سورن پلاس یا شاهین ، کدام برنده مقایسه است؟


سورن پلاس یا شاهین ، کدام برنده مقایسه است؟

در بازار فعلی خودرو سورن پلاس یا شاهین سایپا دو خودرویی هستند که می‌توانند با هم رقابت کنند. مشخصات فنی و آپشن‌های آنها را بررسی می‌کنیم.برای خرید خودروی ملی در بازار فعلی باید جانب احتیاط را رعایت کرد، چرا که یک انتخاب اشتباه می‌تواند منجر به هدر...

در بازار فعلی خودرو سورن پلاس یا شاهین سایپا دو خودرویی هستند که می‌توانند با هم رقابت کنند. مشخصات فنی و آپشن‌های آنها را بررسی می‌کنیم.

برای خرید خودروی ملی در بازار فعلی باید جانب احتیاط را رعایت کرد، چرا که یک انتخاب اشتباه می‌تواند منجر به هدر رفتن سرمایه و پول ما شود. امروز قصد داریم به مقایسه دو خودرو از سایپا و ایران خودرو بپردازیم.

سورن پلاس یا شاهین؟

به نظر می‌رسد هم‌اکنون قیمت دو خودروی سورن پلاس و سایپا شاهین به یکدیگر نزدیک شده‌اند و این فرصت خوبی است برای رقابت بین این دو خودروی ملی! ممکن این سوال برای مشتریان پیش بیاید که سمند سورن پلاس بخریم یا سایپا شاهین؟ در این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را بدهیم.

سورن پلاس یا شاهین ، کدام برنده مقایسه است؟

طراحی ظاهری سورن پلاس و سایپا شاهین

خودروی شاهین جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا است و طبیعتا نسبت به سورن پلاس خودرویی مدرن‌تر به حساب می‌آید. از نظر طراحی ظاهری شباهت زیادی بین این دو سدان دیده نمی‌شود و می‌توان گفت طراحی سایپا شاهین اصولی‌تر و ساختارمندتر از رقیب است.

تجربه نشان داده که بین این دو خودرو، برنده سایپا شاهین بوده، زیرا میزان ظرافتی که در طرح بدنه خودروی سایپا به کار رفته، قدیمی بودن بدنه سورن پلاس را برجسته کرده است. می‌دانیم که سال‌ها پیش خودروی سورن پلاس به عنوان فیس لیفتی از سمند سورن و با تغییراتی اندک و نه چندان دندان‌گیر وارد بازار شد.

تنها تغییراتی که در سورن پلاس به عنوان یک فیس لیفت تازه وارد اعمال شد، دستکاری گرافیک چراغ‌ها و اضافه کردن یک‌سری جزئیات بی‌اهمیت دیگر بود. بنابراین ایران خودرو موفق نشده در قسمت طراحی محصولی تولید کند که مشتری‌پسند و مدرن باشد و در طراحی سورن پلاس همچنان متعهد به المان‌های قدیمی بوده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد محصول گروه خودروسازی سایپا به دلایل پیش گفته شایستگی بیشتری دارد.

سورن پلاس یا شاهین ، کدام برنده مقایسه است؟

گفتیم که در طراحی ظاهری شاهین خودرویی پیشرو بود و توانست رقیب خود از شرکت ایران خودرو را زمین بزند، اما در طراحی داخلی سایپا عملکرد خوبی از خود نشان نداده است. یکی از ناخوشایندترین قسمت‌های طراحی کابین سایپا شاهین داشبورد آن محسوب می‌شود که اگرچه از داشبورد سورن پلاس جدیدتر است، اما طرح ناپخته‌ای دارد.

کیفیت متریال و موادی که در کابین سمند سورن پلاس به کار رفته در قیاس با شاهین بهتر ارزیابی می‌شود و داشبورد این سدان ملی اگرچه ساده است، اما مشتری‌پسند به حساب می‌آید. بنابراین به نظر می‌رسد در رقابت بین طراحی داخلی این دو سدان داخلی سورن پلاس با اندکی اختلاف برنده می‌شود.

خوشبختانه به علت فاصله محوری مناسبی که در هر دو خودرو وجود دارد، فضای کافی برای سرنشینان ایجاد شده و ردیف عقب نسبتا جادار و برای افراد بزرگسال طراحی شده است. البته فضا کمی در سورن پلاس بهتر خواهد بود، چرا که فاصله محوری آن بیشتر است. از طرفی ظرفیت صندوق بار سمند سورن پلاس نزدیک به 80 لیتر بیشتر از سایپا شاهین است و برای سفرهای خانوادگی جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی سایپا شاهین و سورن پلاس

سورن پلاس یا شاهین ، کدام برنده مقایسه است؟

در بخش مشخصات فنی، این دو خودرو شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. پیشرانه سورن پلاس و شاهین قرابت جالبی با هم دارند و از نظر قدرت و توان خروجی تفاوتی بین آنها دیده نمی‌شود. سورن پلاس مجهز به یک پیشرانه 1.7 لیتری EF7 است که می‌تواند حداکثر قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن‌متر را تولید کند و این در حالی است که شاهین مجهز به پیشرانه‌ای است که می‌تواند قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر را تولید نماید.

نوع موتور سورن پلاس تنفس طبیعی 16 سوپاپه است، ولی پیشرانه سایپا شاهین با حجم 1.5 لیتری و از نوع 8 سوپاپه توربوشارژ خواهد بود. موتورهای تنفس طبیعی استهلاک کمتری دارند، در حالی که موتور شاهین به علت مکش توربوشارژ هزینه‌های نگهداری را بالا می‌برد. از طرفی مشتریان شاهین باید بدانند که شاهین روی مصرف بنزین و کیفیت سوخت حساس است و باید روغن آن منظم تعویض شود.

سایپا شاهین در هر 100 کیلومتر 7.2 لیتر سوخت مصرف می‌کند و سمند سورن پلاس 1.36 لیتر سوخت بیشتر می‌سوزاند. شتاب صفر تا صد شاهین در 13.5 ثانیه محقق می‌شود و سورن پلاس با ثبت رکورد 12 ثانیه برتری محسوسی در این قسمت دارد. کیفیت سواری سورن پلاس نرم‌تر و چابک‌تر سایپا شاهین است.

توجه داشته باشید که پیشرانه تنفس طبیعی محصول ایران خودرو صدای نرم‌تری تولید خواهد کرد و می‌تواند چالاک‌تر از پیشرانه رقیب رفتار کند؛ زیرا سایپا شاهین مجهز به سیستم توربوشارژ است که هم سر و صدای بیشتری تولید می‌کند و هم نمی‌تواند شتاب بهتری ارائه دهد.

سورن پلاس یا شاهین ، کدام برنده مقایسه است؟

کنترل هر دو خودرو و میزان تسلط راننده در شرایط عادی مناسب و قابل قبول ارزیابی می‌شود. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که سورن پلاس ممکن است گاهاً در سر پیچ جاده‌ها پایداری بهتری از خود نشان دهد. راننده شاهین می‌تواند روی جاده و بدنه خودرو مسلط‌تر باشد، زیرا سیستم ترمزگیری این خودرو قدرتمند است و خیال سرنشینان را راحت می‌کند. یکی از تفاوت‌های مهم این دو خودرو به نوع ترمزهای عقب برمی‌گردد. سورن پلاس از ترمزهای عقب کاسه‌ای استفاده می‌کند، در حالی که خودروی رقیب مجهز به سیستم ترمز عقب دیسکی است.

امکانات رفاهی و آپشن‌های سورن پلاس و سایپا شاهین

گفتیم که سایپا شاهین محصول تازه‌وارد گروه خودروسازی سایپا است و مسلما امکانات جدیدتر و بیشتری نسبت به سورن پلاس قدیمی ایران خودرو خواهد داشت. البته شاهین در مقایسه با سایر محصولات بازار کمبودهای جدی دارد، اما در قیاس با سورن پلاس می‌توان گفت پیروز میدان به حساب می‌آید.

از جمله امکانات محصول نارنجی‌پوشان جاده مخصوص می‌توان به سانروف، روکش صندلی چرمی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی مولتی مدیا 7 اینچی، اتولایت، دوربین عقب، نویگیشن، فرمان برقی و حسگر فشار باد تایرها اشاره کرد که در رقیب وجود ندارد. از طرفی سمند سورن پلاس هم مجهز به آپشن‌هایی نظیر کروز کنترل، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و گرم کن آینه‌های جانبی است که در شاهین دنده‌ای دیده نمی‌شود.

سورن پلاس یا شاهین ، کدام برنده مقایسه است؟

همچنین آپشن‌های مشترک این دو خودروی سدان عبارتند از: دو کیسه هوا، حسگر پارک عقب، دی لایت، چراغ بدرقه، تهویه اتوماتیک و آینه‌های جانبی تاشونده برقی. متاسفانه همچون سایر خودروهای تولید داخل نمی‌توان صحبت چندانی درباره کیفیت و سطح ایمنی این محصولات کرد، زیرا آمار درست و دقیقی وجود ندارد.

البته محصول سایپا در تست‌های تصادف جاده‌ای اروپا حضور یافته و به همین دلیل می‌توان گفت به احتمال زیاد وضعیت این محصول بهتر از سورن پلاس خواهد بود. همچنین محصول ایران خودرو مجهز به پلتفرمی قدیمی است و همین نکته روی کیفیت ایمنی آن اثر می‌گذارد.

سخن پایانی

سورن پلاس یا شاهین ، کدام برنده مقایسه است؟

معمولا در مقایسه بین دو خودرو، هر یک دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی هستند که در رقیب وجود ندارد و مردم نیز سلیقه مخصوص به خود را دارند. بنابراین اگر به فکر خرید خودرویی هستید که دارای مشخصاتی همچون کابین جادار و با کیفیت‌تر، صندوق عقب بزرگتر، پیشرانه کم‌دردسرتر و چابکی بهتر باشد، سورن پلاس گزینه خوبی به شمار می‌رود. از طرفی با انتخاب این گزینه امکاناتی نظیر کروز کنترل و تنظیم برقی صندلی‌ها نصیبتان خواهد شد.

ولی اگر جزو آن دسته از مشتریانی هستید که تمایل به خرید خودرویی زیبا و مدرن با ایمنی بالا، پرستیژ بیشتر و جدیدتر دارید، سایپا شاهین بهترین انتخاب خواهد بود. اگر سایپا برای شاهین دنده‌ای موتور تنفس طبیعی 16 سوپاپه نصب می‌کرد همه چیز متفاوت می‌شد. در مجموع موتور توربوشارژ در کنار مزایایی که دارد، حساسیت‌های زیادی هم نصیبش شده که باید به آن‌ها توجه کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟