لیز تراس: نمی توانم بگویم فرانسه دوست است یا دشمن!


لیز تراس: نمی توانم بگویم فرانسه دوست است یا دشمن!

نامزد نخست وزیری انگلیس گفته است که نمی‌تواند بگوید که مکرون دوست یا دشمن لندن است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «لیز تراس»، نامزد نخست وزیری انگلیس در سخنانی نتوانست به این سوال پاسخ دهد که آیا امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دوست انگلیس است یا دشمن؟

تراس روز پنجشنبه در جریان مراسم انتخاباتی در نورویچ گفت: اگر من نخست وزیر شوم، فرانسه را بر اساس اعمال قضاوت خواهم کرد، نه گفتار.

وزیرخارجه انگلیس در عین حال تاکید کرد که نمی‌تواند فرانسه را دوست یا دشمن لندن بداند.

لیز تراس؛ وزیرخارجه انگلیس که در حال حاضر نامزد نخست وزیری و نامزد رهبری حزب حاکم محافظه کار در این کشور است، در جریان مبارزات انتخاباتی خود اظهارنظرهای جنجالی متعددی داشته است. او چند روز پیش در جریان نشستی انتخاباتی در بیرمنگام اعلام کرد که تصمیم گیری برای استفاده از سلاح هسته‌ای «وظیفه مهم نخست‌وزیر» است و او اگر نخست وزیر باشد می‌تواند درباره استفاده از موشک اتمی تصمیم گیری کند.

با این حال، وزیر امور خارجه انگلیس توضیح بیشتری نداده که این کشور ممکن است علیه کدام کشور از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند. تراس در طول مبارزات انتخاباتی خود لفاظی‌های جنگ‌طلبانه زیادی را بیان کرده، که عمدتاً روسیه را هدف قرار داده است.

تراس همچنین متعهد شد که هزینه‌های نظامی را تا پایان دهه ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

به نظر می‌رسد که این اظهارات لیز تراس با هدف جلب آرای اعضای حزب محافظه کار بیان شده تا او بتواند با شکست رقیب درون حزبی خود، یعنی ریشی سوناک، یک قدم به میز و صندلی نخست وزیری انگلیس نزدیک شود. از دو ماه پیش که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس بدلیل رسوایی‌های صورت گرفته علیه او مجبور به استعفا و کناره گیری شد، رقابت درون حزبی میان اعضای حزب محافظه کار بر سر جانشینی جانسون جهت بدست گیری پست نخست وزیری و رهبری حزب محافظه کار جریان دارد. محافظه کاران در حال حاضر اکثریت پارلمان انگلیس را تشکیل می‌دهند و نخست وزیر آتی انگلیس نیز با توجه به حاکمیت حزب محافظه کار در پارلمان، صرفاً می‌بایست از اعضای این حزب انتخاب شود.

انگلیس از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای به شمار می‌رود و پیشتر نیز در حدود ۵ ماه پیش، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس تهدید کرده بود که این کشور برای استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه به منظور آنچه حمایت از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواند، آمادگی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...