قفل رادار جت‌های «اف-16» یونان روی جنگنده‌های ترکیه


قفل رادار جت‌های «اف-16» یونان روی جنگنده‌های ترکیه

یک مقام دولت ترکیه شبانگاه سه شنبه به وقت تهران مدعی قفل راداری جنگنده‌های یونان بر جنگنده‌های «اف-۱۶» ترکیه شد.

یک مقام دولت ترکیه شبانگاه سه شنبه به وقت تهران مدعی قفل راداری جنگنده‌های یونان بر جنگنده‌های «اف-۱۶» ترکیه شد.

به گزارش منابع خبری، «رجب سویلو» از مقام‌های دولت ترکیه در توییتی نوشت: «وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که جنگنده‌های اف-۱۶ یونان هنگام انجام یک ماموریت مهم ناتو در شرق دریای مدیترانه بر روی جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه قفل راداری کردند.»

سویلو گفت که به دنبال این حادثه ترکیه وابسته نظامی یونان را احضار و به ناتو شکایت کرد.

این در حالی است که رسانه‌های یونانی روز سه شنبه از ماموریت تاکتیکی جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه بر فراز چند جزیره یونان در دریای اژه خبر دادند.

قفل رادار جت‌های «اف-16» یونان روی جنگنده‌های ترکیه

به گزارش روزنامه «پروتوثما» وزارت دفاع یونان اعلام کرد که دو فروند جنگنده اف-۱۶ ترکیه بر فراز جزیره «دیوینا» و جزیره «کامیلونیسی» در شمال غربی «کاسوس» در ارتفاع ۲۷ هزار پایی پرواز کردند. این وزارتخانه از رهگیری جنگنده‌های ترکیه از سوی هواپیماهای نظامی یونان خبر داد.

یونان و ترکیه دو کشور همسایه همواره همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی متهم می‌کنند. ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، نزدیک سواحل ترکیه و در بسیاری از موارد از ساحل قابل مشاهده است، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس» باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در جزایر اکیدا ممنوع است.

این دو کشور در حیطه نظامی نیز به شدن باهم رقابت دارند. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است. یونان همچنین نامه‌ای را برای خرید یک اسکادران از جنگنده‌های «اف-۳۵» در ماه ژوئن به ایالات متحده ارسال کرد.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اخیرا با بیان مجدد درخواست آنکارا مبنی بر غیرنظامی کردن جزایر مورد اختلاف در شرق دریای اژه تهدید کرد که در صورت عدم رعایت یونان، اقدام پیشگیرانه انجام خواهد داد. آکار اظهار داشت: «آیا این حق دفاع از خود را ایجاد نمی کند؟ آیا استقرار سلاح جلوی ما تهدیدی برای کشور ما نیست؟»

وی ضمن متهم کردن یونان به «لفاظی‌های تهاجمی» علیه آنکارا گفت که افزایش بودجه دفاعی این کشور نشان می‌دهد که یونان مشکلی با ترکیه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط