وزارت بازرگانی، وزارت واردات است!


وزارت بازرگانی، وزارت واردات است!

یک نماینده مجلس گفت: موافقان احیای وزارت بازرگانی هدفی جز دخالت بیشتر در بازار ندارد، لذا با تشکیل این وزارتخانه مجددا شاهد واردات گسترده، فساد، رانت و نابودی تولید داخلی خواهیم بود.

وزارت بازرگانی، وزارت واردات است!

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی اکبر علیزاده برمی» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت: در حال حاضر دولت سیزدهم ایجاد تحول اقتصادی قابل ملاحظه‌ای در حوزه‎‌های مختلفی از اقتصاد کشور از جمله صادرات غیر نفتی، افزایش تعداد رایزن‌های تجاری ایران در دیگر کشورها، افزایش تولید آهن، فولاد و سیمان داشته است در چنین شرایطی اگر وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن جدا شود اتفاقات ناگواری در ساختار اقتصادی کشور رخ خواهد داد.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس فعالیت وزارت بازرگانی در سال‌های نخستین انقلاب را یک تجربه نا موفق در ساختار اقتصادی کشور بیان کرد و گفت: در سال‌های آغازین انقلاب این وزارتخانه برای رسیدگی به امر بازرگانی تشکیل شد، اما در واقع آن وزارتخانه، وزارت واردات و رانت بود. در آن مقطع از زمان عمده‌ی صادرات کشور بر نفت استوار بود و وزارت بازرگانی هم فقط بر بحث واردات تمرکز داشت. این مسئله در نهایت باعث ایجاد خدشه به خودکفایی برخی تولیدات ملی انجامید.


وی ایجاد خدشه در خودکفایی تولید برخی از محصولات کشاورزی را نمونه ابتدایی احیای وزارت بازرگانی عنوان کرد و توضیح داد: در حال حاضر ایران از مقام صادرکننده گندم به یک واردکننده تبدیل شده است. علاوه بر این زمانی در تأمین نهاده‌های دامی مشکل خاصی نداشتیم، اما اکنون مجبوریم حدود ۹۰ درصد از آن را از خارج وارد کنیم.


علیزاده تاکید کرد: موافقان احیای مجدد وزارت بازرگانی ، هدفی جز تنظیم بازار و دخالت بیشتر با ارز‌های نفتی را ندارند و تنها به دنبال واردات هستند. در صورت تشکیل وزارت بازرگانی، دوباره شاهد واردات گسترده، فساد، رانت و نابودی تولید داخلی خواهیم بود.


این نماینده مجلس با طرح این پرسش که آیا الان وزارت صنایع و معادن از انجام وظایف خودش جا مانده است، گفت: در حال حاضر بخش‌های صنعت، معدن و تجارت کشور در وزارت صمت در حال شکوفایی است و اکنون با ایجاد وزارت بازرگانی نباید به این شکوفایی ضربه بزنیم. انجام این اقدام در شرایط فعلی سردرگمی شدید بخش بازرگانی و صنعت را به دنبال خواهد داشت و به تولید به شدت ضربه خواهد زد.

وی در پایان پیرامون قانون انتزاع نیز عنوان کرد: طی سال‌های گذشته همیشه کشاورزی فدای صنعت شده است. مجلس قانونی را با عنوان قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب کرده است که در ابتدا به اجرا در آمد و نتایج خوبی داشت. اما این قانون در دولت قبلی ملغی شد و نتایج فاجعه باری برای بخش کشاورزی ایجاد کرد. عمل به این قانون می‌تواند به عنوان بستری برای شکوفایی اقتصادی و بالا بردن بهره وری کشاورزی در کشورمان باشد.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی