شیوع بیماری آنگارادرمرغداریها/واکسیناسیون مزارع مرغ مادرضروری است


شیوع بیماری آنگارادرمرغداریها/واکسیناسیون مزارع مرغ مادرضروری است

یاسوج- مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: احتمال شیوع بیماری آنگارا با توجه به شیوع در کشور، در واحدهای مرغداری استان وجود دارد و تولید کنندگان باید در این راستا هوشیار باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مختار رجایی فر بعدازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این ویروس نسبت به شرایط محیطی مقاوم بوده و قابلیت ماندگاری برای دوره‌های بعدی جوجه ریزی را نیز دارد و درمان مؤثری برای این بیماری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت HHS یک بیماری عفونی و مسری است که از علائم مشخصه آن درصد ابتلاء و درصد تلفات بالا بوده و مایعات پریکارد افزایش یافته و هپاتیت با کانون‌های نکروزی دیده می‌شود، گفت: آدنو ویروس گروه یک- سروتیپ ۴ می‌باشد که بعضی از عوامل و شرایط فارم باعث افزایش شدت بیماری می‌شوند.

رجایی فر اظهار داشت: بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند بیماری گامبورو، مارک و کم خونی عفونی ماکیان می‌توانند شدت بیماری را افزایش دهند همچنین ممکن است همراه با سایر بیماری‌های طیور از قبیل نیوکاسل ولوژنیک- مایکوپلاسموزیس- سالمونلوزیس و آنفلوانزا باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه بیماری، در سنین بین ۳ تا ۵ هفتگی در جوجه‌های گوشتی مشاهده می‌شود، گفت: این بیماری در گله‌های تخمگذار و مادر نیز رخ می‌دهد و خود را با علائم ظاهری مانند ازدحام کردن، پرهای ژولیده و شروع ناگهانی تلفات، نشان می‌دهد.

وی افزود: با بررسی تغییرات درونی شامل آب آوردگی پرده قلب، تغییر رنگ کبد مورد تائید قرار گرفته و با شروع مرگ و میر یک تا ۱۰ درصد نشان داده شده، ولی گاهی تا ۴۰ درصد می‌رسد و درصد تلفات ناشی از این بیماری در گله‌های نیمچه گوشتی غیر واکسینه و گله‌های مادر نابالغ اگر با بیماری نیوکاسل ولوژنیک و بیماری گامبورو و مایکوپلاسموز همراه باشد بیشتر از ۸۰ درصد است.

رجایی فر راه انتقال آدنوویروس‌ها را تخم مرغ عنوان کرد و گفت: انتقال عمودی، اهمیت زیادی دارد، زیرا راه اصلی انتشار از نسلی به نسل دیگر است و سپس انتقال افقی از طریق تماس با مدفوع آلوده اتفاق می‌افتد و ویروس در مدفوع و پوشش مخاطی بینی و کلیه‌ها و در همه ترشحات بدن حضور دارد، اما بیشترین میزان آن در مدفوع یافت شده است و انتقال افقی به طور عمده از طریق تماس مستقیم با مدفوع صورت می‌گیرد.

وی راه پیشگیری را تهیه جوجه از منابع مطمئن (مزارع مرغ مادر واکسینه)، پرهیز از پرورش چند سنی، عدم جوجه ریزی اضافه بر ظرفیت سالن‌ها، رعایت دقیق ضوابط امنیت زیستی و کنترل ترددها، ممنوعیت زنده فروشی مرغ پایان دوره، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن و گزارش سریع موارد مشکوک در تلفات عنوان کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی