«حکومت هزار فامیل» در ایران چگونه بود؟


«حکومت هزار فامیل» در ایران چگونه بود؟

در ایران «حکومت هزار فامیل» کدام حکومت بود؟ حکومت پهلوی بود که چنین بود: «اگر به فهرست وزیران و نمایندگان و مقامات در دوره پنجاه‌ساله پهلوی نگاه کنیم به‌ندرت به اسمی برمی‌خوریم که با هزار فامیل بستگی و رابطه نداشته باشد».

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: «هزار فامیل» اصطلاحی است که برای حکومت پهلوی به‌کار می‌برند وگرنه در واقع حدود ۱۰۰ فامیل بوده‌اند این قدرتمندان. معلوم هم هست که کدام فامیل‌ها بودند و معروف‌ترین‌شان این‌ها بودند: «فرمانفرماها و بختیاری‌ها و قوام‌ها و علم‌ها و اعلم‌ها و دولوها و پیرنیاها و اتابکی‌ها و قراگوزلوها و اردلان‌ها و زنگنه‌ها و افشارها و عضدها و فیروزها و امینی‌ها و متین‌دفتری‌ها و هدایت‌ها و بیات‌ها و... قدرت واقعی را در دست داشتند».

بخشی از این خاندان‌های قدرتمند از دوره قاجار آمده بودند و در دوره پهلوی هم همچنان قدرت داشتند و بخشی دیگر از وابستگان خاندان پهلوی بودند و تازه به دوران رسیده! حالا واقعا قدرت دست این‌ها بود؟ یک نمونه خاندان آموزگار است که این‌طوری بود وضعیتشان: «پدر این خانواده یعنی حبیب‌الله آموزگار چهار پسر به نام‏‌های جمشید، جهانگیر، هوشنگ و کورس داشت که همگی آنها مشاغل مهم کشوری را به اشکال مختلف و در موقعیت‌های گوناگون در اختیار داشتند. حبیب‌‏الله، خود سال‌های طولانی در حکومت رضاخان و اوایل حکومت محمدرضا مسئولیت‌های مختلف ازجمله وزارت فرهنگ را برعهده داشت. با تشکیل مجلس سنا حبیب‌‏الله در دوره دوم و سوم به‌عنوان سناتور انتصابی از شیراز به نمایندگی رسید... فرزندان او نیز به‌ ترتیب سن هر کدام توانستند از طریق زد و بندهای درون حکومتی و ساخت و پاخت سیاسی با انگلیس و آمریکا به مسئولیت‌های مختلف دست یابند».

حالا چه مسئولیت‌هایی گرفتند؟ در این حد بود مسئولیت‌هایشان: «سه نفرشان وزیر شدند و یکی‌شان نخست‌وزیر هم شد و یکی دیگر از پسرانش هم مشاغل مدیریتی رده بالا داشت».

«حکومت هزار فامیل» در ایران چگونه بود؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)