دکتر ذوالفقاری داده های علمی خود را به شکل فرهنگ نامه درآورد


دکتر ذوالفقاری داده های علمی خود را به شکل فرهنگ نامه درآورد

دکتر محمودی بختیاری با بیان اینکه پژوهش های دکتر ذوالفقاری در سه ساحت ادبیات کلاسیک، ادبیات عامه ایرانی و آموزش زبان فارسی قابل توجه است، گفت: ایشان در مدیریت پروژه های بزرگ توانا بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر بهروز محمودی بختیاری امروز یک شهریور در مراسم یادبود استاد فقید دکتر حسن ذوالفقاری که به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: پژوهش های دکتر حسن ذوالفقاری در سه ساحت ادبیات کلاسیک، ادبیات عامه ایرانی و آموزش زبان فارسی قابل توجه و ملاحظه است.

دانشیار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با اشاره به آشنایی با دکتر حسن ذوالفقاری بیان کرد: در سال 1377 وقتی از سربازی آمده بودم در رشته زبان شناسی دانشگاه تهران دانشجوی دکتری بودم، به آموزش و پرورش و سازمان تالیف کتب درسی رفتم. در آنجا برای اولین بار دکتر حسن ذوالفقاری را ملاقات کردم، با یکدیگر در مورد موضوعی صحبت کردیم. موضوع از این قرار بود که خانواده هایی که از ایران به آمریکای شمالی مهاجرت کرده بودند به این نتیجه رسیده بودند که فرزندان شان دارند از دست آنها می روند و به گونه ای رها می شوند زیرا هویت ایرانی ندارند و نمی توانند فارسی صحبت کنند. بر این اساس دکتر حسن ذوالفقاری پژوهشی در این زمینه انجام داد و مجموعه ای به منظور رفع این مشکل نوشت و منتشر کرد.

وی تصریح کرد: دکتر حسن ذوالفقاری اصالتا آموزش و پرورشی بود اما آموزش و پرورش با روحیه پر شتاب ایشان سنخیت نداشت و به همین دلیل به دانشگاه تربیت مدرس رفت و آنجا را به وجود خود مزین کرد. از سال 1377 تا دو روز قبل از وفات دکتر ذوالفقاری من و ایشان دوستی صمیمی با یکدیگر داشتیم، با هم کارهای پژوهشی می کردیم و حتی با هم ورزش می کردیم. در این مدت مجموعه یازده جلدی فارسی بیاموزیم را نوشتیم. در تالیف کتاب های درسی کار را تقسیم بندی کرده بودیم و بعد از اتمام کار، کارهای یکدیگر را مورد بررسی و نقد قرار می دادیم.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه دکتر حسن ذوالفقاری در مدیریت پروژه های بزرگ توانا بود، عنوان کرد: ما سه شنبه های هر هفته از ساعت 2 تا هرچه زمان می برد به مدت پنج سال در دفتر دکتر ذوالفقاری با هم تحقیق و پژوهش می کردیم. دکتر ذوالفقاری دست اش به کار کم نرفته است. فرهنگ بزرگ باورهای مردم ایران و فرهنگ بزرگ افسانه ها نشانگر این موضوع است. در حقیقت می توان گفت دکتر ذوالفقاری جای کار بزرگ و ارزشمند انجام می داد و یا اصلا سراغ کاری نمی رفت.

دکتر محمودی بختیاری با اشاره به اینکه جایگزینی برای دکتر ذوالفقاری وجود ندارد، اظهار داشت: دنبال جایگزین برای دکتر ذوالفقاری نباشیم. در فضای کنونی دیگر دکتر ذوالفقاری تکرار نمی شود. به نظرم دیگر جامعه دانشگاهی شخصی به زحمت کشی و پر تلاشی ایشان نمی تواند تولید کند. دکتر ذوالفقاری در هر شرایطی تلاشگر بود. ایشان حتی در شرایط جسمی بعد و زمانی که دست اش مشکل داشت، می نوشت و کار می کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار دکتر ذوالفقاری مجموعه ای در مورد آموزش زبان فارسی تولید کردیم که بی سابقه بود. مجموعه فارسی بیاموزیم تا 21 سال رقیبی نداشت. دکتر ذوالفقاری این مجموعه مهم و اثرگذار را با خود به چین برد.

دانشیار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تصریح کرد: بزنگاه هایی که امثال دکتر حسن ذوالفقاری را پروراند، دیگر تکرار نمی شود. دانشگاه های فعلی ما آن قدر توانمند نیستند که بتوانند کسانی همچون دکتر ذوالفقاری را که عمیق فکر می کنند و عمل می کنند، پرورش دهند. روزگاری شب آن قدر بر روی رساله دکتری خود کار می کرد که شایستگی آن را حقیقتا به دست می آورد البته میراث دکتر ذوالفقاری آن قدر زیاد و مفصل است که کسانی که علاقه مند باشند و بخواهند می توانند از این میراث استفاده کنند و راه ایشان را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه دکتر ذوالفقاری داده های علمی خود را به شکل فرهنگ نامه در اختیار ما قرار داده است، عنوان کرد: این گشاده دستی علمی و کمک به دیگران از هر کسی بر نمی آید بلکه از روح پرورش یافته در کویر و از کسی به بزرگی ایشان بر می آید. امیدوارم مرگی از جنس دکتر ذوالفقاری داشته باشم. امیدوارم زمانی که دنیا را ترک می کنم، جای خالی من حس شود. جای خالی دکتر ذوالفقاری فریاد می کشد.

گفتنی است، دکتر حسن ذوالفقاری، نویسنده و پژوهشگر ادبی در 56 سالگی در 17 تیر امسال بر اثر ایست قلبی درگذشت. وی مدرس دانشگاه تربیت مدرس بود و در سال های پایانی عمر خود به عنوان استاد اعزامی وزارت علوم بر کرسی زبان فارسی در دانشگاه شانگهای چین تدریس می کرد. از جمله کتاب های دکتر ذوالفقاری می توان به فرهنگ نامه داستان های متون فارسی، سر دلبران، داستان های امثال، ادبیات مکتب خانه ای ایران، پیغام اهل راز، سریر سخن، قاف غزل، 40 داستان از 40 نویسنده و مجموعه چهار جلدی افسانه های پهلوانی اشاره کرد.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق