کاخ سفید: خروج ترامپ از برجام، آمریکا را در جهان منزوی کرد


کاخ سفید: خروج ترامپ از برجام، آمریکا را در جهان منزوی کرد

یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به مخالفت متحدان این کشور با خروج از توافق هسته‌ای ایران، گفت واشنگتن نگرانی‌های تل‌آویو درباره بازگشت به برجام را نیز درک می‌کند.

کاخ سفید: خروج ترامپ از برجام، آمریکا را در جهان منزوی کرد

به گزارش راهبرد معاصر؛در ادامه اظهارات متناقض واشنگتن درباره احیای توافق هسته‌ای و اتهام‌زنی به ایران درباره نقض برجام، یک مقام آمریکایی بار دیگر مدعی تمایل این کشور برای بازگشت به این توافق شد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد امروز (چهارشنبه) با متهم کردن ایران به عدم پایبندی کامل به توافق هسته‌ای در گذشته، اما ادعا کرد که دولت آمریکا متعهد به احیای برجام است.

کربی در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز»، که اظهاراتش توسط این شبکه پیام‌های متناقض تعبیر شد، استدلال کرد که خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ باعث شد واشنگتن در برابر متحدانش منزوی شود.

وی اظهار داشت، زمانی که آمریکا در برجام بود، اگر ایران اقدامی در نقض توافق انجام می‌داد، آنگاه خود را منزوی کرد.

به نوشته وبگاه فاکس‌نیوز، این مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید توضیح داد: «زمانی که ما در توافق بودیم، این ایران بود که با عدم سازگاری با آن خود را منزوی می‌کرد، ولی ما با خروج از آن، خود را منزوی کردیم. این تصمیمی بود که متحدان و شرکای اروپایی ما و بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان با آن مخالفت کردند. اکنون ما می‌خواهیم به توافق برگردیم. ما می‌خواهیم ایران به توافق برگردد تا بتوانیم مانع دستیابی آنها به سلاح اتمی شویم».

کربی با بیان اینکه واشنگتن نگرانی‌های رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه غرب آسیا درباره احیای توافق هسته‌ای را درک می‌کند، اما گفت که دولت بایدن مصمم به پیوستن مجدد به برجام و استفاده از دیپلماسی به عنوان ابزاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای است.

وی در ادامه مدعی شد: «حل هر مشکلی در خاورمیانه زمانی دشوارتر می‌شود که شما یک ایران مجهز به سلاح اتمی داشته باشید. اما توافق احیا شده، سخت‌ترین پروتکل‌های بازرسی از تأسیسات ایران را بازمی‌گرداند».

این سیاستمدار آمریکایی افزود: «این مسئله در مورد اعتماد نیست، بلکه در مورد راستی‌آزمایی است. ما می‌توانیم بازرسان را به میدان بفرستیم و ببینیم ایرانی‌ها چه می‌کنند. اگر آنها در معامله تقلب کنند، ما خواهیم فهمید. ما شفافیت و دید بسیار بیشتری نسبت به آنچه در حال حاضر داریم، خواهیم داشت».

پیش از این، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود: «هنوز موضوعات برجسته‌ای باقی مانده که باید حل شوند. برخی شکاف‌ها باید برطرف شوند».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز در واکنش به این اظهارات، تحلیل کرد که آمریکایی‌ها یک الگوی رفتاری دارند مبنی بر اینکه زمانی که به خط پایان در مذاکرات نزدیک می‌شویم مشکلات جدیدی از نظر آنها ظاهر می‌شود./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...