انجام جراحی مغز در حالت بیدار برای بیمار مبتلا به صرع


انجام جراحی مغز در حالت بیدار برای بیمار مبتلا به صرع

بیمار مبتلا به صرع مقاوم به درمان دارویی، در بیمارستان امام حسین (ع) و با همکاری تیم جراحی و بیهوشی، در حالت بیداری مورد عمل جراحی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر محسن کوشا متخصص جراحی مغز و اعصاب از جراحی ضایعه مغزی عامل تشنج در بیمار مبتلا به صرع مقاوم به درمان دارویی در حالت بیدار خبر داد و عنوان کرد: بیمار آقای ۲۹ ساله ای است که به علت تشنج های مداوم مورد بررسی تیم فلوشیپ صرع و تیم فوق تخصصی بیماری های تشنج بیمارستان امام حسین(ع) قرار گرفت و کاندید جراحی شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در این مورد ضایعه ای جنینی در لوب پیشانی (frontal cortex) مغز وجود داشت که بر اثر اختلال در شکل گیری قشر (کورتکس) مغز ایجاد شده و عاملی برای بروز تشنج و رشد سلولی خارج از حد معمول کانونی قشر مخچه (Focal cortical dysplasia, FCD) بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه بیمار در حالت بیدار مورد عمل جراحی قرار گرفت، گفت: به علت قرار گیری محل ضایعه در نزدیکی منطقه حرکتی صورت و دست‌ها، بیمار در حالت بیدار جراحی شد و همکاری کامل با تیم بیهوشی و جراحی را داشت.

دکتر کوشا ضمن تاکید بر بهره گیری از تجهیزات بومی در انجام این جراحی، اظهار کرد: دستگاه ناوبری (Navigation) که تولید داخل است در این جراحی نقش مهمی در تشخیص محل دقیق ضایعه داشته است. همچنین از طریق MRI و ایکاگ (Electrocorticography) حین عمل، عامل تشنج بررسی و با جراحی به صورت کامل برداشته شد.

تفاوت انجام عمل جراحی مغز به صورت معمول و در حالت بیدار

دکتر سهراب سلیمی - فلوشیپ بیهوشی جراحی مغز و اعصاب نیز با اشاره به اهمیت بررسی شرایط و وضعیت بیمار توسط تیم متخصص و فوق تخصص برای انجام جراحی به صورت معمول یا بیدار، تصریح کرد: طبق ارزیابی‌های انجام شده اگر کانون تشنج‌زا در نزدیکی بخش های کنترل کننده عملکردی فرد در مغز باشد، بیمار شانس بیشتری برای جراحی به صورت بیدار دارد تا حین عمل عملکرد این مراکز کنترل شود و هیچ گونه اختلال، ضعف یا نقصانی به مراکز حیاتی که حرکتی، تکلمی و بینایی است، وارد نشود. در این نوع جراحی بیمار پس از عمل به سرعت به شرایط عملکردی قبلی خود بازمی گردد.

وی در خصوص تفاوت این نوع جراحی با جراحی های معمول، بیان کرد: در جراحی‌هایی که به صورت بیدار انجام می شود، حین عمل بیمار با آمادگی هایی که از پیش به او داده شده، همکاری های لازم را با تیم جراحی و تیم بیهوشی دارد، تصاویر و رنگ‌ها را می‌بیند، حرف می زند و می تواند اندام‌های خود را حرکت دهد.

وی ادامه داد: در سایر جراحی‌ها، انتخاب دومی وجود دارد؛ به این معنا که در صورت تشخیص امکان بی حسی محل جراحی، اگر این اقدام موفقیت آمیز صورت نگیرد، همان لحظه امکان بیهوشی عمومی فرد وجود دارد، اما در این عمل، انجام بیهوشی عمومی ممکن است به مرکز تکلم، بینایی یا اندام‌های حرکتی بیمار ضربه عمده‌ای وارد کند. از همین رو تیم در این نوع جراحی انتخاب دومی ندارد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به گفته وی، انجام نوار مغزی حین عمل نیز از دیگر تفاوت های عمده جراحی مغز به صورت بیدار است.

این دانشیار دانشگاه تصریح کرد: پس از رسیدن جراح به نقطه‌ای که باید مداخله صورت گیرد، همراهی تیم با بیمار افزایش می‌یابد و بنا به محل قرار گیری ضایعه درخواست‌هایی برای حرف زدن یا حرکت دادن اندام‌ها از وی صورت می‌گیرد تا مرکز تکلم، بینایی و حرکت فرد ارزیابی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه با تاکید بر اهمیت همراهی بیمار با تیم جراحی و بیهوشی، افزود: پیش از انجام جراحی باید با بیمار صحبت شود تا آمادگی کامل را داشته باشد و درصد موفقیت جراحی افزایش یابد.

وی در پایان بیان کرد: انجام عمل جراحی مغز به صورت بیدار برای بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان، در خارج از کشور هزینه بالایی دارد، بنابراین اگر خدمتی در کشور ارایه می‌شود، باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا بیماران به مراکز ارایه دهنده مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید:

کمک هوش مصنوعی به درمان صرع

۴٧۴٧

کد خبر 1665706

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت