پیش‌بینی اقتصاددانان آمریکایی درباره رکود اقتصادی این کشور


پیش‌بینی اقتصاددانان آمریکایی درباره رکود اقتصادی این کشور

گمانه‌زنی‌ها درباره ورود اقتصاد آمریکا به شرایط رکود در کنار نرخ افزایشی تورم در این‌ کشور، تحلیل‌های مختلفی را به دنبال داشته‌است که در این میان نتایح یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد اکثریت اقتصاددان‌های آمریکایی وقوع رکود اقتصادی در آمریکا را اجتناب ناپذیر می‌دانند.

این نظرسنجی توسط اداره ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا(NBER) میان ۱۹۸ اقتصاددان عضو انجمن ملی اقتصاد کسب و کار این کشور (NABE) انجام شد.

بر این اساس، ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند رکود اقتصادی در آمریکا تا میانه سال آینده میلادی (خردادماه ۱۴۰۲) رخ خواهد داد - اگر تاکنون اتفاق نیفتاده باشد.

این یافته‌های دلهره‌آور نشان داد که ۱۹ درصد از اقتصاددان‌های این انجمن بر این باورند که اقتصاد آمریکا از چندی پیش وارد رکود شده است. ۲۰ درصد از پرسش‌شوندگان نیز بر این عقیده‌اند که تا میانه سال آینده میلادی (خردادماه ۱۴۰۲) رکودی مشاهده نخواهد شد.

همچنین ۷۳ درصد از پیش‌بینی‌کنندگان نسبت به اینکه بانک مرکزی آمریکا بتواند بدون وارد کردن اقتصاد این کشور به شرایط رکود، تورم در این کشور را به ۲ درصد کاهش دهد، ابراز تردید کردند.

در این میان تنها ۱۳ درصد از این اقتصاددانان به بانک مرکزی برای انجام این مسئولیت اعتماد دارند.

به گفته «دیوید آلتیگ» رییس انجمن ملی اقتصاد کسب و کار آمریکا اینکه طیف گسترده‌ای از پیش‌بینی‌ها برای آینده اقتصاد این کشور وجود دارد، نشان از دورنمای گنگ و مبهم این مساله دارد و این برای اقتصاد آمریکا یک موضوع عادی نیست.

«جروم پاول» رئیس بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) ماه گذشته در یک نشست خبری مدعی شد که برای مهار تورم بدون حرکت در مسیر رکود اقتصادی همچنان امید باقی است. با این وجود، وی اذعان داشت که این امید پس از آنکه بانک مرکزی آمریکا در راستای جلوگیری از رشد تورم، نرخ بهره را افزایش داد، کمرنگ‌تر شده‌است.

تورم در آمریکا امسال به بالاترین نرخ در چند دهه گذشته رسید و حتی رکورد سال ۱۹۸۲ را شکست.

هفته گذشته نشریه نیویورک پست با انتشار یافته‌های نظر سنجی اخیر شرکت سرمایه‌گذاری «استیفل» آمریکا نوشت که شرکت‌های‌ بزرگ آمریکایی و سرمایه‌گذاران این کشور نگران از رکود اقتصادی، به برنامه‌ریزی برای پیشامدهای احتمالی ناشی از این رکود گسترده روی‌ آورده‌اند.

پیش‌بینی اقتصاددانان آمریکایی درباره رکود اقتصادی این کشور

این درحالی است که با وجود کوچک شدن اقتصاد آمریکا و رشد منفی تولید ناخالص داخلی این کشور در دو دوره متوالی سه ماهه، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته در اظهاراتی ادعا کرد که اقتصاد این کشور در مسیر درستی قرار دارد و تعجبی ندارد که اقتصاد در حال کند شدن است زیرا بانک مرکزی به دنبال مقابله با تورم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»