عضو شورای شهر شیراز مدارک معتبر در خصوص شهرک سعدی ارائه کند


عضو شورای شهر شیراز مدارک معتبر در خصوص شهرک سعدی ارائه کند

شیراز - موقوفه نصیرالملک در پاسخ به سخنان عضو شورای شهر شیراز در خصوص وضعیت شهرک سعدی خواستار ارائه مدارک معتبر و تعیین تکلیف بدهی ها به این موقوفه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، موقوفه نصیرالملک در واکنش سخنان یکی از اعضای شورای شهر شیراز در هفته گذشته مبنی بر اینکه این موقوفه و یکی دیگر از سازمان‌ها باعث عدم توسعه و پیشرفت شهرک سعدی در شیراز هستند، توضیحاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

متن جوابیه بدین شرح است؛

مرحوم حاج حسنعلی نصیرالملک در سال ۱۳۰۹ هجری قمری، مصادف با ۱۲۷۰ هجری شمسی، بخشی از اموال و املاک خود را در مناطق تنگ سعدی، بیضا، فسا و دارنگون وقف بر تعزیه‌داری حضرت سید الشهدا (ع)، تعمیر و نگهداری و امور جاری امامزاده واجب التعظیم سید الحرمین و مسجد نصیرالملک بر اساس وقف نامه موجود، وقف کردند که پس از تأسیس اداره ثبت، طی اظهارنامه رسمی در سال ۱۳۰۹ اراضی موقوفه تحدید حدود گردیده که از ابتدای جاری شدن صیغه وقفیت عمل به وقف نیز انجام شده است که پس از انقلاب اسلامی و دستور تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در خصوص موقوفات، با ارجاع به کمیسیون ماده ۲، وقفیت اراضی مذکور مورد تأیید مجدد قرار گرفت.

یکی از شرایط اساس و اصولی صحت وقف، احراز مالکیت مالک ملک می‌باشد که این موضوع در زمان وقفیت مورد شک و شبهه نبوده است.

مرقومه آیت الله حائری ملاک عمل است

در خصوص وقف بودن منطقه سعدی در پلاک‌های ۹۲۴، ۹۲۵، ۹۲۶، ۹۲۸ بخش ۳ شیراز تا اواسط دهه ۱۳۷۰ شمسی هیچگونه شک و شبهه‌ای وجود نداشته است.

چنین ادعایی نیز در گذشته توسط افراد سودجویی با سوءاستفاده از موقعیت خود جهت خارج کردن وقفیت منطقه دشتکوه در اواخر دهه ۷۰ مطرح کردند، که باعث خارج شدن این اراضی از وقفیت گردید.

در آن ایام امام جمعه فقید شیراز حضرت آیت الله حائری (ره) در مرقومه‌ای به شرح ذیل در خصوص آن اتفاق اظهار نظر نموده که بی‌شک ملاک عمل خواهد بود.

متن نامه نیز بدین شرح است: «در مورد پروژه فلاحت در فراغت دشتکوه در مورد وقفیت آن بین اداره امور اراضی (منابع طبیعی) و اداره اوقاف اختلاف نظر است، ممکن است ادله وکیل موقوفه از نظر عالم اثبات کافی برای حاکمیت در دادگاه نباشد. شیاع وقفیت از نظر شرعی مهم و اقرار کشاورزان مربوطه بوقفیت برای اینجانب محرز است.

تشکیک در روش تملک واقف و عملکرد متولی و وکیل غیره امر دیگری است. خارج کردن حق حضرت سیدالشهدا علیه السلام از ید آن حضرت با غارت خیام حرم تفاوتی ندارد و برگرداندن حق آن حضرت گوئی به منزله بازگرداندن پیراهن حضرت است که اهل بیت درباره آن اصرار کردند و موفق شدند خداوند همه ما را در امتحانات ادای امانت موفق بدارد.»

طی یکی دو سال گذشته تا کنون، برخی افراد با همین ادبیات و تحریک افکار عمومی در پی از وقفیت خارج کردن اراضی موقوفه مرحوم نصیرالملک در منطقه سعدی برخلاف حق وقفیت می‌باشند.

موقوفه در صورت همکاری مدیریت شهری، حق پذیره نمی‌گیرد

این مطالب موجب تشویش اذهان عمومی و حتی تحریک برخی افراد در منطقه سعدی شده، درحالیکه موارد مطرح شده وجاهت قانونی ندارد و مدرکی ارائه نکردند.

این عضو شورای شهر شیراز بیان کرده که موقوفه مانع احیا و آبادانی منطقه سعدی شده و در راستای سیاه‌نمایی، بافت فرسوده و قدیمی سعدی را به یمن و غزه تشبیه و عملکرد موقوفه را مطابق رفتار رژیم غاصب صهیونستی و رژیم کودک کش سعودی دانسته است، در حالیکه موقوفه در توسعه و خدمات شهری رسالت و وظیفه‌ای نداشته و بارها شفاهاً و کتباً نیز اعلام کرده چنانچه شهرداری و مجموعه مدیریت شهری همراهی داشته باشند با اخذ مجوزات لازم، نسبت به انعقاد سند اجاره با متصرفین محترم بدون دریافت حق پذیره اولیه صورت می‌پذیرد.

موقوفه به دنبال حل مشکل بدون فشار برخی افراد است

سخنگوی شورای شهر شیراز ادعا کرده که منازل مسکونی در دامنه کوه متعلق به منابع طبیعی بوده و صرفاً موقوفه ادعای مالکیت دارد؛ موقوفه هیچگاه ادعای مالکیت بر انفال و اراضی منابع ملی را نداشته و ندارد و به دنبال حل و فصل موارد اختلافی با برگزاری جلسات کارگروه با اداره منابع طبیعی، بدون فشار و نفوذ برخی افراد می‌باشد.

در خصوص سرمایه‌گذاری در منطقه سعدی نیز لازم به ذکر می‌باشد دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذار، عمدتاً بافت شهری منطقه سعدی بوده که جناب هاجری از موقوفه توقع داشته که مالکیت خودش را قبول نداشته و با ادعاهای بدون سند اشخاصی مانند ایشان، خود باعث از بین رفتن اراضی باشد.

بدهی مربوط به موقوفه را تعیین تکلیف کنند

ادعا شده که موقوفه به نام وقف و امام حسین (ع) به اهالی محترم شهرک سعدی ظلم و ستم روا داشته، که مصداق آن را بیان نکردند.

موقوفه به عنوان نمونه برای یک منزل مسکونی ۱۰۰ مترمربعی یک طبقه در ضلع غربی منطقه سعدی در سه سال حدود ۲۱۹ هزار تومان اجاره بها دریافت می‌کند، عضو شورای شهر شیراز توضیح دهند که دقیقاً چه ظلمی اتفاق افتاده است.

از طرفی در ایام محرم و صفر با استعانت از ذات اقدس الهی وظیفه و رسالت خویش را در حمایت و پشتیبانی هیئت‌های مذهبی، مواکب، مساجد، حسینیه‌ها در راستای برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) به نحو احسن عمل کرده، به طوریکه مورد تأیید اکثر بزرگان شهر می‌باشد و گزارش‌های مکتوب آن موجود است.

چنانچه گوینده مطالب، دلسوز و یاور حق هستند، با توجه به مسئولیت ایشان در شورای شهر و ناظر شهرداری منطقه ۳، نسبت به تعیین تکلیف بدهی قریب به ۶۰۰ سند اجاره منقضی و همچنین تصرف بیش از ۴ قطعه سند زمین‌های موقوفه بدون پرداخت حق و حقوقات موقوفه، اقدام کنند.

اسناد ادعاهای مطرح شده را ارائه کنند

اگر ایشان در خصوص ادعای زمین فروخته شده به شهرداری توسط موقوفه و اداره آموزش و پرورش و تبانی با فرقه ضاله، واقعاً صادق هستند مستندات را در اختیار نهادهای امنیتی و قضائی قرار داده تا مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد و موقوفه کمال همکاری با ایشان را خواهند داشت.

بر اساس کدام مجوز شرعی یا حکم قانونی، این عضو شورای شهر شیراز بیان کرده است که جهت انجام امور شهرداری نیاز به مراجعه به موقوفه و اخذ سند اجاره عرصه (زمین) نمی‌باشد، ظاهراً ایشان خود را در مقام قاضی القضات دانسته که چنین فتوایی را صادر می‌کنند؟ یا اینکه وضعیت دنیوی و ثواب اخروی خوبی داشته که بدون ترس و واهمه از عقاب صراحتاً حکم به تضییع حق و حقوقات موقوفه حضرت سیدالشهدا (ع) می‌دهند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا