گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه تحول صنعت خودرو
صنعت خودروی ایران سالهاست که از قافله جهانی جا مانده است. هنوز پلتفرمهای قدیمی و ناامن و پیشرانههای پرمصرف و هزینههای تولید بالا و بهرهوری و کیفیت پایین، نمایشگر شناسنامه غیرقابلدفاعی برای این صنعت در کشور شدهاند. نمایشگاه تحول در صنعت خودرو...
صنعت خودروی ایران سالهاست که از قافله جهانی جا مانده است. هنوز پلتفرمهای قدیمی و ناامن و پیشرانههای پرمصرف و هزینههای تولید بالا و بهرهوری و کیفیت پایین، نمایشگر شناسنامه غیرقابلدفاعی برای این صنعت در کشور شدهاند. نمایشگاه تحول در صنعت خودرو میخواهد بیانگر حرکتی باشد که در یک سال اخیر و با هدایت وزارت صمت برای تغییرات بنیادین در این حوزه باشد.
با ما همراه باشید تا نقشه راه و اهداف و برنامههایی که برای این تحول تدارک دیده شدهاند را مرور کنیم.
خودروی K112 پروتوتایپ
پروژه k112 یک پروژه مشترک بین ایرانخودرو و سایپا است که از پلتفرم رنو کویید در آن استفاده شده و نسخههای برقی و بنزینی را شامل میشود. علاوه بر این در آینده تیپهای مختلفی با قوای محرکه قویتر نیز به این خانواده افزوده میشوند.
درواقع K112 همان خودروی اقتصادی است که وزیر و مسئولان صنعت قول آن را داده بودند؛ اما اینکه این خودرو با استاندارهای روز جهان و ارتقای ایمنی سؤالبرانگیز آن تولید و با قیمتی مشابه با سایر نقاط دنیا در ایران به دست مصرفکننده میرسد یا خیر را زمان تعیین میکند.
نسخه بنزینی خودروی اقتصادی سایپا در سگمنت A بوده و توان موتوری آن ۷۰ تا ۷۵ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن ۹۰ تا ۱۰۰ نیوتنمتر اعلام شده است. فاصله بین دو محور این خودروی مینی کراساوور ۲۴۳۰ میلیمتر و طول، عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب ۳۸۰۰، ۱۵۹۰ و ۱۴۹۰ میلیمتر است. وزن این خودرو تنها ۷۷۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بوده و مصرف سوختی کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.
نسخه برقی خودروی اقتصادی K112 هم حدود ۹۵۰ کیلوگرم وزن داشته و یک موتور الکتریکی ۴۵ اسب بخاری و ۱۲۵ نیوتن متری دارد و حداکثر سرعت آن تنها ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است. باتری لیتیومی این خودرو ظرفیتی ۲۶ کیلووات ساعتی دارد و میتواند در صورت شارژ کامل مسافتی ۲۷۰ کیلومتری (بر اساس سیکل NEDC) را پشتیبانی کند. این باتری را میتوان از طریق شارژ سریع در ۳۰ دقیقه و از طریق شارژر خانگی در ۴ ساعت شارژ کرد.
خودروی سیتروئن C3 XR پروژه پلتفرم P700 سایپا
خودرویی کراساوور از خانواده پژو سیتروئن که پیشازاین نسخه سدان آن در ایرانخودرو با نام تارا تولید شده و اکنون قرار است پسرعموی کراساوور آن در سایت کاشان ساخته شود. این خودرو از ۱.۲ لیتری توربوشارژر با قدرت ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر و استاندارد آلایندگی یورو ۶ سود میبرد. فرمان آن برقی و گیربکس آن نیز ۶ سرعته خودکار دوکلاچه است.
پروژه P90 سایپا، بازگشت تندر به پارس خودرو
تندر ۹۰ فیسلیفت با تغییراتی در چهره به خط تولید بار میگردد. نمونههای برش خورده این خودرو اطلاعات زیادی از آن را نشان نمیدهند و ما نمیدانیم طراحی کابین و قوای فنیان چه تغییراتی خواهند داشت.
اطلاعات و تصاویر کاملتر بهتدریج به همین مطلب افزوده خواهد شد.