تحریک مغز حافظه را حداقل برای یک ماه بهبود می بخشد


یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد تحریک الکتریکی مغز به مدت ۲۰ دقیقه در چهار روز متوالی می تواند دو نوع حافظه مختلف را در افراد ۶۵ سال و بالاتر برای حداقل یک ماه بهبود بخشد. به گزارش...

تحریک مغز حافظه را حداقل برای یک ماه بهبود می بخشد

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد تحریک الکتریکی مغز به مدت ۲۰ دقیقه در چهار روز متوالی می تواند دو نوع حافظه مختلف را در افراد ۶۵ سال و بالاتر برای حداقل یک ماه بهبود بخشد.

به گزارش سیناپرس، محققان در مطالعات جدید خود موفق به کشف راهی برای تقویت حافظه افراد مسن به کمک تحریک الکتریکی مغز شدند. این روش غیر تهاجمی برای تقویت حافظه ممکن است به بهبود فعالیت های روزانه با بالا رفتن سن جمعیت جهانی کمک کند.

محققان معتقدند: به خاطر سپردن موضوعاتی مانند شماره سکوی قطار هنگام سفر، برای مدت کوتاهی به حافظه کاری نیاز دارد، در حالی که یادآوری جایی که ماشین خود را در پارکینگ فرودگاه پس از تعطیلات جا گذاشته اید، نمونه ای از حافظه بلند مدت است. عملکرد افراد در این نوع حافظه ها بسیار متفاوت است و متاسفانه با افزایش سن، عملکرد آن ها کاهش می یابد.

هدف رابرت راینهارت و همکارانش در مطالعات جدید خود، بهبود هر دو نوع حافظه در ۱۵۰ فرد بین ۶۵ تا ۸۸ سال بود. نویسندگان جریان های الکتریکی را از طریق الکترودهای تعبیه شده در کلاهی که شرکت کنندگان هنگام شنیدن بر سر داشتند، به مغز آن ها هدایت و بلافاصله پنج لیست ۲۰ کلمه ای را به آن ها ارائه کردند.

بر اساس تحقیقات قبلی، پژوهشگران این تیم مطالعاتی، دو ناحیه خاص مغز را با دو فرکانس تحریک مجزا مورد هدف قرار دادند. هدف قرار دادن لوبول آهیانه تحتانی در فرکانس ۴ هرتز برای بهبود یادآوری کلمات انتهای لیست، نشان دهنده ذخیره این اطلاعات در بخش حافظه کاری مغز بود، در حالی که هدف قرار دادن قشر جلوی پیشانی و بخش پشتی جانبی در فرکانس ۶۰ هرتز باعث بهبود یادآوری کلمات موجود در ابتدای لیست شد.

به گزارش سیناپرس، یافته های این مطالعه منعکس کننده روند ذخیره سازی در حافظه بلند مدت شرکت کنندگانی است که کمترین عملکرد شناختی را در شروع مطالعه داشتند. این افراد بیشترین سود را از تحریک الکتریکی مغز برده و بهبود حافظه بیشتری را تجربه کردند.

این قدرت حافظه برای حدود یک ماه باقی مانده و در حال حاضر محققان معتقدند تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این اثرات می‌توانند بیش از یک ماه ادامه داشته باشند یا خیر و اینکه آیا این روش ‌های خاص می ‌توانند عملکرد حافظه را در افراد مبتلا به اختلالات شناختی ناشی از اختلالات مغزی و در افرادی که در معرض خطر زوال عقل قرار دارند نیز تقویت کنند، مورد نیاز است.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Neuroscience منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس