بررسی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آذربایجان شرقی و جمهوری تاتارستان


بررسی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آذربایجان شرقی و جمهوری تاتارستان

تبریز- در نشست تجاری هیات اقتصادی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آذربایجان شرقی و جمهوری تاتارستان برای سرمایه گذاری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی عصر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، مدیران دولتی و فعالان اقتصادی در تبریز عنوان کرد: داشتن دانشگاه‌های معتبر و مراکز علمی پیشرفته، ۵۷ شهرک صنعتی و تولیدی مدرن، ۵ شهرک تخصصی، بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه (شهرک بعثت) و اولین و تنها شهرک سرمایه گذار خارجی، موقعیت استان را برای جذب سرمایه گذار، خصوصاً سرمایه گذار خارجی فراهم و مهیا کرده است.

محمد کلامی، ادامه داد: اقتصاد تبریز یک ویژگی ممتاز و بارز دارد و آن اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی است که نزدیک به ۹۰ درصد اقتصاد استان در دست فعالان بخش خصوصی است.

کلامی با اشاره به قابلیت‌های برتر آذربایجان شرقی اظهار کرد: شهر تبریز در صنعت خودرو سازی، قطعه سازی، فولاد و لوازم خانگی یکی از قطب‌های برتر کشور است.

هم چنین کلامی با اظهار اینکه آذربایجان شرقی بزرگترین کارخانه پتروشیمی و داروسازی کشور را داراست ادامه داد: آذربایجان شرقی قطب تولید شیرینی و شکلات، صنایع غذایی، تولید فرش خصوصاً فرش ابریشم است که ۵۰ درصد نیاز کشور در عرصه صنایع غذایی و شیرینی، ۹۰ درصد چرم ایران، بیش از ۶۰ درصد کیف و کفش مصرفی در ایران را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ما در بخش معدن نیز در کمربند مس دنیا قرار گرفته‌ایم اظهار کرد: ۵۴ درصد ذخایر مکشوفه ایران و یک درصد مس دنیا در آذربایجان شرقی قرار دارد.

کلامی ادامه داد: آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی نقش ممتازی را در کشور داشته که در این عرصه در تولید سیب و انگور، قطب کشور هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به بزرگترین گلخانه تولید گوجه و فلفل خاور میانه در منطقه آزاد ارس آذربایجان شرقی توضیح داد: این محصولات به روسیه صادر می‌شود.

وی در خصوص منطقه آزاد تجاری ارس عنوان کرد: صنعتی ترین منطقه آزاد کشور در استان آذربایجان شرقی قرار دارد که با نخجوان، ارمنستان و آذربایجان دارای مرز مشترک است و هم چنین این منطقه پتانسیل‌های ویژه ای را در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری داراست.

کلامی ادامه داد: از لحاظ موقعیتی که دارد می‌تواند از جهت ترانزیت ریلی و کامیونی اصلی ترین کریدور ایران به آسیای میانه و روسیه باشد.

وی در آخر خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی در حوزه جذب سرمایه از خارج، هم زیر ساخت‌های لازم را داراست و هم مشوق‌های کافی را ارائه می‌کند.

آذربایجان شرقی جزو استان‌های ممتاز ایران است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با معرفی استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان‌های ممتاز ایران، اظهار کرد: آذربایجان شرقی از نظر توسعه زیر ساخت‌های سرمایه گذاری، شهرک‌های صنعتی، گمرک‌ها و سایر مواردی که برای سرمایه گذاری مناسب است جز استان‌های ممتاز ایران است.

واقف بهروزی خاطر نشان کرد: ما به جز زیر ساخت‌های سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی بر اساس قانون سرمایه گذاری خارجی ایران، ما به سرمایه گذاران خارجی که در استان پذیرش می‌شوند، پوشش‌های حمایتی کاملی خواهیم داد.

وی با اظهار اینکه سرمایه خارجی در قبال ملی شدن و سلب مالکیت تضمین می‌شود ادامه داد: اصل و سود سرمایه حاضر از به کارگیری سرمایه، به صورت نامحدود به خارج از کشور قابل انتقال است.

وی تاکید کرد: ثبت شرکت ایرانی با ۱۰۰ درصد سهامداری سرمایه گذار خارجی امکان پذیر است.

بهروزی در خصوص امتیازات سرمایه گذار خارجی خاطر نشان کرد: ما تضمین می‌کنیم که در قبال سرمایه گذار خارجی مشابه با سرمایه گذار داخلی رفتار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران خارجی از طریق شرکت ایرانی امکان تملک زمین و اموال غیر منقول را دارند ادامه داد: به غیر از صدور ویزای مالتی پل برای سرمایه گذار خارجی، امکان صدور پروانه اقامت و پروانه کار به مدت ۳ سال و برای مدیران و کارشناسان خارجی یا بستگان درجه یک آنها امکان پذیر است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی ادامه داد: ما به علاوه اینکه در زمینه روش‌های سرمایه گذاری خارجی هیچ محدودیتی نداریم بلکه کلیه روش‌های سرمایه گذاری از جمله بی آو تی، اف دی آی و… را نیز برای سرمایه گذاران خارجی امکان پذیر کرده‌ایم.

وی در خصوص معافیت‌های مالیاتی سرمایه گذاران خارجی گفت: ما درسرزمین اصلی برای بخش‌های صنعتی، معدنی، خدمات، شامل بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مراکز اقامتی و … ۵ سال معافیت است که این امر در منطقه توسعه یافته به ۱۰ سال افزایش پیدا می‌کند، این امر در مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی ۷ سال، در مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی مناطق کمتر توسعه یافته ۱۳ سال و در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس ۲۰ سال می‌باشد.

بهروزی با اظهار اینکه بسترهای سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی در مقایسه با سال‌های دیگر تقریباً کم هزینه بوده است ادامه داد: می‌توان گفت این امر زمینه‌ای را ایجاد کرده تا سرمایه گذاران خارجی در آذربایجان شرقی در چارچوب مقررات هیچ مشکلی نداشته و هیچ دستگاه دولتی هیچ نوع محدودیتی در استان استان برای سرمایه گذاران خارجی نداشته باشند.

تبریز، مرکز هنر صنایع دستی

نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در حاشیه نشست تجاری هیأت اقتصادی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی عنوان کرد: تبریز، مرکز هنر صنایع دستی مانند سرامیک، جواهرات، ونقره کاری و فرش دستبافت است که فرش دستبافت مهم‌ترین صادرات صنایع دستی به شمار می‌رود.

عباس کمالی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی قطب صنعتی و تجاری شمال غربی ایران محسوب می‌گردد گفت: تبریز، از روزگاران گذشته تا به امروز به علت نزدیکی به روسیه و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و ارتباط با کشورهای اروپایی مورد توجه قرار دارد و هم چنین در این شهر امور تجاری رونق داشته و آذربایجان شرقی مراوداتی با حدود ۱۰۰ کشور جهان دارد.

وی ادامه داد: این منطقه، بیشترین سرمایه گذاری بخش خصوصی را در حوزه خودرو سازی سنگین و تجاری، مقاطع فولادی، تولید و صادرات لوازم خانگی، تولید شیرینی و شکلات، پیشرو در صنعت چرم و صنعت شیشه و داروسازی در کشور را داراست.

وی در خصوص مواد معدنی نیز اظهار کرد: ذخیره نفتی محدوده‌های معدنی شناسایی شده در این استان بالغ بر ۸۷ میلیارد تن است که از این تعداد ۷۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده است که ۵۲ نوع آن در استان آذربایجان شرقی استحصال می‌شود.

کمالی تولیدات کشاورزی استان شامل انواع محصولات زراعی، باغی، گلخانه‌ای و خشکبار آذربایجان شرقی را به عنوان آوازه جهانی معرفی کرد و اظهار کرد: بازار تاریخی تبریز که در یونسکو به ثبت رسیده، مراکز تجاری مدرن، نمایشگاه بین المللی تبریز، وجود امکانات مناسب حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، برخورداری از مراکز متعدد آموزش آلی و غیره تنها گوشه‌ای از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های آذربایجان شرقی می‌باشد.

از اهداف سفر به تبریز؛ عقد قراردادهای مختلف تجاری

معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان نیز در این نشست گفت: از اهداف ما در این سفر عقد قراردادهای مختلف تجاری و تبادل کالا بین روسیه و ایران و جمهوری تاتارستان بوده است.

الگ کاروبچنکو گفت: در سفرمان به تبریز هیأتی متشکل از نمایندگان ۳۳ شرکت تجاری اقتصادی و فعال در حوزه‌های هواپیماسازی، ماشین سازی، کشاورزی و.... حاضر است.

کاروبچنکو از اهداف دیگر این سفر عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ما ثبت شرکت در مناطق آزاد، از جمله منطقه آزاد ارس است و یا ثبت شرکت‌های مشترک و خصوصی و راه اندازی کریدور حمل و نقل که ابتدا به صورت حمل و نقل ماشینی و سپس به منظور توسعه بیشتر به صورت حمل و نقل آبی از طریق رودخانه کاما و ولگا از جمهوری تاتارستان به دریای خزر و از دریای خزر به ایران بوده است.

وی همچنان تاکید کرد: در حال حاضر حجم تبادلات تجاری بین تاتارستان و ایران نزدیک به ۱۸۰ میلیون دلار است که به نظر من این رقم به شدت پایین است و ما باید با همکاری یکدیگر این رقم را به سه برابر برسانیم.

معاون اتاق بازرگانی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با اعلام تجربه ۲۲ ساله‌ی خود در اتاق بازرگانی، ادامه داد: از نظر و طبق تجربیات ما استان آذربایجان شرقی یکی از فعال‌ترین مناطق جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

آرتور نیکالایوف در خصوص معرفی جمهوری تاتارستان گفت: جمهوری تاتارستان در بخش‌های مختلفی از صنایع کشاورزی و تولیدات کشاورزی تأمین کننده نیازهای خود است و در بخش لبنیات نیز جایگاه بالایی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در حوزه تولیدات صنعتی، می‌توان به ماشین‌های معروف کاماز، هواپیماسازی، کشتی سازی و هلیکوپتر سازی اشاره کرد، ولی مهم‌ترین صنعت جمهوری تاتارستان صنایع نفت، استخراج، پالایش و پتروشیمی است..

نیکالایوف در خصوص شرکت‌های نفتی نیز اظهار کرد: یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی فدراسیون روسیه به جمهوری تاتارستان تعلق دارد که حجم زیادی از نفت را به خود اختصاص می‌دهد البته وجود نفت در جمهوری باعث شده است که صنایع پالایش و پتروشیمی نیز در این جمهوری روبه توسعه باشد.

معاون اتاق بازرگانی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه، منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا تاتارستان را به عنوان منطقه اقتصادی که به شدت در حال توسعه می‌باشد و سهم به سزایی در جذب سرمایه دارد معرفی کرد.

وی افزود: به علاوه تمام اینها ما در سطح جمهوری، شهرک‌های صنعتی زیادی داریم که یکی از این شهرک‌ها، شهرک صنعتی خینقراد است که در این شهرک بیش از ۳۶۰ شرکت در حال تولید هستند.

نیکالایوف ادامه داد: علارغم امسال که در تاتارستان جایگاه دوم در زمینه سرمایه گذاری کسب کرده‌ایم ولی همیشه در سطح روسیه از نظر فضای مناسب به سرمایه گذاری جایگاه اول را داشته و در میان ۸۴ منطقه فدراسیون روسیه، امسال جایگاه دوم را کسب کرده‌ایم.

وی در خصوص ظرفیت‌های حمل و نقلی نیز اظهار کرد: از نظر ظرفیت‌های حمل و نقلی و امکانات، علاوه بر مسیر آبی رودخانه‌های کاما و ولگا دارای زیرساخت‌های مختلف حمل و نقلی هستیم که شامل دو فرودگاه بین المللی، شبکه راه آهن و شبکه وسیع جاده‌ای است.

وی با اظهار اینکه تعداد زبادی از دانشجویان دانشگاه تاتارستان ایرانی هستند افزود: فعالیت‌های آموزشی در جمهوری تاتارستان در سطح خوبی قرار دارد و اولین دانشگاه دولتی جمهوری تاتارستان به نام دانشگاه دولتی قازان در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد.

وی در آخر ضمن تبریک صد سالگی اتاق بازرگانی تبریز، از اعضای این اتاق خواستار شد تا در جشن ۳۰ سالگی اتاق تاتارستان در ماه نوامبر حضور یابند و آنها را از تجارب خود بهره مند کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403