انهدام 3 باند جعل مدارک دانشگاه آزاد


انهدام 3 باند جعل مدارک دانشگاه آزاد

به گفته رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی ۳ باند جعل مدارک دانشگاه آزاد طی یک سال گذشته شناسایی و منهدم شدند.

انهدام 3 باند جعل مدارک دانشگاه آزاد

به گزارش راهبرد معاصر محمدجواد فرهنگ، رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، به ارائه توضیحاتی در خصوص جعل مدرک دانشگاه و موضوعات مربوط به حراست در صفحه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (azad_daneshjoo) پرداخت.

فرهنگ با بیان اینکه متأسفانه فضای مجازی و ارتباطات اینترنتی زمینه انواع کلاهبرداری ها را در کشور به وجود آورده است، گفت: موضوع بحث جعل و سوء استفاده از مدارک تحصیلی از زمان تشکیل مؤسسات آموزشی وجود داشته و سابقه زیادی دارد؛ اما امروزه به خاطر گستردگی ارتباطات در حوزه فضای مجازی و اینترنت، این موضوع خیلی ملموس تر و بیشتر شده است، چرا که منافع مالی گسترده ای را برای سوء استفاده گران این عرصه فراهم می‌کند.

وی افزود: مدارک در دانشگاه آزاد اسلامی طی یک فرایندی تولید می شود. تمامی مدارک دانشجو بعد از گذراندن دوران تحصیل، پس از بررسی در آموزش دانشگاه به اداره فارغ التحصیلی واحد دانشگاهی ارسال ومجدد بررسی می شود. و در نهایت برای صدور دانشنامه به اداره کل فارغ التحصیلی سازمان مرکزی منتقل می شود. اداره کل فارغ التحصیلی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز تمامی مدارک تحصیلی را به صورت فیزیکی و دیجیتال مورد بررسی قرار می دهد. باید توجه داشته باشیم که درزمان ورود به دانشگاه باید داوطلبین ورود به دانشگاه حتماً باید توسط مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه سند پذیرش برای وی صادر شود.

فرهنگ در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه با راه اندازی سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی، امکان جعل مدارک وجود ندارد، گفت: در مدتی که مسئولیت مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی را پذیرفتیم، موردی که مدرک جعلی باشد و استعلام آن مثبت باشد، مشاهده نکردم. دلیل آن است که در سامانه های جدید به ویژه سامانه آموزشیار، دقیقاً امکان رصد اطلاعات وجود دارد که در چه زمانی و در چه تاریخی اطلاعات را وارد سامانه شده است.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر در یک واحد دانشگاهی فردی متخلف بخواهد از موقعیت خویش استفاده و در سیستم آموزشیار دیتاسازی کند، به راحتی قابل شناسایی خواهد بود، چرا که زمان ورود، تاریخ، ساعت و سیستمی که توسط آن اطلاعات وارد شده است، قابل شناسایی است. ضمن اینکه در سه مرحله بررسی می شود تا کوچکترین مشکل کشف شود.

فرهنگ تصریح کرد: با توجه به تدابیر امنیتی احتمال جعل مدرک از سوی بدنه دانشگاه آزاد اسلامی بسیار ضعیف است و کلاهبردان معمولاً برای اعتمادسازی، ملاقات های کاری خود را در واحدهای دانشگاهی یا حتی در سازمان مرکزی انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: در طی یک سال گذشته بالغ بر 3 باند جعل مدارک دانشگاه آزاد اسلامی درتهران، غرب و جنوب کشور توسط مرکز حراست شناسایی و توسط مراجع انتظامی، امنیتی و سیستم قضایی متلاشی شدند.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه هدف عمده تبلیغاتی که در شبکه های مجازی صورت می گیرد، کلاهبرداری از افراد است، گفت: این افراد سایت هایی مثل سایت دانشگاه آزاد اسلامی طراحی کردند که حتی شماره دانشجویی هم به دانشجویان می دهد. اما باید توجه داشته باشید که آدرس آن با سایت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: از طریق پلیس فتا و پلیس آگاهی، برخی از سایت های را مسدود کردیم. اما آدرس و هاست برخی از این سایت ها و شبکه های مجرمانه در خارج از کشور است.

فرهنگ به راه اندازی سامانه استعلام تأییدیه تحصیلی دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: تنها مرجع پاسخ رسمی الکترونیکی و استعلام تأییدیه دانشنامه های صادره از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، سامانه فوق است. راه اندازی سامانه استعلام تأییدیه تحصیلی دانش آموختگان (estelam.iau.ir) یکی از اقدامات برجسته دانشگاه آزاد اسلامی برای تسریع وتسهیل فرایند استعلام مدرک وهمچنین مقابله باافراد وباندهای جعل وفروش مدارک راه اندازی شده است.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دانشنامه های دانشگاه آزاد اسلامی، پروتکل ها و استانداردهای امنیتی همانند اسکناس طراحی شده است، اظهار داشت: چاپخانه ای که دانشنامه فارالتحصیلی در آن چاپ می شود، جایی است که اسکناس ملی واروراق بهادار چاپ می شود و دارای لایه های حفاظتی است، وامکان جعل بسیار ضعیف است.ضمن اینکه برای هر دانشنامه شماره سریالی صادر میشود که منحصر به فرد وشرایط نگهداری و صدور آن با نظارت حراست انجام می‌شود.

باید تفکر عقلانی در محیط دانشگاه ها که محیط علم، تحقیق و پژوهش هستند، حاکم شود

وی در ادامه سخنان خود در خصوص پوشش و شئون رفتاری و آراستگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این موضوع متولی خاصی ندارد و مجموعه ای از ارکان دانشگاه همچون معاونت فرهنگی دانشجویی، حراست، اساتید، نهاد مقام معظم رهبری وحتی نهادهای دانشجویی و ... در اجرای آن سهم دارند. دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه بخشنامه ای چند سال قبل صادر و به تمام واحدها ابلاغ کرده است.

فرهنگ با تأکید بر اینکه محیط دانشگاه به دلیل آنکه محیط تعلیم و تربیت است، مقدس و حائز اهمیت است، افزود: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا بیانیه ای با عنوان بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی در بازگشایی دانشگاهها به صورت حضوری بعد از کرونا تنظیم و ابلاغ کردند که بیانگر اهمیت این موضوع از دیدگاه رئیس دانشگاه و مسئولان آن است.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آراستگی و حفظ شئون رفتاری در محیط دانشگاه، سبب ایجاد امنیت روانی و آسایش و آرامش خاطر دانشجویان در محیط علم و دانش می شود. بحث شئون رفتاری را باید یک مبحث عقلانی بدانیم. باید تفکر عقلانی در محیط دانشگاه ها که محیط علم، تحقیق و پژوهش هستند، حاکم شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری سلیقه ای برخورد می شود، گفت: این گونه نیست، اصول یکسان است، اابته در برخی استانهای کشور بنا به شرایط فرهنگی و بومی شهرها ممکن است این قوانین از لحاظ شکل و اجرا تغییر کند. اجرای مقررات دانشگاه ضروری و لازم الاجراست. اگر قوانین رعایت نشود، فضای دانشگاه از محیط یادگیری خارج می شود.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، قانون مداری و اخلاق را سرلوحه فعالیت های این مرکز دانست و گفت: فلسفه حراست به معنای پیشگیری است. ما در مرکز حراست به دنبال پیشگیری از وقوع تخلف هستیم تا کمتر دچار آسیب شویم. مقابله با تهدیدات و کاهش آسیب پذیری از جمله اقدامات پیشگرانه است.

وی درخصوص نحوه حمایت مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویان در برابر برخی از تخلفات اساتید، گفت: دانشجویان می توانند شکایت خود را به صورت مستقیم از طریق دفاتر حراست و همکاران بنده در واحدهای دانشگاهی ویااز طریق ایمیل سایت مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی ارسال، ثبت و پیگیری کنند./تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل