استقبال آمریکا از تغییر خواسته‌های ایران؛ هنوز مسائلی باقیمانده است


استقبال آمریکا از تغییر خواسته‌های ایران؛ هنوز مسائلی باقیمانده است

لورا روزن خبرنگار سرشناس حوزه بین‌الملل هم در حساب توییتر خودش نوشت که «منابعی از ایالات متحده آمریکا گفته‌اند که این کشور تصمیم خود را در مورد پاسخ ایران گرفته است، اما در حال مشورت با متحدان و احتمالا اسرائیل و دیگران قبل از ارسال» به اتحادیه اروپا است.

فرارو- ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن از چشم‌پوشی ایران برخی خواسته‌هایش استقبال می‌کند، اما «هنوز مسائلی باقیمانده که باید حل شود.»

ایران پس از جلسه فوق‌العاده دوشنبه هفته گذشته شورای عالی امنیت ملی به ریاست ابراهیم رئیسی، پاسخ رسمی خود به طرح پیشنهادی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را داده و می‌گوید انتظار دارد تا به زودی پاسخ متقابل دریافت کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس خبری روزانه این وزارتخانه گفت آمریکا در تلاش است که هر چه زودتر پاسخ مناسب واشنگتن را به پیشنهاد ایران آماده کند.

پرایس تاکید کرده که «می خواهیم مطمئن شویم که این روند را با دقت به جزئیات و موشکافی لازم برای چنین موضوع مهمی انجام می‌دهیم.»

در همین حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: آمریکا عقیده دارد برخی مسائل هنوز در مذاکرات وین باقی‌مانده‌اند و به زمان بیشتری برای تشریح مواضعش درباره آن‌ها نیاز دارد. این تبدیل به یک رویه شده است؛ به محض این که تقریبا به خط پایان نزدیک می‌شویم، مشکلات جدیدی ایجاد می‌شوند. اما این دلیلی برای بدبینی نیست.

واکنش اتحادیه اروپا

پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران به آخرین متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام را «معقول» توصیف کرده بود.

بورل گفت: «پیشنهادی از طرف من به عنوان هماهنگ‌کننده (مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا) ارائه شد… و پاسخی از ایران دریافت شد که از نظر من معقول بود.»

به گزارش رویترز او گفت که این پاسخ برای آمریکا فرستاده شده، اما آن‌ها «هنوز پاسخ رسمی» نداده‌اند.

بورل همچنین گفته است که احتمال دارد که در همین رابطه «جلسه‌ای در همین هفته» برگزار شود. به گفته این دیپلمات ارشد اروپایی قرار بود که که چنین نشستی هفته گذشته برگزارشود که امکانش فراهم نیامد.

پیشتر و پس از ارسال پاسخ ایران، وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت مذاکرات هسته‌ای در آستانه «بن‌بستی دیگر» است.

این روزنامه آمریکایی روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که درخواست ایران برای «تضمین» از طرف آمریکایی، بار دیگر تلاش‌ها برای احیای برجام را با مشکل روبه‌رو کرده است.

از سوی دیگر یک رسانه آمریکایی گزارش داده که دولت آمریکا در روز‌های اخیر به دنبال جلب اطمینان اسرائیل در ارتباط با توافق احتمالی برای احیای برجام بوده است.

لورا روزن خبرنگار سرشناس حوزه بین‌الملل هم در حساب توییتر خودش نوشت که «منابعی از ایالات متحده آمریکا گفته‌اند که این کشور تصمیم خود را در مورد پاسخ ایران گرفته است، اما در حال مشورت با متحدان و احتمالا اسرائیل و دیگران قبل از ارسال» به اتحادیه اروپا است.

همچنین به گزارش سایت خبری اکسیوس، آمریکایی‌ها به سران رژیم اسرائیل گفته‌اند که با وجود گزارش رسانه‌ها درباره عقب‌نشینی واشنگتن در برابر جمهوری اسلامی، دولت جو بایدن با دادن هیچ‌گونه امتیاز جدیدی به ایران موافقت نکرده و توافق هسته‌ای به زودی به دست نمی‌آید.

بنابر این گزارش، مقام‌های صهیونیستی از این پیام‌های آمریکایی‌ها «قانع نشده‌اند.»

در همین خصوص نیز امروز گزارش شده است که یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم اسرائیل در تماس با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که کشورش با بازگشت به توافق هسته‌ای ایران مخالف است. یائیر لاپید هشدار داد که اسرائیل مقید و متعهد به توافق احتمالی با جمهوری اسلامی نخواهد بود. لاپید گفت که اسرائیل هر چه لازم باشد برای بازداشتن ایران از کسب توانایی هسته‌ای انجام خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...