هشدار وکیل بین‌المللى درباره انتخاب فرد پرونده‌دار به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال/ قبل از فیفا خودمان درست تصمیم بگیریم


هشدار وکیل بین‌المللى درباره انتخاب فرد پرونده‌دار به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال/ قبل از فیفا خودمان درست تصمیم بگیریم

وکیل بین المللی فوتبال با اشاره به قوانین فیفا گفت که فرد در مظن اتهام باید خودش از انتخابات فدراسیون کنار بکشد تا مشکلی گریبانگیر فوتبال ایران نشود.

دکتر سید محمد عقیلی وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به قوانین فیفا درباره تأیید صلاحیت کاندیداها و این موضوع که کسانی که پرونده‌هاى قضایی یا محکومیت دارند، نمی‌توانند در انتخابات هشتم شهریور شرکت کنند به خبرگزاری تسنیم گفت: هدف قوانین، کدهای اخلاقی یا صیانتی یا انضباطی فیفا، دور نگه داشتن ورزش از فساد است. حالا این فساد یا در حوزه قدرت است یا در مسائل مالی. کما اینکه موارد متعددی نظیر اتفاقاتی که در ایتالیا رخ داد را به وضوح مشاهده کردید و باشگاه یوونتوس به دسته پایین‌تر فرستاده شد.

این وکیل که سابقه فعالیت حقوقى در زمینه فوتبال را دارد ادامه داد: قوانین برای این تبیین شده تا افکار عمومی را نسبت به ورزش و مخصوصاً فوتبال به عنوان یک صنعت پول‌ساز و اتحادآور، خوشبین نگه دارند زیرا منبع اصلی درآمد فوتبال، از افکار عمومی نشات می‌گیرد. پس زمانی که شما برای یک پست مدیریتی مهم در فوتبال کاندیدا می‌شوید، باید اطلاعات شفافی از خود ارائه دهید مبنی بر اینکه در چه وضعیتی هستید و آیا اتهام قضایی متوجه شما هست یا خیر. این پرسشگری‌ها از سوی فیفا به این دلیل است که این نهاد خودش دستگاه مستقل قضایی که بتواند وضعیت اشخاص را استعلام بگیرد، ندارد. فیفا به گزارش‌ها و اطلاعاتی که خود فرد ارائه می‌دهد استناد می‌کند و خیلی مواقع به مسائلی که حتی در رسانه‌ها مطرح می‌شود هم توجه دارد. کما اینکه بارها دیده‌ایم فیفا نامه‌های مختلفی در همین خصوص ارسال کرده است.

عقیلی در خصوص واکنش فیفا به داشتن پرونده قضایی نامزدها گفت: در رویه قضایی فیفا، آنها به نوع اتهامی که توسط دستگاه قضایی یک کشور متوجه کاندیدای موردنظر است، نگاه می‌کنند. اگر بحث کیفری باشد، نوع جرم بررسی می‌شود. به عنوان مثال ممکن است تصادف رانندگی برای هرکسی اتفاق بیفتد که از نظر فیفا مهم نیست. چیزی که مورد توجه فیفا است، محکومیت و جرائم مالی و فساد در حوزه مدیریتی است. بنابراین زمانی که پرونده‌ای تشکیل می‌شود، فیفا واکنش نشان می‌دهد؛ ولو اینکه رأی به صورت قطعی صادر نشده باشد.

وکیل پایه یک دادگستری افزود: اینکه یک پرونده در این زمینه تشکیل و منجر به صدور محکومیت یا حتی اقدامات موقت قضایی شده باشد، از نظر فیفا شخص مورد نظر، دیگر صلاحیت لازم را ندارد. اقدامات موقت قضایی می‌تواند شامل صدور حکم کفالت، بازداشت موقت و ... باشد. در سیستم قضایی ایران، یک مرحله مقدماتی رسیدگی توسط دادسرا داریم و مرحله بعدی دادگاه بدوی است. یک مرحله بالاتر هم می‌شود واحد رسیدگی قضایی در دادگاه. به محض اینکه هر کدام از این مراحل اتفاق افتاده باشد، قطعاً فیفا به دلیل همان فلسفه‌ صیانت فوتبال از هرگونه فساد یا بدنامی مالی و مدیریتى، صلاحیت را رد می‌کند. چنین موضوعی بعدها در ساز و کار مدیریتی فدراسیون تاثیر می‌گذارد.

وی اظهار داشت: تصور کنید اکنون یک پرونده باز قضایی دارید و بعد از رسیدن به قدرت، رأی قطعی در خصوص پرونده فوق صادر می‌شود. طبق قوانین فیفا شما آن زمان عزل می‌شوید و قطعاً اداره فدراسیون دچار مشکل می‌شود. کما اینکه اکنون یک عضو هیئت رئیسه فدراسیون فعلى با چنین مسئله‌ای درگیر است و مشکلات آن که از گذشته به وجود آمده را می‌بینید. اینها به دلیل توجه نکردن به چنین مسائلی است و فیفا روی نکته درستی دست گذاشته است. حالا فردى که پرونده‌هاى متعدد قضایى دارد در این شرایط یک چالش جدى براى فوتبال کشور ایجاد مى‌کند و در هر مقطعى یک محکومیت تازه در انتظار این فرد است.

این وکیل بین المللی درباره اینکه تشکیل پرونده قضایی به چه معناست، تصریح کرد: هر شهروندی می‌تواند برای احقاق حق، به محکمه مراجعه و طرح دعوی کند ولی مادامی که اتهامی وارد نشده و قراری صادر نشده باشد، مشکلی متوجه فرد نیست؛ چراکه هزاران نفر با نیت‌های مختلف در این خصوص می‌توانند ادعا کنند. در رویه قضایی فیفا هم این موضوع وجود دارد. خیلی وقت‌ها در زمان انتخابات به دلیل مسائل بین گروه‌های مختلف، ممکن است افراد علیه هم طرح دعوی و سنگ اندازی کنند به همین دلیل فیفا اصل را بر بی‌گناهی می‌گذارد. پس در چنین مواردی یا باید جلب به رسیدگی شوید، یا در مرحله مقدماتی قرار بازداشت یا وثیقه برای فرد صادر شود. اینها را می‌توان موردی از پرونده باز تلقی کرد و فیفا برای صیانت از پاکی این مجموعه، شخص مورد نظر را دارای مشکل می‌داند. به همین دلیل ما هم به عنوان زیر مجموعه فیفا، چنین موردی را اعلام می‌کنیم که مثلاً علیه فلان فرد، پرونده باز و شکایتی وجود دارد. در غیر این صورت فوتبال خودمان زیر سؤال می رود.

عقیلی گفت: در مورد فرد خاصی صحبت نمی‌کنم تا شائبه‌ای به وجود نیاید ولی باید واقعیات مطرح شود. اگر برای هر کاندیدای این اتفاق بیفتد، فیفا برخورد می‌کند و عواقب بدی برای فوتبال ما به وجود می‌آورد. اگر چنین شخصی به سمتی گمارده شود، احتیاج به همکاری نهادهای مختلف دارد و قطعاً نهادهای مربوطه با فردی که کارنامه شبهه‌دار دارد، همکاری نمی‌کنند. همین موضوع باعث ضربه خوردن فوتبال می‌شود. پس این یک بحث ملی است و اینگونه حضور یک فرد، کل منفعت ملی را زیر سؤال می‌برد و باید خودش کنار برود و اجازه ایجاد مشکلات بیشتر را ندهد. در این شرایط حتى ممکن است دوباره انتخابات برگزار شود. مهمترین بحث، موضوع اعتبار فوتبال ماست که در چنین شرایطی از بین می‌رود. مشکل باید درون خانواده حل شود.

وی یادآور شد: منطقی‌ترین اتفاق این است که خودمان حساسیت داشته باشیم تا پای شخص دیگری باز نشود. زمانی که گزارش‌های اعلام حکم علیه فردی صادر می‌شود، پیش فرض فیفا بر بی‌گناهی است مگر اینکه آنقدر این اطلاعات زیاد و جدی باشد که فیفا از شخص مورد نظر بخواهد که توضیح دهد. اگر این توضیحات قانع کننده نباشد، فیفا صلاحیت را رد می‌کند. بزرگتر از شخص سپ بلاتر که نبود؛ وقتی اتهاماتی متوجه او و میشل پلاتینی شد، آنها از سمت اجرایی خلع شدند ولو اینکه بعدها حکم برائت آنها صادر شد. این همان اصل کلی است که فوتبال باید از هرنوع شائبه‌ای دور باشد.

این وکیل خاطرنشان کرد: هر فردی که به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد، اولین فعالیتی که انجام می‌دهد باید در حوزه اصلاح اساسنامه باشد تا این قبیل شائبه‌ها وجود نداشته باشد. نقاط ابهام زیادی در آیین نامه و اساسنامه داریم که باعث می‌شود این قبیل دوگانگی‌ها در تفسیر قانون تأیید صلاحیت به وجود بیاید و فوتبال ما را تهدید کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال داخلی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید