مشاهده پلنگ مادر به همراه یک توله در پارک ملی سالوک اسفراین


مشاهده پلنگ مادر به همراه یک توله در پارک ملی سالوک اسفراین

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یک قلاده پلنگ مادر به همراه یک توله در پارک ملی سالوک اسفراین توسط محیط بانان مشاهده و تصویر برداری شد .

به گزارش مشرق از اداره کل حفاطت محیط زیست خراسان شمالی ، رضا شکاریان روز چهارشنبه اظهار داشت : دو نفر از محیط‌بانان پارک ملی سالوک اسفراین طی گشت و کنترل روزانه موفق به فیلمبرداری از یک قلاده پلنگ مادر به همراه یک توله پلنگ شدند.

وی گفت: حضور توله پلنگ به همراه مادر در حال فراگیری روش های بقا در طبیعت نشان دهنده امنیت زیستگاه‌ است .

شکاریان با بیان اینکه پارک های ملی سالوک و ساریگل یکی از بهترین زیستگاه های پلنگ ایرانی در کشور است، افزود: مشاهدات فراوان پلنگ در این دو پارک ملی نشان دهنده غنای اکولوژیک و امنیت این گونه ارزشمند در این مناطق است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: امیدواریم با تلاش های بی وقفه محیط‌بانان و فرهنگ سازی در راستای حمایت از گونه‌های ارزشمند جانوری، شاهد استمرار نسل پلنگ ایرانی باشیم.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ و بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

شهرستان اسفراین یکی از مناطق پرتراکنش پلنگ ایرانی است.

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های خراسان شمالی شناخته می شود.

بخش شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، بز، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر