثارگران ارتقا پیدا کند. در سال جاری ۱۹ آمبولانس خریداری شده است و تا پایان سال جاری ۳۰ آمبولانس دیگر خریداری خواهد شد و سعی می‌شود برای همه استان‌های کشور آمبولانس مورد نیاز خریداری شود. همچنین برنامه‌هایی برای به‌روزرسانی و ارتقای تجهیزات پزشکی ایثارگران در بخش توانبخشی شامل اروتز و پروتز و ویلچر در دست اقدام است.

خدمات به جانبازان و والدین شهدا در خانه‌های ایثار
دکتر عباسپور در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت خانه‌های ایثار در کشور گفت: با توجه به وضعیت سالمندی ایثارگران باید خدمات سالمندی نیز ارتقا پیدا کند. برخی از ایثارگران نیاز به خدمات فیزیوتراپی و آی سی یو در منزل دارند که ارائه این خدمات باید در شأن ایثارگران باشد که در خدمات بیمه‌ای ایثارگران پیش‌بینی شده است. به استان‌ها اعلام شده است به جهت زمان‌بر بودن ساخت خانه‌های ایثار مدنظر حداقل بر اساس نیاز استان باید تا پایان سال مرکزی جهت ارائه خدمات به والدین معظم شهدا پیش‌بینی شود و به عنوان نمونه هم‌اکنون والدین شهدا از این خدمات در استان‌های چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی بهره‌مند شده‌اند. طبق ماده ۲۲ و ۲۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باید هزینه‌های پرستاری ایثارگران پرداخت شود و به جز پوشش بیمه‌ای حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار والدین شهدا و ۱۱۰ هزار ایثارگر مشمول پرداخت هزینه برای حق پرستاری هستند.
وی با تأکید بر ضرورت تأمین اعتبار هزینه‌های درمانی ایثارگران گفت: باید تأمین اعتبار صورت بگیرد زیرا خدمات درمانی اصلی‌ترین نیاز ایثارگران است. برای بیمه ایثارگران مناقصه‌ای انجام شد که نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و سازمان بازرسی کشور در این جلسات حضور داشتند، سرانه درمان هر ایثارگر ۳۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه است و حدود ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه هستند که اعتبار مورد نیاز این پوشش درمانی باید تأمین و پرداخت شود.

اولویت تأمین اعتبار هزینه‌های درمانی ایثارگران
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد حدود ۲ هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهکار است که تا اول شهریور ماه ۵۷۰ میلیارد تومان به این بدهی‌ها افزوده خواهد شد و همانگونه که یکی از مسئولان بنیاد اشاره کرده‌اند، در این زمینه نمی‌توان معجزه کرد. زیرا داروخانه‌ها طرف قرارداد با بیمه‌ها هستند و باید بدهی‌های آنها پرداخت شود و به عنوان نمونه بیمه تکمیلی ایثارگران بیش از ۶ ماه است که به داروخانه‌ها بدهکار است. هزینه درمانی ایثارگران بسیار ضروری است و طبق ماده ۱۲ و ۱۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باید ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی ایثارگران پرداخته شود و این تکلیف قانونی است و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار درمان ایثارگران را در اولویت قرار دهد و تا این اعتبار در نظر گرفته نشود خدمات شایسته‌ و در شأن ایثارگران قابل ارائه نخواهد بود.
دکتر عباسپور گفت: مهم‌ترین نیاز اصلی‌ ایثارگران تأمین اعتبار به‌موقع برای درمان آنها است و در صورتی که این تأمین اعتبار به صورت نقدی انجام شود بهتر است تا اینکه پرداخت به صورت سهام باشد. در سال‌های گذشته بیمارستان‌ها برای تهیه داروی بیماران اگر ۶ ماه بعد هزینه را پرداخت می‌کردند مشکلی نبود اما در وضعیت کنونی باید اول هزینه دارو پرداخت شود و عدم تأمین اعتبار باعث بروز مشکل ارائه خدمات درمانی به ایثارگران می‌شود. با افزایش سن نیازهای درمانی جامعه ایثارگری هم افزایش پیدا می‌کند که لازم است تأمین اعتبار برای درمان آنها توسط دولت در نظر گرفته شود.

مشکل کمبود دستگاه اکسیژن برای جانبازان نداریم
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره تجهیزات مورد نیاز جانبازان، گفت: در مورد کپسول‌های اکسیژن‌ساز کمبودی وجود ندارد و این کپسول باید با تجویز پزشک متخصص برای ایثارگرانی که سطح اکسیژن پایینی دارند استفاده شود. در مورد قطعات اروتز و پروتز، قطعات ابتدایی که جنبه تخصصی ندارد در کشور تولید می‌شود و بنیاد نیز آنها را خریداری می‌کند اما اروتز و پروتز پیشرفته و تخصصی با کیفیت باید از خارج کشور خریداری شود.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص پوشش درمان تکمیلی ایثارگران، گفت: بیمه درمان تکمیلی ایثارگران سقف و فرانشیز ندارد و طبق قانون ۱۰۰ درصد رایگان است، از زمانی که نسخه‌نویسی به صورت الکترونیک شده است تعداد داروی مورد نیاز در سقف زمانی مشخص توسط داروخانه به بیمار اختصاص می‌یابد و اگر پزشک معالج بیشتر از تعداد دارو در مدت مشخص تجویز کرد داروخانه بر اساس ضوابط بیمه پایه میزان داروی مورد نیاز را به بیمار ارائه می‌دهد و این محدودیت مربوط به بیمه پایه است و ربطی به بیمه تکمیلی ندارد.

ارائه خدمات دندانپزشکی به ایثارگران
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره ارائه خدمات دندان پزشکی به ایثارگران گفت: اگر جانبازان عزیز به طور مستقیم و نه به صورت غیر مستقیم در جبهه با ترکش دچار آسیب در ناحیه فک و دندان شده باشند هزینه درمان آنها پرداخت می‌شود. در مورد جانبازان اعصاب و روان نیز که توانایی نگهداری دندان‌هایشان را ندارند بنیاد بودجه‌ای برای خدمات دندان‌پزشکی در نظر گرفته است.
وی در خصوص ارائه خدمات به ایثارگرانی که زیر ۶ ماه سابقه حضور در جبهه‌ها را دارند گفت: رزمندگان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار ندارند و تحت پوشش نیروهای مسلح هستند اما بر اساس تبصره بند الف ماده ۸۷ بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام کننده (نیروهای مسلح) احراز می‌گردد را به عنوان جانباز تلقی نماید و حداقل پنج درصد جانبازی به آنها تعلق می‌گیرد که تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر مشمول این قانون شده و تحت پوشش درمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس