اختلال دو قطبی شایع ترین علت بستری در مرکز روانپزشکی رازی


رئیس مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی گفت: یک سوم بیماران اعصاب و روان مرکز درمانی روانپزشکی رازی زنان هستند که به صورت سرپایی و بستری درمان می‌شوند. به گزارش سایک نیوز به نقل از خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، امید رضایی روز دوشنبه در نشست...

اختلال دو قطبی شایع ترین علت بستری در مرکز روانپزشکی رازی

رئیس مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی گفت: یک سوم بیماران اعصاب و روان مرکز درمانی روانپزشکی رازی زنان هستند که به صورت سرپایی و بستری درمان می‌شوند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، امید رضایی روز دوشنبه در نشست خبری که در مرکز درمانی روانپزشکی رازی برگزاری شد، افزود: یک هزار و ۱۰۰ بیمار روانی بی سرپناه تا خطرناک اعصاب و روان در این مرکز نگهداری می‌شوند که نیمی از آنها بهبود می‌یابند و مرکز را ترک می‌کنند.

وی اظهار داشت: ۵۰ درصد این بیماران حاد و مزمن هستند و اختلالات خلقی مانند دو قطبی بودن شایعترین علت بستری آنان در این مرکز است.

در مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی افراد در گروه سنی ۹ تا ۱۰۰ سال نگهداری و روزانه ۳۰ نفر پذیرش می‌شوند؛ با توجه به اینکه مسائل عصبی و روانی به دلیل شرایط اقتصادی جامعه زیاد شده است، میزان پذیرش نیز در این مرکز افزایش یافته است

رضایی تصریح کرد: در این مرکز افراد در گروه سنی ۹ تا ۱۰۰ سال نگهداری و روزانه ۳۰ نفر پذیرش می‌شوند؛ با توجه به اینکه مسائل عصبی و روانی به دلیل شرایط اقتصادی جامعه زیاد شده است، میزان پذیرش نیز در این مرکز افزایش یافته است.

رئیس مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی با اشاره به اینکه بیماران نگهداری شده از همه نقاط کشور هستند، اظهار داشت: در این مرکز درمانی ۵۰ متخصص، ۴۹ رزیدنت روانپزشکی، ۶۰ روانشناس، ۴۴ مددکار، ۵۰۰ نفر پرسنل پرستاری، ۶ دندانپزشک و ۲ فیزیوتراپ مشغول فعالیت هستند و خدمات درمانی و توانبخشی به بیماران ارائه می‌دهند.

نگهداری کودکان مبتلا به اوتیسم
رضایی خاطرنشان کرد: در بخش بیماران کودک و نوجوان، افراد دچار اختلالات خلقی و مبتلایان به اوتیسم که دچار پرخاشگری هستند و نیاز به مداخله درمان دارند، نگهداری می‌شوند.

وی اظهار داشت: سالانه ۵۰ درصد بیماران این مرکز به دلیل مصرف مواد روان گردان بستری می‌شوند.

رضایی از راه اندازی مرکز مداخله در بحران‌های رازی خبر داد و افزود: این مداخله شامل خشونت، ضرب و شتم خانگی و درگیری می‌شود.

رئیس مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی در تشریح اهم برنامه‌های مرکز درمانی روانپزشکی رازی که تا پایان سال جاری اجرا می‌شود گفت: ساختمانی با ظرفیت ۳۰۰ تخت بستری در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع و بنای حدود ۱۰ هزار متر مربع در دو طبقه توسط میر جلال لطیفی از نیکوکاران حامی بیماران روانپزشکی رازی در ضلع شرقی ورودی بیمارستان روانپزشکی رازی ساخته شده که به عنوان مرکز آموزشی و درمانی «ایثار» در اختیار بیمارستان قرار گرفته است و برنامه این مرکز، علاوه بر ادامه فعالیت تخصصی و دانشگاهی، تحول و جهش دوباره‌ای در شیوه درمان های روانپزشکی، غیر روانپزشکی و توانبخشی بیماران و مراجعان است تا مرحله دیگری از رشد و شکوفایی در مرکز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی تجربه شود.

رضایی توضیح داد: برنامه مرکز روانپزشکی رازی با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و نیاز ساکنان منطقه، تاسیس درمانگاه‌های دیگر رشته‌های پزشکی مانند قلب، داخلی، نورولوژی یا مغز و اعصاب یا تخصص‌های مربوط به کودک و نوجوان در این بیمارستان است تا بتواند به رفع نیازهای درمانی همه اهالی مناطق جنوب شهر تهران رسیدگی کند که برای اجرای این برنامه، هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت در جریان است تا این بیمارستان را متفاوت از دیگر مراکز درمانی دیده و تسهیلات لازم برای جذب متخصصان دیگر رشته‌های پزشکی برای مرکز رازی را در نظر بگیرند.

وی با اشاره به طرح ساخت بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی جایگزین ادامه داد: به دلیل قدمت ساختمان‌های بیمارستان رازی، طرح ساخت بیمارستان جایگزین توسط وزارت بهداشت با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی برنامه ریزی شده و بعد از چند سال که متوقف شده بود، مجددا عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده است و با توجه به اینکه مطالعات زیرساخت و نقشه کشی های آن انجام شده، امیدواریم که با حمایت دو وزارتخانه، عملیات اجرایی این طرح نیز هر چه زودتر آغاز شود.

با توجه به وسعت بیمارستان روانپزشکی و گستردگی آن، ظرفیت تاسیس باغات درمانی وجود دارد که طراحی و اجرای آن برای ایجاد محیطی مفرح و پر نشاط برای بیماران اعصاب و روان آغاز شده است.

ظرفیت تاسیس باغات درمانی

به گفته رئیس مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی، با توجه به وسعت بیمارستان روانپزشکی و گستردگی آن، ظرفیت تاسیس باغات درمانی وجود دارد که طراحی و اجرای آن برای ایجاد محیطی مفرح و پر نشاط برای بیماران اعصاب و روان آغاز شده است.

امکان جذب بیماران خارجی

وی اضافه کرد: گردشگری درمانی، برنامه دیگری است که وجود محیطی گسترده با توانمندی علمی، دانش و تجربه درمانی لازم برای درمان انواع بیماری های اعصاب و روان، خدمات خوب و استاندارد در بخش هایی متفاوت در مرکز روانپزشکی رازی، امکان جذب بیماران خارجی، به‌ویژه از کشورهای همسایه را فراهم کرده است.

رضایی درباره مهمترین برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مرکز درمانی روانپزشکی رازی افزود:« راه‌اندازی دوره‌های فلوشیپ روانپزشکی و برنامه افزایش ظرفیت استفاده از فیلد آموزشی در مرکز و همچنین برنامه آموزش خانواده های بیماران » از جمله برنامه‌های آموزشی مرکز روانپزشکی رازی است، ضمن آنکه « راه‌اندازی پژوهشکده سلامت روان (شامل مرکز تحقیقات سایکوز، مرکز تحقیقات توانبخشی روان، مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد مخدر ) » برنامه امسال بخش پژوهش مرکز را تشکیل می دهد.

رئیس مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی درباره مهمترین برنامه های اجرایی و پشتیبانی این مرکز گفت: «عقد تفاهم‌نامه همکاری با آسایشگاه کهریزک، همکاری با بهزیستی استان تهران برای ترخیص بیماران آسایشگاهی و بدون هویت مرکز رازی و انتقال آنان به مراکز نگهداری بهزیستی، اجرای برنامه پزشکی از راه دور و ارائه خدمات در منزل، ارتقای وضعیت نیروی انسانی بیمارستان در راستای استانداردهای کشوری و قانون بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت و ده‌ها عملیات نگهداری و بازسازی امکانات زیرساختی و تاسیساتی مرکز، از جمله برنامه‌های امسال مرکز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم