«سرود» پشتوانه می‌خواهد/ پیشنهاد تشکیل یک کانون فرهنگی منسجم


«سرود» پشتوانه می‌خواهد/ پیشنهاد تشکیل یک کانون فرهنگی منسجم

مسئول لیگ سرود مرکز موسیقی مأوا معتقد است «زبده‌گزینی» و «زبده‌گرایی» در سرود نیازمند پشتوانه‌ای است که بتواند به مثابه یک کانون فرهنگی در مقوله بسیار مهمی چون سرود ایفای نقش کند.

سهیل سرافرازی کارشناس و مسئول لیگ سرود مرکز موسیقی مأوا در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به شرایط و ضروریات توجه مجموعه‌های فرهنگی مرتبط با سرود برای ایفای نقش مؤثر این هنر مردمی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری توضیح داد: مقام معظم رهبری در پیامی که به مناسبت اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر صادر فرمودند بر زبده‌گزینی در شعر، صدا و آهنگ در سرودها و انتخاب موضوعات اسلامی، انقلابی و ملی تأکید کردند. که به اعتقاد من همه موارد مورد توجه ایشان موضوعات بسیار ارزشمند و در عین حال مهمی هستند که باید مورد توجه دست‌اندرکاران عرصه سرود قرار گیرد.

وی افزود: موضوع زبده گزینی در حوزه سرود یکی از مهم‌ترین مباحثی است که به نظر من می‌تواند پشتوانه بزرگی برای این مقوله و حتی گستره موسیقی باشد. اما این زبده گرایی و زبده گزینی که رهبری با نهایت ظرافت و اندیشمندی روی آن تاکید فرمودند نیازمند پشتوانه فرهنگی است که پیش نیاز آن تشکیل یک کانون فرهنگی با حضور همه مجموعه‌های مرتبط با سرود است. شرایطی که بتواند برای تأمین تولیدات و محتوا از منبع خودش تأمین کند. این رویکرد به اعتقاد من می‌تواند یکی از اولویت‌های زبده گزینی در حوزه سرود باشد، چارچوبی که متناسب با تکنولوژی مدرن، باید روز به روز در حال پیشرفت باشد همان گونه که موسیقی در حال پیشرفت است و از ابزارهای متفاوتی همواره برای جلب مخاطب استفاده می‌کند. بنابراین «به روز بودن»، «سواد آکادمیک» و «تعلق به ذات فرهنگ» در همان چارچوبی که پیرامون سرود به عنوان یکی مهم‌ترین ظرفیت‌های هنری برای ارائه موضوعات و اولویت‌های معرفتی تعریف شده، می‌تواند از این پس در گستره بیشتری مورد توجه مجموعه‌های فرهنگی باشد.

مسئول لیگ سرود مرکز موسیقی مأوا ادامه داد: آنچه ما در مرکز موسیقی مأوا طی سال‌های گذشته روی آن تاکید داشته و داریم، تلاش برای حرکت در چنین مسیری است که به آن اشاره کردم چراکه معتقدیم به عنوان خادم در حوزه فرهنگ و هنر باید در مسیر آموزش و توسعه و بهبود وضعیت موجود گام‌های مؤثری برداریم. من بر این باورم این خوراکی که تحت عنوان سرود می‌شناسیم باید مقابله جدی با تهاجم فرهنگی داشته باشد که در این سال‌ها شکل فزاینده ای هم به خود گرفته است. راه مقابله با تهاجم فرهنگی توجه به خودِ فرهنگ و ایجاد بسترهای متفاوت فرهنگی است و سرود قطعاً یکی از مهم‌ترین ابزارها و رویکردها در راه مقابله به تهاجم فکری و فرهنگی است.

«سرود» پشتوانه می‌خواهد/ پیشنهاد تشکیل یک کانون فرهنگی منسجم

سرافرازی گفت: سرود به قدری دربرگیرنده ابزارهای تأثیر و ارتباطی فراوانی است که می‌تواند برای خود برندسازی کند و با استفاده از هنری چون موسیقی به عنوان یک هنر مینی مال تأثیرات شگرف خود را داشته باشد. موسیقی مانند هنرهای دیگر نیست که قدرت انتقال پیامش نیازمند صرف زمان باشد. همه می‌دانیم سرعت فرآیند انتقال پیام در این مقوله هنری بسیار سریع است. پس ما می‌توانیم با استفاده از این هنر مینی مال قطعات متناسب با شرایط فرهنگی جامعه را ساخته و آن را به گونه‌ای طراحی کنیم که بتواند مورد توجه عموم جامعه قرار گیرد. البته که همه می‌دانیم امروزه در بین کشورهایی که تلاش می‌کنند بنیان‌های فرهنگی یک جامعه را مورد هدف قرار دهند، از قبل مطالعات دقیق و حساب شده‌ای صورت گرفته که بتواند این چنین یک موضوع فرهنگی را به جامعه ایرانی منتقل کنند. شرایطی که اگر ما بتوانیم در حوزه سرود روی آن مطالعات روانشناختی و جامعه شناسانه کاربردی و اجرایی داشته باشیم قطعاً ابزار فرهنگی مؤثری برای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن خواهیم داشت.

این کارشناس مسائل فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: آنچه اشاره داشتم، قطعاً دربرگیرنده برنامه‌ریزی بلند مدتی است. چرا که اگر در حوزه فرهنگ و هنر به فکر برنامه‌ریزی کوتاه مدت باشیم متقابلاً در همان زمان کوتاه مدت نیز از بین رفته و نمی‌توانیم به استحکام بنیان‌های توسعه‌ای امیدوار باشیم. فرهنگ و هنر که سرود نیز جزئی از آن است باید دارای پایه‌های مستحکمی باشد که بتواند مبتنی بر رویکردهای خلاقانه و نوین با آنچه در جامعه ایرانی- اسلامی به آن نگاه می‌شود شرایط مؤثری را برای تأثیرپذیری ایفا کند. شرایطی که اگر در بین مجموعه‌های مختلف فرهنگی هنری کشور دربرگیرنده نقطه اشتراکی با تمام سلیقه‌های متفاوت نباشد، قاعدتاً نمی‌توانیم به ارائه یک محتوای مناسب و پذیرش آن توسط مخاطب امیدوار باشیم.

مسئول لیگ سرود مرکز موسیقی مأوا ضمن توضیحاتی درباره نحوه مشارکت هنرمندان در این عرصه، گفت: مسیری که بتواند دربرگیرنده مؤلفه‌های دقیق و کارشناسی شده فرهنگی هنری باشد، به خودی خود موجب می‌شود که طیف زیادی از هنرمندان وارد این مسیر خروشان شوند اما اگر این پی‌ریزی و برنامه‌ریزی در مدل نقطه گذاری شده خود توسط مجموعه‌های مختلف فرهنگی مرتبط با سرود به هم متصل نشوند آن گاه هدف‌گذاری‌ها نیز منسجم نخواهد بود و نمی‌تواند سرود را به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برساند. شرایطی که قطعاً و حتماً با آنچه مقام معظم رهبری در پیام اخیرشان به آن اشاره داشتند، می‌تواند بهترین و مؤثرترین چراغ راه برای همه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟