آغاز تور آفریقایی امیرعبداللهیان


آغاز تور آفریقایی امیرعبداللهیان

امیرعبداللهیان پس از مالی به تانزانیا و از آنجا به زنگبار سفر خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفرش به قاره آفریقا پس از تصدی سمت وزارت امور خارجه، دقایقی قبل تهران را به مقصد باماکو پایتخت جمهوری مالی ترک کرد.

این سفر در پاسخ به دعوت وزیر خارجه مالی از امیرعبداللهیان صورت می‌گیرد و هیأتی سیاسی و اقتصادی و تعدادی از تجار و فعالان بخش خصوصی در این سفر حضور دارند.

جمهوری مالی کشوری در غرب آفریقا با پایتختی باماکو و زبان رسمی آن هم فرانسوی است. این سرزمین بین سال‌های ۱۸۸۱ و ۱۸۹۵ مستعمره فرانسه بود. کشور مالی با مساحت ۱٬۲۴۰٬۱۹۲ کیلومتر مربع بیست و چهارمین کشور جهان از نظر مساحت است.

«عبدالله دیوپ» وزیر خارجه جمهوری مالی و هیأت همراه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ در سفر به تهران با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه ایران در این‌ ملاقات به اهمیت انجام سفرهای متقابل مقامات دو کشور در توسعه روابط دوجانبه اشاره و بر جایگاه آفریقا در سیاست خارجی دولت سیزدهم تأکید کرد.

امیرعبداللهیان اراده جدی دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه جانبه مراودات و تعاملات با کشور مالی در تمامی زمینه‌های مورد علاقه مشترک را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های گوناگون صنعتی و علمی و از جمله بهداشت، دارو و تجهیزات پزشکی، بر آمادگی تهران برای انتقال فناوری و به شراکت گذاشتن این دستاوردها با کشور دوست مالی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه مالی با برشمردن زمینه‌های کاری از شرکت‌های ایرانی جهت حضور در این کشور دعوت کرد. دو طرف همچنین بر ضرورت توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مورد علاقه مشترک از جمله آموزش، بهداشت، فناوری‌های نوین، دامپروری وانرژی به ویژه انرژی خورشیدی تأکید و در خصوص تدوین نقشه راه همکاری‌ها در اسرع وقت توافق کردند.

همچنین وزرای امور خارجه دو کشور با توجه به گستره همکاری‌های فیمابین، تصمیم گرفتند کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تاسیس و اولین جلسه آن را در آینده نزدیک در «باماکو»، پایتخت مالی تشکیل دهند.

وزیر امور خارجه مالی همچنین از امیرعبداللهیان برای دیدار از مالی دعوت کرد که مورد پذیرش طرف ایرانی قرار گرفت و مقرر شد این سفر در اولین فرصت ممکن انجام شود.

امیرعبداللهیان پس از مالی به تانزانیا و از آنجا به زنگبار سفر خواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره این سفر اظهار داشت: حوزه آفریقا و گسترش روابط ایران با این حوزه همواره از اولویت‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا الان بوده است.دولت سیزدهم در این خصوص اهتمام و توجه ویژه‌تری دارد و شاهد تحولات مثبتی در ماه‌های گذشته در روابط با این حوزه بودیم. نسبت رشد روابط اقتصادی و تجاری ما با این کشورها و گفت‌وگوها و مذاکراتی که صورت گرفته و هیأت‌هایی که مبادله شده و در حال مبادله است. سفر هیأت‌ عالیرتبه اقتصادی موریس به تهران سفر بسیار خوبی بود و مذاکرات خوبی در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، کشاورزی، شیلات و اتاق‌های بازرگانی انجام و اسناد خوبی امضا شد.

وی بیان کرد: امروز شاهد آغاز سفر امیرعبداللهیان به دو کشور آفریقایی مالی و تانزانیا و زنگبار خواهیم بود و این سفر در راستای سیاست خارجی ایران و مبتنی بر تاکیدات آیت‌الله رئیسی مبنی بر توجه به آفریقا و ظرفیت‌های این حوزه است و ان‌شاءالله زمینه‌ای برای گسترش روابط با کشورهای هدف این سفر در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و تجاری فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سفر به مالی در پاسخ به دعوت وزیر خارجه مالی و در پاسخ به سفر قبلی وزیر خارجه مالی به تهران است و امیرعبداللهیان در رأس هیات سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود و بخش خصوصی متشکل از تجار و بازرگان در این سفر خواهند بود و با مقامات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی این کشور گفت‌وگو خواهند کرد. اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های جامع را با مالی در این سفر خواهیم داشت و مجمع اقتصادی دو کشور را برای بررسی راه‌های توسعه روابط اقتصادی با مالی برگزار خواهیم کرد. در ادامه دعوت وزیر خارجه تانزانیا را داشتیم و در پاسخ به این دعوت، آقای امیرعبداللهیان به تانزانیا سفر و ضمن دیدار با مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور، همایش اقتصادی و تجاری ایران و تانزانیا را افتتاح خواهد کرد و در ادامه هم سفری به زنگبار جمهوری متحد با تانزانیا خواهد داشت.

وی بیان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده و زمینه‌سازی‌هایی که صورت گرفته، شاهد افزایش تبادل هیأت‌های رسمی بین ایران و کشورهای آفریقایی باشیم و ان‌شاءالله در پرتو این هیأت‌ها و گفت‌وگوهایی که صورت خواهد گرفت، حجم روابط اقتصادی ایران با این کشورها نیز ارتقا یابد. براساس آماری که تا الان وجود دارد، حجم روابط تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی نسبت به سال قبل دو برابر افزایش یافته و از حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. این نتیجه هدفگذاری است که دولت سیزدهم برای توسعه روابط با کشورهای مختلف منجمله آفریقا انجام داده است.

کنعانی بیان کرد: براساس دستورالعمل به سفارتخانه‌ها در حوزه آفریقا شاهد پویایی بیشتر سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های خود خواهیم بود و امیدواریم در همین چارچوب مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با حوزه آفریقا شکوفایی بیشتری را در آینده شاهد باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس