وزیر دفاع: در حوزه پهپادی به دنبال عملیات ترکیبی هستیم


وزیر دفاع: در حوزه پهپادی به دنبال عملیات ترکیبی هستیم

امیر سرتیپ آشتیانی اظهار داشت: در حوزه پهپادی به دنبال عملیات ترکیبی هستیم که یک کار بسیار بزرگ در حال انجام است.

به گزارش فارس، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امشب دوشنبه (31مرداد) با حضور در برنامه صف اول که به مناسبت روز صنعت دفاعی از شبکه خبر سیما پخش شد، اظهارداشت: موفقیت‌های صنعت دفاعی و توفیق‌ها به دست آمده مرهون تلاش‌ها و زحمات و همت بالا و تلاش جهادی همکارانم در وزارت دفاع است. البته همه این‌ها برگرفته از لطف خداوند متعال و رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های ستاد کل و دولت مردمی است.

امیر سرتیپ آشتیانی بیان داشت: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی انواع توطئه‌ ها و تهدیدات مختلف علیه انقلاب اسلامی را آغاز کردند و به لطف خدا و همت مردم عزیزمان و پایداری و مقاومت و ایثار آن‌ها نتوانستند موفق شوند. اما همچنان به این تلاش مذبوحانه ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع در آن چرخه‌ای که ترسیم شده است هم پوشانی داشته و طوری تدارک دیده اند تا کشور در حوزه دفاعی از اقتدار مناسبی برخوردار باشد و بتواند ازخود دفاع کند و برای کشور فرصت سازی کند. وزارت دفاع با ساماندهی که انجام داده امروز قادر است تا غالب نیازمندی های نیروهای مسلح در حوزه های مختلف را تامین کند.

امیر سرتیپ آشتیبانی با اشاره به تحولات وزارت دفاع تصریح کرد: وزارت دفاع برای این که متناسب با تهدیداتی که متوجه آن است حرکت کند قطعاً نیاز به یک تجدید ساختاری داشت که آن را ساماندهی کرده ایم و در حوزه‌های مختلف قرارگاه‌هایی را ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: هدف از تأسیس این قرارگاه‌ها این است که بتوانیم بر روی اهداف وزارت دفاع متمرکز شویم، قرارگاه‌های اقتصادی، نفت و مسکن و همچنین ایجاد ۷ شورای راهبردی برای هم‌افزایی در فعالیت‌های وزارت دفاع از جمله مهم‌ترین اقدامات است.

وزیر دفاع تصریح کرد: ما با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی در حوزه صنعتی یک ساماندهی ایجاد کرده‌ایم. ما در حوزه های مختلف از جمله حوز‌ه‌های موشکی و پهپادی و صنایع مختلف مانند صنایع هوایی و دریایی که وزارت دفاع در آن‌ها مسئولیت دارد، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به دستاوردهای این وزارتخانه در حوزه دفاعی تصریح کرد: ما در حوزه موشکی، موشک‌های کروز و بالستیک را تولید کرده‌ایم که چه در کیفیت و چه در کمیت آن‌ها، کارهای بسیار بزرگی انجام شده است. همچنین در حوزه پهپادی در تولید پهپادهای رزمی و شناسایی و افزایش قابلیت‌ها و پایدارسازی این قابلیت‌ها اقدامات بسیار خوبی انجام‌داده‌ایم تا این قابلیت‌ها قدرت پاسخگویی داشته باشند.

امیر آشتیانی افزود: ما در حوزه پهپادی به دنبال عملیات ترکیبی هستیم که یک کار بسیار بزرگ در حال انجام است.

وی بیان داشت: برای ساماندهی حرکت مذکور در حوزه صنعتی یک کار ترکیبی در مجموعه نیروهای مسلح صورت می گیرد. روش کار نیز به این صورت است که تهدیدات رصد شده و توانایی های دشمن شناسایی می‌شوند که این کار جزو وظایف ستادهای بالاتر است. سپس این اطلاعات وارد مجموعه وزارت دفاع می شود که مسئولیت تسلیح نیروهای مسلح را برعهده دارد.

وزیر دفاع ادامه داد: پس از گردآوری اطلاعات مذکور توسط اطلاعات و عملیات نیروهای مسلح، نیازمندی هایی تعریف می شود که در حوزه های آمادی و صنعت ساماندهی شده و به یک الگوی سلاح و تجهیزات تبدیل می شود. این الگو به وزارت دفاع منتقل و سپس نقشه راه آن تدوین می شود. پس از این مرحله الگو و نقشه راه مرتبط برای ساخت، تولید و تحقیقات به سوی صنایع مرتبط با آن‌ها می‌رود.

وی با بیان اینکه امروز دشمن در حوزه پدافند هوایی به صورت خاص به عملیات ریزپرنده‌ها موشک‌های کروز توجه دارد، خاطرنشان کرد: متناسب با این موارد، کارهایی در سطح وزارت دفاع در حوزه راداری و موشک‌های پدافند هوایی به گونه ای ساماندهی شده است که بتوانیم پاسخگوی تهدیدات دشمن در این حوزه ها باشیم. در حوزه پهپادها و جنگنده ها که ارتفاع متوسط محسوب می‌شوند، همین کار را ساماندهی کرده ایم. در این راستا، رادارها و موشک‌های متناسب با این سطح فراهم شده است. همچنین در حوزه بردبلند نیز موشک های بالستیک تدارک دیده شده است.

امیر سرتیپ آشتیانی اظهار داشت: در حوزه فرماندهی و کنترل نیز کارهای بزرگی انجام شده که می‌توان این‌ها را تلفیق و اجرایی کرد. این موارد در عملیات نیروها و رزمایش‌ها اجرایی و آزمایش شده و به‌کارگیری و استفاده می شود.

وی با اشاره به دستاوردهای وزارت دفاع در سایر حوزه ها خاطرنشان کرد: در بخش دریایی در حوزه های سطحی، زیرسطحی و مین‌های رونده کارهای بزرگ را دنبال کرده ایم. در حوزه صنعت الکترونیک نیز کارهای بزرگی انجام شده، صنعت الکترونیکی ما از توانایی بسیار بالایی برخوردار است به نحوی که توان ما در منطقه بی‌نظیر است. البته این موضوع در سطح جهانی هم صادق بوده و به جایگاهی رسیده ایم که می توانیم در بخش های مختلف این حوزه از جمله اپتیک و تولید قطعات و تجهیزات الکترونیک نیز به رقابت بپردازیم. در حوزه فضایی نیز کارهای مختلف و خوبی انجام شده است که درباره آن‌ها صحبت خواهم کرد. در واقع فعالیت های خودمان را به گونه ای ساماندهی کردیم که پاسخگوی تهدیدات باشد.

وزیر دفاع گفت: باید فاصله ایده تا محصول را کاهش دهیم که وزارت دفاع در این حوزه به خوبی حرکت کرده است. اما آنچه به طور مشخص در حال کار بر روی آن هستیم این است که بتوانیم غافلگیری راهبردی ایجاد کنیم که بسیار اهمیت دارد؛ یعنی به دنبال اولویت‌هایی برویم که می توانیم از طریق آن دشمن را غافلگیر کرده و در صحنه نبرد و تاثیرگذار و تعیین‌کننده صحنه نبرد باشد.

وی افزود: در این راستا، چشم انداز وزارت دفاع را در جایی دیده ایم که بتوانیم در حوزه پروژه‌های بزرگ یا ابر پروژه ها را فعالیت کنیم که می توانند در هر نبردی نقش آفرین باشند.

امیر آشتیانی افزود: دشمن چون به این موضوع واقف بوده و از سطح علمی، تجهیزاتی و فنی وزارت دفاع آگاه است، از انجام هرگونه کاری مأیوس است. بنابراین، وزارت دفاع در این مسیر حرکت می کند و یقین دارم در سال‌های آینده می توانیم به تجهیزات و تسلیحاتی دسترسی پیدا کنیم که باعث اطمینان خاطر کشور شویم، به گونه ای که هیچ‌کس واقعاً نه می تواند ما را تهدید کرده و نه آن را عملی کند.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره دیپلماسی دفاعی اظهار داشت: یکی از وظایف مهم وزارت دفاع حوزه دیپلماسی دفاعی است. چراکه زمینه‌ساز برای تمامی حوزه هاست. ارتباط ما با سایر کشورها نقش موثری در سایر حوزه ها و ماموریت های وزارت دفاع داشته باشد، ما ضمن ملاقات با مسئولین کشورها اعم از رئیس جمهور و وزرای مختلف و تیم‌ها و گروه‌هایی که به ایران سفر می‌کنند که درخواست مذاکره دارند، با مسئولین دفاعی کشورها ملاقات‌ها و مذاکراتی داریم. در این دیدارها و ملاقات‌ها ضمن اینکه تلاش می‌کنیم مواضع خودمان که مقتدرانه است را به آن ها نشان دهیم در بسیاری از زمینه‌ها سعی کنیم آن ها را به سمتی هدایت کنیم که هم شرایط بین‌المللی را درک کنند و هم ایران را به عنوان یک بازیگر مهم در منطقه و جهان به حساب بیاورند.

وی ادامه داد: بنابراین هدفمان از دیپلماسی دفاعی در بخش‌های مختلفی تدوین می‌شود. به هر حال، ما در بخش هایی با گلوگاه‌هایی مواجه می شویم که لازم است در این ارتباطات آن گلوگاه ها را برطرف کنیم. می‌توانیم بسیاری از نیازمندی های کشورها را در حوزه‌های مختلف تامین کنیم.

امیر سرتیپ آشتیانی گفت: تلاش می کنیم به گونه‌ای عمل کنیم که همه احساس کنند ما در مسیر صلح و ثبات منطقه ای حرکت می کنیم و احساس نگرانی نداشته باشند. همه پیشرفت ها و امکاناتی که ما داریم و دشمن نیز به آن واقف است باعث شده دیگران هم نسبت به آن مطلع شده و حضور پیداکرده و درخواست داشته باشند. ما سعی می کنیم همان طور که باید جبهه مقاومت در برابر استکبار تقویت شود، به کشورهایی که در این راستا حرکت می کنند را تقویت کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی مجری کلید اسرار از دختر و همسر جذابش برای اولین بار + بیوگرافی و عکی های خصوصی !