شکستن انحصار آمریکا در ساخت تجهیزات سرچاهی صنعت نفت


شکستن انحصار آمریکا در ساخت تجهیزات سرچاهی صنعت نفت

معاون وزیر نفت با اشاره به شکستن انحصار آمریکا در ساخت تجهیزات سرچاهی صنعت نفت، گفت: با استفاده از این تجهیز برای نخستین بار تولید از لایه خامی میادین نفتی ایران آغاز خواهد شد.

شکستن انحصار آمریکا در ساخت تجهیزات سرچاهی صنعت نفت

به گزارش ایران اکونومیست، محسن خجسته مهر امروز در حاشیه مراسم رونمایی از تجهیزات سرچاهی در جمع خبرنگاران افزود: تولید و توسعه شرکت ملی نفت وارد فاز جدیدی شده و برنامه این است که نسبت به تولید توسعه از مخازن عمیق اقدام کند.

وی ادامه داد: اولین برنامه مناطق نفتخیز جنوب به شرکت ملی نفت ارائه شده که شامل لایه خامی میادین اهواز، مارون، آغاجاری و ... است.

به گفته خجسته مهر برای تولید از این لایه که نخستین بار است در کشور انجام خواهد شد، پیشنهاد یک سرمایه گذاری ۵.۵ میلیارد دلاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه این لایه دارای فشار بسیار بالا و دمای بالا در مقایسه با سایر میادین است، گفت: برای نخستین بار است که می‌خواهیم میادین خامی را توسعه دهیم.

خجسته مهر هدف از توسعه این میادین را تامین خوراک پتروشیمی‌ها، گاز سبک و نفت عنوان کرد و افزود: قرار است با مذاکراتی که با پتروشیمی‌ها انجام گرفته، سرمایه گذاری از سوی آنها انجام شود و تامین خوراک داشته باشند.

وی به پیچیدگی تولید نفت از لایه خامی و نیاز به تجهیزات خاص اشاره کرد و ادامه داد: انحصار ساخت این کالا و تجهیزات تا پیش از این در اختیار چند شرکت امریکایی بود که به دلیل تحریم به ایران نمی‌فروختند.

معاون وزیر نفت گفت: وتکو به عنوان یکی از شرکت‌های ایرانی دانش بنیان اقدام به ساخت یک محصول دانش بنیان و فناورانه کرد که مصداق تولید بار اول است.

وی با اشاره به اینکه ۴ نمونه از تجهیزات سرچاهی مورد استفاده در لایه خامی سفارش داده شده، افزود: تاکنون ۲ نمونه ساخته شده است.

خجسته مهر ادامه داد: از ویژگی‌ها این است که این تجهیز تست ۲۲ هزار PSI را نیز پاس کرده است.

وی تاکید کرد: این اقدام ارزشمند در داخل کشور و سطح بین‌المللی است و باید وارد بازار صادراتی شویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت