تصاویر/ کشف ردپای دایناسور‌ها بعد از 113 میلیون سال


تصاویر/ کشف ردپای دایناسور‌ها بعد از 113 میلیون سال

وقوع خشکسالی در تگزاس، منجر به خشک‌شدن رودخانه‌ای شد که از پارک ایالتیِ «درّه‌ی دایناسورها» می‌گذرد؛ همین اتفاق موجب پیدایش ردپای خزندگان غول‌پیکری شد که حدود ۱۱۳ میلیون سال پیش روی این کره خاکی می‌زیستند.

الهه جعفرزاده| عکس‌هایی در فیس‌بوک منتشر شده و ردپایی سه‌انگشتی را نشان می‌دهد که به پایین بستر رودخانه‌ای پوشیده از درختان خشک در ایالت جنوبی ایالات متحده می‌رود. این یکی از طولانی‌ترین مسیر‌های عبور دایناسور‌ها در جهان است.

پارک ایالتی «دره دایناسورها» در نزدیکی فورت ورث در تگزاس، روز سه‌شنبه عکس‌ها و ویدئویی را در وبسایت خود منتشر کرد که ردپای عظیمی را در بستر رودخانه گل آلود پالکسی (Paluxy) نشان می‌دهد.

استفانی سالیناس گارسیا، سخنگوی این پارک، در گفتگو با سی. ان. ان گفت: «بیشتر ردپایی که اخیراً در قسمت‌های مختلف پارک کشف شده، متعلق به آکروکانتوزاروس (Acrocanthosaurus) است. آکروکانتوزاروس، گونه‌ای از دایناسور‌ها بود که [در سنین بزرگسالی]حدود ۱۵ فوت (معادل چهار و نیم متر) قد و نزدیک به ۷ تن وزن داشت».

او گفت: وقوع خشکسالی وسیعی در تابستان گذشته، منجر به خشکی کامل در اکثر نقاط رودخانه شد و همین مسئله، شرایط را برای آشکار شدن ردپای دایناسور‌ها فراهم کرد.

ردپای دیگری نیز در این پارک کشف شده که گمان می‌رود متعلق به ساروپازیدین (Sauroposeidon) است؛ این گونه، میلیون‌ها سال پیش تا ۶۰ فوت (حدود ۱۸ متر) ارتفاع و ۴۴ تن وزن داشت.

بر اساس گزارش سازمان نظارت بر خشکسالی ایالات متحده، بیش از ۸۰ درصد تگزاس در بیشتر سال با خشکسالی مواجه بوده است و این معضل در برخی مناطق برای مدت طولانی‌تری خطر آتشسوزی، نابودی محصولات زراعی و استرس گرمایی را افزایش می‌دهد.

گارسیا گفت: در حالی که خشکسالی باعث شناسایی و کشف طولانی‌ترین مجموعه از ردپای دایناسور‌ها در این پارک شده است، بعید نیست که با معتدل شدن شرایط آب و هوایی و بارش باران، بار دیگر این ردپا‌ها ناپدید شوند؛ اما پارک ایالتی دره دایناسور‌ها می‌کوشد تا این ردپا‌های ۱۱۳ میلیون ساله را نه تنها برای نسل امروز، بلکه برای نسل‌های آینده حفظ کند.

او اضافه کرد: «در شرایط عادی رودخانه، این یافته‌های جدید زیر آب هستند و معمولاً با رسوب پر می‌شوند که همین باعث مدفون شدنشان می‌شود و سبب می‌گردد به‌اندازه کافی قابل رؤیت نباشند».

اروپا بدترین خشکسالی خود را در ۵۰۰ سال گذشته تجربه می‌کند. این خشکسالی طولانی‌مدت با کاهش سطح آب دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در سراسر جهان، آثار غوطه‌ور دیگری را نیز هویدا کرده است؛ ده‌ها کشتی آلمانی غرق‌شده در جنگ جهانی دوم دوباره در امتداد رودخانه دانوب ظاهر شده‌اند.

تعدادی بقایای انسان نیز در دریاچه مید کشف شده است؛ زیرا سطح آب در آریزونا و نوادا به پایین‌ترین حد خود در طی یک قرن اخیر رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج