حمایت از بنگاه‌های تولیدی در دولت سیزدهم


حمایت از بنگاه‌های تولیدی در دولت سیزدهم

شناسایی ۱۰۰ نقطه بحرانی اشتغال در کشور از مردادماه سال گذشته تا کنون، باهدف توسعه اشتغال پایدار در مناطق بحرانی با استفاده شاخص‌های مختلف و بازدیدهای میدانی صورت گرفت تا با حداقل سرمایه‌گذاری حداکثر اشتغال‌ها ایجاد شوند.

حمایت از بنگاه‌های تولیدی در دولت سیزدهم

یکی از اولویت‌های این دولت رفع موانع تولید، ثبات اشتغال موجود و ایجاد اشتغال است در همین راستا استقرار نرم‌افزاری زیست‌بوم ملی اشتغال کشور با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد.

بازیگران زیست‌بوم ملی اشتغال کشور در سامانه رصد اشتغال مشخص و وظایف آنها تعیین شد و برای ثبت تعهد اشتغال دستگاه‌ها «سامانه رصد اشتغال کشور» با مشخصات امکان گزارش‌گیری از مشخصات کامل اشتغال یافتگان جدید در کشور و محل کار آنها، امکان گزارش‌گیری میزان اشتغال‌های ایجاد شده در سطوح ملی، استانی، شهرستانی به تفکیک منطقه و امکان گزارش‌گیری عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در ایجاد اشتغال‌های جدید به تفکیک دستگاه مسئول طراحی شد.

در همین میان سامانه جستجوی شغل باهدف کاهش هزینه‌های جستجوی شغلی، اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان، رضایت‌مندی مخاطبان و در نهایت ایجاد پویایی در بازار کار، راه‌اندازی شد و در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. سامانه جستجوی شغل در بستر فضای مجازی، فرصتی است تا رضایت‌مندی استفاده‌کنندگان از خدمات کاریابی افزایش‌یافته و موجبات کاهش بروکراسی اداری، هزینه‌های جستجوی شغلی، بهبود عملکرد دفاتر کاریابی و ... را فراهم نماید.

در حوزه مشاغل خانگی اقداماتی در این دولت صورت گرفت که به تسهیل در مجوزها انجامید، در راستای مانع‌زدایی، تسهیلگری و تسریع در مجوزهای مشاغل خانگی و در اجرای مصوبه هشتم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، فعالیت در رشته‌های آزاد ثبت محور صرفاً با تکمیل فرم ثبت‌نام و ارائه تعهدنامه به‌صورت خوداظهاری توسط متقاضیان صورت‌گرفته و متقاضی با تعهد به رعایت شرایط درج شده برای هر رشته ثبت محور، فعالیت خود را آغاز کند.

در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، مجوزهای مشاغل خانگی برای رشته‌های مجوز محور ظرف مدت ۳ روز کاری صادر می‌شود در صورت عدم اعلام نظر در موعد مقرر، درخواست از طریق سامانه به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ارسال و مجوز به‌صورت الکترونیکی و خودکار صادر خواهد شد. با پیگیری‌های عمل‌آمده در خصوص رشته‌های ثبت محور و مجوز محور، در حال حاضر رشته‌های مشاغل خانگی به ۵۰۸ رشته شغلی افزایش‌یافته است.

صدور نزدیک به ۹۳ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی، ایجاد اشتغال برای بیش از ۷۱ هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی و پرداخت تسهیلات به بیش از ۳۸ هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه بوده است.

برنامه پایش و نظارت بر مشاغل خانگی از طریق تلفنی، میدانی و نظارت‌های بالادستی طی ۳ گام انجام می‌شود تا آمار اشتغال واقعی دستگاه‌های اجرایی به دست آید. آمار مورد بررسی به بیش از ۲ میلیون و ۴۲ هزار کد ملی و شامل آمار اشتغال ثبت شده در سامانه رصد شد که پس از اعمال صحت‌سنجی‌های میدانی و نظارت‌های بالادستی، آمار اشتغال نهایی در سال ۱۴۰۰، معادل ۷۸۳ هزار و ۵۰۹ کد ملی و در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۰، معادل ۵۴۸ هزار و ۴۵۶ کد ملی است.

تدوین اطلس الگوهای اشتغال‌زایی کشور از دیگر اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم بود که براین‌اساس ۲۳۷ الگو در ۵۱ دستگاه شناسایی شد.

استمرار اجرای طرح‌های کارورزی، مشوق بیمه کارفرمایی، یارانه دستمزد و مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی بر اساس تکالیف قانونی برنامه ششم و به مقدار منابع تخصیص‌یافته از سازمان برنامه‌وبودجه از دیگر سیاست‌های بازار کار فعال بود که در این دولت موردتوجه قرار گرفت.

در راستای رفع موانع تولید، ۶ هزار بنگاه مشکل‌دار و نیمه‌فعال، ۲۷۶ بنگاه با ظرفیت ایجاد اشتغال بالا و تأیید ۲۴۱ بنگاه قابل حمایت شناسایی شد.

همچنین باهدف رسیدگی و پاسخگوئی مناسب به درخواست‌های متقاضیان حوزه اشتغال و کارآفرینی، میز خدمت ارتباطات مردمی معاونت در سفرهای استانی ریاست‌جمهوری و مقام عالی وزارت تشکیل می‌شود تا ضمن ارائه راهنمایی و مشاوره شغلی به متقاضیان حوزه اشتغال و کارآفرینی، زمینه رفع مسائل و مشکلات متقاضیان فراهم شود.

اقداماتی از جمله شناسایی کارآفرینان برتر، آموزش نیروی انسانی، توانمندسازی مددجویان نهادهای حمایتی در راه‌اندازی کسب‌وکار، ایجاد بستر مناسب برای توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، شناسایی شاغلان خارجی غیرمجاز، بسترسازی لازم ازطریق دفتر امور بین‌الملل برای اعزام نیروی کار مازاد به خارج از کشور از دیگر برنامه‌ها در حوزه اشتغال است که در این دولت از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رقم خورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان