لایه ازن در حال بازیابی است


تیمی از پژوهشگران موفق شدند یک معیار جدید برای نظارت بر بازیابی ازن و ارزیابی تأثیر انتشار غیرقانونی یا غیرقانونی مواد مخرب و تاثیر گذار بر لایه ازن را ارائه کنند. بررسی ها نشان می دهد شرایط آسیب لایه ازن نسبت به...

لایه ازن در حال بازیابی است

تیمی از پژوهشگران موفق شدند یک معیار جدید برای نظارت بر بازیابی ازن و ارزیابی تأثیر انتشار غیرقانونی یا غیرقانونی مواد مخرب و تاثیر گذار بر لایه ازن را ارائه کنند. بررسی ها نشان می دهد شرایط آسیب لایه ازن نسبت به گذشته بسیار بهتر است.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان موفق شدند یک روش جدید برای بررسی و پایش دائمی لایه ازن ابداع کنند. به باور متخصصین، این معیار جدید ممکن است ابزار مفید و موثری برای سیاستگذاران و دانشمندان برای ارزیابی تأثیر مواد مخرب لایه ازن را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

لازم به توضیح است که پروتکل مونترال، یک معاهده بین‌المللی است که برای حفاظت از لایه اوزون طراحی شده است. اجرای این معاهده منجر به کاهش سطح اتمسفر مواد تخریب ‌کننده لایه ازن شده و به گفته محققان، ما اکنون وارد مرحله جدیدی از بازیابی ازن شده‌ ایم.

به بار بسیاری از محققان، اجرای یک معیار جدید برای نظارت بر بازیابی ازن، نقض غیرقانونی پروتکل و انتشار از سایر مواد برای برجسته کردن تأثیرات بر لایه ازن ضروری است، زیرا معیارهای قبلی موجود در این حوزه، تا حد زیادی مبهم هستند.

به گزارش سیناپرس،در راستای دستیابی به این هدف، جان پیل و همکارانش یک روش ارزیابی متریک یکپارچه کاهش ازن را برای نشان دادن تأثیر هر گونه انتشار جدید بر این بخش پیشنهاد می کنند. این سیستم همچنین با در نظر گرفتن قدرت انتشار و مدت زمان ماندگاری آن در اتمسفر یا استراتوسفر، اطلاعاتی در مورد چگونگی بازیابی لایه ازن از منابع خاص ارائه داده و این روش دارایمزیت های متعددی نسبت به روش های قبلی بوده و محاسبه آن نسبت به معیارهای قبلی ساده تر است.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر