بررسی صحت ماجرای خون باریدن از آسمان هنگام به شهادت رسیدن امام حسین(ع)


 بررسی صحت ماجرای خون باریدن از آسمان هنگام به شهادت رسیدن امام حسین(ع)

ساجدی گفت:درکتاب وقایع عصرآنگلوساکسون دراتفاقات مربوط به سال۶۸۵ میلادی اشاره به باریدن خون ازاسمان درانگلستان میکند.شهادت امام حسین(ع)درسال ۶۱ هجری قمری مصادف با۶۸۰ میلادی است بنابراین بعید نیست این واقعه باانچه درمنابع اسلامی امده ارتباط داشته باشد.

دکتر «حامد ساجدی» در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص ماجرای خون باریدن از آسمان هنگام به شهادت رسیدن امام حسین(ع) گفت: ما از کیفیت این ماجرا چندان اطلاع نداریم، اما هرچه بوده شاهدان عینی از آن تعبیر به خون باریدن آسمان کرده اند. کتابهای تاریخی متعددی به این واقعه اشاره کرده اند و نکته جالب این است که این نقل ها تنها در کتب تاریخی-روایی یک مذهب و گرایش خاص(مثلاً شیعیان) منعکس نشده بلکه در منابع تاریخی مختلف اهل سنت هم آمده است. جالب تر اینکه حتی در تاریخ وقایع انگلستان هم به این پدیده شگفت آور اشاره شده است. در ادامه برخی از این نقلها را مرور می کنیم.

این محقق حوزوی و پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: حضرت زینب(ع) در خطبه معروفشان که در کوفه ایراد کرده اند، بعد از مذمت اهل کوفه می فرمایند: آیا تعجب کرده اید که آسمان خون باریده است، در حالی که عذاب آخرت خوارکننده تر است و آن روز یاری نمی شوید.

وی در ادامه افزود: این خطبه را افراد زیادی از جمله «ابن طیفور» سنی مذهب (متوفای 280ه.ق) در کتاب بلاغات النساء، «ابن فقیه همدانی» (متوفای 365 ه.ق) در کتاب البلدان، «ابن اعثم کوفی» (متوفای 314ه.ق) در کتاب الفتوح، «شیخ مفید» (متوفای 413ه.ق) در کتاب امالی اش اورده اند.

ساجدی تصریح کرد: شاهدان عینی، این پدیده را نقل کرده اند که در کتب تاریخی آمده است. این نقلیات در کتب تاریخ اهل سنت منعکس شده است از جمله: الطبقات الکبری واقدی (متوفای 230)، دلائل النبوه بیهقی(متوفای 458)، تاریخ مدینه دمشق ابن هبه الله شافعی (متوفای 571)، بغیه الطلب ابن العدیم (متوفای 660)، امتاع الاسماع مقریزی (متوفای 845)، ذخائر العقبی ابوجعفر طبری (متوفای 694)، سبل الهدی صالحی شامی (متوفای 942)، الخصائص الکبری سیوطی (متوفای 911)

این محقق حوزوی اظهار کرد: امام رضا(ع) در خطاب به «ابن الشبیب» به این واقعه اشاره می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) و امالی شیخ صدوق متوفای 381)

وی گفت: در کتاب «وقایع عصر آنگلوساکسون» در اتفاقات مربوط به سال 685 میلادی اشاره به باریدن خون از اسمان در انگلستان می کند. شهادت امام حسین(ع) در سال 61 هجری قمری مصادف با 680 میلادی است. بنابراین بعید نیست این واقعه با انچه در منابع اسلامی امده است ارتباط داشته باشد. با توجه به اینکه این یک اتفاق نادر است و بعید است دو بار رخ داده باشد، احتمالا آنچه در کتاب وقایع عصر آنگلوساکسون آمده در ذکر سال وقوع دچار سهو شده است. چنین سهوی در نقل زمان وقایع تاریخی چندان غیر طبیعی نیست.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403